Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, March 15, 2011

UMNO/BN 'perancang' penganugerahan keistimewaan mykad kepada warga asing?


Satu lagi pengkhianat terbesar kerajaan UMNO kepada rakyat Malaysia khususnya kepada orang Melayu dan bumiputra tempatan ialah pemberian mykad kepada warga asing. Kegiatan itu kini berleluasa di beberapa tempat terutamanya di negeri Selangor dan Kelantan.
Di Kelantan, dikhuatiri 20,000 warga asing akan mendapat mykad yang bakal melayakkan mereka mengundi dalam pilihanraya. Di kawasan Parlimen Pekan, beribu ‘orang luar’ telah menjadi pengundi kepada Najib. Tanpa ‘mykad’ orang luar ini sudah tentu tidak boleh menjadi pengundi! Manakala di Dun Paya Jaras Selangor, warga asing yang mengedar Mykad kepada lebih 100 orang rakan mereka telah ditahan oleh petugas Pusat Khidmat Dun Paya Jaras.

Kerajaan UMNO/BN ini seolah-olah mahu menggadai negara kepada rakyat asing dengan seolah-olah mahu mengenepikan hak dan peranan rakyat tempatan dalam menentukan masa depan dan maruah negara. Apakah makna kedaulatan dan maruah jika kekuasaan negara bakal ditentukan oleh warga asing yang semudah itumendapat mykad ?

Nampaknya UMNO yang dulunya pernah memberi kerakyatan secara jus soli kini sekali lagi bagaikan ‘mengamal’ cara jus soli dalam era moden ini demi mengekalkan kuasa politik rakus mereka.

Adalah menghairankan bagaimanakah sebahagian orang-orang Melayu yang tak henti-henti menyokong UMNO boleh bersetuju dengan kegiatan memberikan mykad kepada warga asing ini? Warga asing yang mendapat mykad ini bukan sahaja mendapat mykad malah mungkin akan dibuka tanah-tanah baru sebagai perkampungan mereka untuk hidup senang lenang sebagai anak emas, manakala rakyat tempat yang tidak bertanah terus berputih mata di negara sendiri.

Nampaknya perjuangan UMNO yang didakwa demi agama, bangsa dan negara telah menjadi perjuangan periuk nasi dan perjuangan asalkan tembolok kenyang!
Adalah mustahil kegiatan menganugerahkan mykad kepada warga asing ini tidak disedari oleh pihak Kementerian Dalam Negeri yang menjaga keselamatan negara. Jika mereka tahu hal ini kenapa mereka tidak mengambil tindakan tegas dan segera kerana kegiatan ini terlalu memberi risiko kepada keselamatan negara.

Jelas kegiatan ini sengaja dirancang demi mempertahankan kuasa rakus UMNO dalam PRU ke 13 nanti. Seluruh rakyat Malaysia terutama orang-orang melayu harus melihat hal ini bagaimana dahsyatnya UMNO memperjudikan maruah dan keselamatan negara kepada warga asing dengan menganugerahkan mereka mykad.

UMNO sudah tidak layak menjadi dominasi pemerintahan kerajaan Malaysia bagi menjamin hak-hak rakyat tempatan. Subahat UMNO dalam penganugerahan mykad kepada warga asing begitu ketara sekali. Maka itu seluruh rakyat terutama orang-orang Melayu wajar menilai hal ini dan menolak UMNO dalam PRU ke 13 nanti demi survival bangsa Malaysia seluruhnya.


garamlada
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular