Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, April 6, 2011

P'raya S'wak saksi pertandingan banyak penjuru?

azlan
Pilihan raya Sarawak dijangka mencatatkan satu rekod pertandingan banyak penjuru, apabila para calon yang mewakili parti besar dan kecil serta calon Bebas mengemukakan borang pencalonan esok.

Ini ekoran 883 borang pencalonan telah dijual, menurut Suruhanjaya 
Pilihan Raya (SPR) - satu angka yang dilaporkan oleh Sin Chew Daily danSee Hua Daily sebagai satu rekod.

Dan hanya 71 kerusi DUN yang akan dipertandingkan dalam pilihan raya negeri Sarawak pada 16 April depan.

PKR dan Parti Nasional Sarawak (Snap) dijangka bertembung di 26 kerusi. Dijangka sejumlah besar daripada kerusi tersebut akan turut ditandingi selain dari calon BN.

Dalam pilihan raya negeri 2006, hanya 13 kerusi yang membabitkan pertandingan banyak penjuru.

Tetapi kali ini, pertandingan tiga penjuru dijangka berlaku di kira-kira 20 kerusi dan dua kerusi lagi diramal menyaksikan perebutan lima penjuru.

Dan pertandingan banyak penjuru ini hampir pasti akan menguntungkan BN ekoran perpecahan undi pembangkang.

Antara parti "nyamuk" yang akan bertanding ialah Parti Ekonomi Rakyat sarawak Bersatu (PERSB), yang dianggap kumpulan serpihan Parti Pusaka Bumiputera Bersatu (PBB). PBB menang kesemua 35 kerusi yang ditandinginya pada 2006.

Matlamat PERSB ialah untuk meningkatkan status ekonomi penduduk miskin luar bandar dan mengasaskan ikrarnya atas dasar-dasar pertanian.

P
NONEERSB, yang ditubuhkan tahun lalu, masih belum mendapat kelulusan Pendaftar Pertubuhan, dan oleh itu akan bertanding sebagai calon Bebas.

Parti Cinta Malaysia juga dilaporkan akan bertanding di beberapa buah 
kerusi.

Yang pasti parti itu, yang mendakwa sebagai independen, akan mencalonkan Gabriel Adit Demong (kiri) untuk mempertahankan DUN Ngemah. Gabriel juga merupakan pengerusi PCM Sarawak - Mk
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular