Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, March 15, 2011

Menteri pembodek nombor satu


Beginilah cara menteri UMNO/BN berkerja. Mereka tidak mengindahkan integriti ucapan dan keputusan mereka asalkan dapat dan mampu membodek bos dan bini bos yang paling berkuasa.


Tidak kisah menghina Raja Permaisuri Agong asalkan mampu menjadi pembodek nombor satu kepada orang yang diyakini mampu menentukan nasib dan rezeki.

Terang-terang dalam perlembagaan negara menjelas dan memberi faham, siapa Wanita Pertama Negara, namun menteri ini masih mahu memutar-belit untuk memperbodohkan ramai orang.

Katanya gelaran Wanita Pertama diberikan kepada isteri Perdana Menteri adalah amalan biasa sebelum ini. Bilanya ia menjadi amalan biasa? Isteri-isteri Perdana Meneri sebelum ini tidak pernah menggunakan gelaran ini kecuali sikatik yang perasan itu.

Malang dan sedihnya menteri yang seumpama inilah bersama geng-gengnya yang sangat ‘disayangi’ oleh segelintir orang-orang Melayu di kawasan luar Bandar dan FELDA terutama ibu-ibu tunggal dan makcik-makcik. Akibatnya orang-orang Melayu di kawasan-kawasan tersebut terus-terusan dijajah baik minda mahupun tingkahlaku politik mereka oleh UMNO sendiri, parti yang mereka agung-agungkan!

Bilalah bangsaku di luar bandar sana mampu menjadi cerdik politik demi maruah bangsa yang terlalu banyak dinodai oleh para pemimpin UMNO?

Wanita Pertama: Nazri putar belit fakta Perlembagaan

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 14 Mac: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz sebenarnya dangkal dan cuba menghina Perlembagaan negara berhubung Wanita Pertama Malaysia.

Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin berkata, ini kerana jelas diperuntukkan dalam Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan dalam Bab 1 berkaitan jelas menyatakan hak gelaran Wanita Pertama Malaysia adalah kepunyaan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah.

Beliau yang juga Ketua Wanita PKR menyatakan demikian sebagai respons kepada jawapan Mohamed Nazri Abdul Aziz di Dewan Rakyat hari ini berkenaan soalan ahli Parlimen Sungai Petani, Datuk Johari Abdul berkaitan takrifan wanita pertama dan penyediaan peruntukan berkaitan boleh disifatkan sebagai sekadar play-safe statement, penuh niat putar belit dan berunsur manipulasi terhadap Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, jawapan Nazri yang mendakwa bahawa penggunaan gelaran Wanita Pertama hanyalah sebagai kod amalan menunjukkan bahawa beliau sebenarnya dangkal dan cuba menghina Perlembagaan negara.

Menurutnya, Perkara 32 (2) berbunyi, "Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan Isteri Yang di-Pertuan Agong (digelar Raja Permaisuri Agong) hendaklah diberi keutamaan daripada segala orang lain di dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong".

“Jika benar penggunaan gelaran Wanita Pertama hanyalah sebuah kod amalan seperti yang didakwa, maka saya pasti bahawa isteri Perdana Menteri juga tertakluk dibawah Kod Protokol yang ditetapkan Jabatan Perdana Menteri, dengan mengambil kira beliau hanya sebagai seorang pegawai kakitangan buat Perdana Menteri,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Namun, jika demikian, soalnya bagaimanakah sejumlah peruntukan sebanyak RM4.5 juta boleh diluluskan buat seorang ‘'kakitangan' untuk menganjurkan Sidang Kemuncak Wanita Pertama.

Beliau juga mempersoalkan bagaimanakah seorang ‘'kakitangan' biasa boleh diberikan peruntukan untuk melancong ke seluruh dunia.

“Apakah seorang ‘kakitangan’ juga dibenarkan berkempen dan membuat pelbagai janji secara melampau dengan menggunakan wang kerajaan sewaktu pilihan raya, yang sehingga kini satu pun tidak tertunai?

“Adakah wujud pula Kod Protokol istimewa dan khas, yang hanya terpakai untuk Isteri Perdana Menteri?” soalnya.

Maka, beliau menggesa agar Mohamed Nazri agar berani untuk segera menjawab dengan jujur, berpaksikan fakta dan realiti yang tepat bagi membuktikan bahawa beliau benar-benar bebas daripada tekanan mana-mana pihak dalam menjalankan tugasnya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular