Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, March 19, 2011

Tahan blogger tanpa waran, tindakan umpama negara polis


KUALA LUMPUR: Tindakan kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) menangkap penulis blog tanpa mengeluarkan waran dan alasan kukuh, menunjukkan sifat kuku besi sebuah negara polis, kata Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN, Khairul Anuar Zainuddin.

Beliau berkata demikian mengulas tindakan polis menahan blogger Muhammad Nur Hanief Abdul Jalil, atau lebih dikenali sebagai Hanief di Balai Polis  Sentul malam tadi.
“Kerajaan tak perlu sorok tindakan ini, biar jelaskan secara terbuka. Dia (Hanief) bukan penjenayah. Tindakan mereka ini dah seperti karektor negara polis, bukan lagi demokrasi,” katanya kepada Keadilan Daily.
Khairul berkata, tindakan serupa juga dilakukan bekas Presiden Mesir Hosni Mubarak yang mengongkong internet dan menangkap sesuka hati mereka yang didapati mengkritik kerajaan.
Di Malaysia katanya, lebih teruk  lagi apabila blogger yang terkenal dengan kreativiti mengolah isu politik Umno BN di youtube pula ditangkap.
“Kerajaan boleh teruskan tindakan sebegini. Tetapi, satu hari nanti, mereka (kerajaan) akan tahulah akibat sama ada tekanan dari masyarakat antarabangsa, anak-anak muda dan rakyat, yang setiap hari mengharapkan kekuatan media internet sebagai sumber informasi.
“Mereka (kerajaan) boleh teruskan tindakan suppressif, dan ketinggalan zaman ini. Buat saja, tapi tunggulah, rakyat sendiri akan buat penilaian nanti,”  tambahnya.
Tian Chua dalam twitternya jam 2.30 pagi tadi menmpersoal hak polis dan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) untuk menahan Hanief tanpa waran tangkap.
Hanief ditahan polis tengah malam tadi. Komputer ribanya turut dirampas, selain modem dan beberapa komputer milik bapanya turut diambil bersama.
Malah, menurut Tian, SKMM turut mengambil password Hanief.  Beliau kini dilaporkan dipaksa memberi keterangan di SKMM Cyberjaya.
Ini bukan kali pertama tekanan terhadap blogger pro-Pakatan Rakyat dilakukan. Pada 2 Februari lalu, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur membenarkan injunksi  kepada Datuk Seri Dr Rais Yatim bagi menghalang blogger, Amizudin Ahmat dari menerbitkan paparan berkaitan pendedahan yang menteri itu merogol seorang amah dari Indonesia.
Amizudin atau Din Binjai yang terkenal dengan blog sharpshooterblogger.blogspot.com hanya memapar semula pendedahan Wikileaks mengenai dakwaan berkenaan,  dengan mengutip paparan Rockybru di blog pengamal media itu. Ironinya, tindakan keras itu tidak pula dikenakan terhadap Rockybru yang kini dilihat cenderung mesra Umno Barisan Nasional (BN).
Short URL: http://www.keadilandaily.com/?p=9299
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular