Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, March 15, 2011

Bil Elektrik Pula Bakal Naik!!

Tarif elektrik mungkin dinaikkan dalam tempoh enam bulan seperti yang dinyatakan oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui.



Alasan yang diberikan ialah harga gas asli dan arang batu yang dijangka naik di pasaran dunia. Alasan ini merupakan jawapan bertulis kepada anggota Parlimen Batu Gajah Fong Po Kuan.

Malang! 


Seperti biasa, saya bukan berpegang bahawa semua barangan dan perkhidmatan perlu dikekalkan harganya sampai bila-bila. Cuma, rakyat miskin macam saya ingin mempersoalkan fasal:
* ...subsidi RM15 bilion yang diberikan kerajaan kepada syarikat IPP sedangkan rakyat marhaen perlu membayar kenaikan harga uitiliti. Syarikat-syarikat ini mengutip keuntungan setiap tahun dengan bantuan duit rakyat yang begitu besar jumlahnya.
* ...gaji tahunan CEO TNB yang sangat besar jumlah seperti tersebar di internet sebelum ini. Jumlah yang heboh diperkatakan ialah sekitar RM1 107280 00. Jumlah tersebut sebelum kenaikan sebanyak 100% yang heboh diperkatakan sebelum ini.


Rumah saya, tanpa alat pendingin hawa, bil elektriknya mencecah RM70-RM80 sebulan. Di rumah keluarga saya di kampung bil elektriknya sekitar RM50-60 sebulan. Tidakkah anda sedar bahawa bil elektrik begitu tinggi sekarang? Jika berlaku kenaikan, berapa pula jumlah bil elektrik yang perlu kita bayar?

Bayangkan bil elektrik di rumah yang mempunyai alat pendingin hawa atau peralatan elektrik yang canggih dan hebat? Bagaimana pula dengan keluarga yang berpendapatan rendah?

Cuba tanya Menteri Kabinet Najib, adakah mereka perlu membayar bil utiliti setiap bulan?

P/s: "Terima kasih" penyokong BN!
duniacacamarba

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular