Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, January 15, 2011

Taktik terbaru Umno : Sikit-sikit raja, sikit-sikit istana



SHAH ALAM 14 JAN : Adun Umno sekali lagi memperalatkan Istana untuk mencapai hasrat mereka memulau siang Dewan Negeri Selangor bagi memulihkan kuasa-kuasa Sultan dan Menteri Besar untuk melantik pegawai-pegawai eksekutif kerajaan negeri.

Pakar undang-undang Profesor Dr Aziz Bari berkata alasan ADUN Umno kononnya Pakatan Rakyat tidak mendapatkan pekenan Sultan untuk mengadakan sidang itu tidak masuk akal kerana sememangnya tidak ada keperluan sebegitu.
Beliau berkata hakikat ialah Umno sendiri yang menghakis kuasa Sultan dan kini mengangkat diri sebagai pembela istana di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat.
"Jadi kita harus faham bahawa dalam peruntukan undang-undang kuasa itu secara formalnya diletakkan di tangan Yang Dipertuan Agung ataupun Sultan ataupun Yang DiPertua Negeri tapi secara formal. Maka kuasa itu tidak boleh dillihat sebagai kuasa mutlak untuk menyekat atau mengawal dewan, kalau begitu maka bukan Raja Berperlembagaan seperti yang dikatakan," jelas beliau.
Aziz berkata Umno Selangor sengaja berdolak dalih dalam isu memulihkan kuasa Sultan dan menggunakan pelbagai helah untuk mengelak daripada menghadiri sidang DUN pada 24 Januri.

"Sekarang ini apabila Umno sudah lemah, apabila Pakatan Rakyat sudah memerintah di beberapa negeri, dan hampir pada satu ketika membentuk kerajaan pusat, maka Umno bawa cerita ini," tegas beliau lagi.
Beliau seterusnnya berkata, pihak kerajaan dan orang awam perlu memahami bahawa kuasa yang diperuntukkan kepada sultan tidak boleh dijadikan alasan menghalang sidang DUN.
Kata beliau lagi, tidak masuk akal sekiranya kuasa yang diperuntukkan kepada Sultan buat masa ini adalah kuasa mutlak untuk mengadakan sidang DUN.
"Bagaimana kalau ia menjadi soal undi tak percaya? Takkanlah Sultan nak menyelamatkan kerajaan, sedangkan kerajaan yang menghadapi undi tak percaya untuk menyelamatkan dia, kalau kebetulannya Sultan suka kerajaan itu? Jadi itu yang harus kita faham dan dapat melihat dengan betul, bahawa konteks dan kedudukan sebenar Sultan hanya sebagai pemegang kuasa formal sahaja," tegas beliau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular