Grab the widget  IWeb Gator

Sunday, March 13, 2011

Mahu DNA Anwar atau mahu lindung Rosmah?

Umno ternyata mahu mengusutkan lagi keadaan perbicaraan mahkamah yang telah sedia kusut, dalam kes konspirasi liwat 2 melibatkan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Keduanya, mereka berbuat begitu kononnya bagi melindung pemimpin mereka daripada mula dikaitkan terlibat dalam kes berkenaan.

Sekarang rata-rata Umno meniru gaya pembangkang berdemonstrasi, cuma bezanya polis tidak akan asak, ganggu atau serang mereka dengan tembakan gas. Demonstrasi terbaru mereka ialah meminta Anwar segera menyerahkan DNA kononnya bagi menyelesaikan profil misteri lelaki “Y”.

Pagi tadi, seorang ‘pemimpin kecil’ Umno Temerloh menunjukkan kepada saya satu SMS yang dihantar oleh Umno yang lain kepadanya (dan jangka disebarkan juga di kalangan penyokong Umno di sini) agar meminta mereka dan NGO sekutu Umno yang lain berkumpul di hadapan Masjid Abu Bakar Temerloh pada jam 11 pagi. Tujuan mereka, seperti yang saya sebutkan tadi, ialah kononnya untuk mendesak Anwar menyerahkan DNA.

Persoalannya jika sebelum ini tidak terdapat DNA Anwar di juburtaik Saiful, bagaimana pula beliau boleh disabitkan dengan kes berkenaan sehingga terpaksa diheret ke mahkamah?

Kenapakah perlu dapatkan DNA Anwar dulu baru mahu dedahkan profil “Y”? Jika profil “Y” dianggap misteri, bagaimana pegawai penyiasat polis boleh mengaitkannya dengan Anwar?

Sebagai seorang yang bukan loyar, saya bertanya demikian kerana bersarang kekelabuan dalam kepala saya (dan saya rasa termasuk rakyat teramai) berkaitan kes berkenaan.

Akan tetapi, saya rasa ada satu isu lagi, tentunya yang lebih besar, mahu dilindungi Umno dalam perbicaraan yang hanya dikatawakan sahaja di luar negara itu.

Jumaat lalu, seorang pegawai penyiasat kes yang disifatkan sebagai ‘konspirasi peringkat atasan’ itu, Supt Jude Blacious Pereira, dalam keterangannya sebagai saksi akhir telah mengakui beliau telah bertemu dan mengambil keterangan daripada isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor berhubung kes liwat itu.

Kenapa penyiasat polis perlu menemui Rosmah dahulu sebelum atau selepas menyiasat sesuatu kes melibatkan ahli politik? Apa jawatan Rosmah dalam pasukan polis? 

Malangnya pengakuan polis berkenaan tidak dilaporkan mana-mana akhbar arus perdana (pro-Umno) dan hanya tersiar di internet.

Selain Rosmah, pegawai polis berkenaan juga mengaku bertemu suaminya Datuk Seri Najib Abdul Razak dan rakat karibnya Datuk Mumtaz Jaafar.

Untuk apa?

Persoalan ini menghantui kepala rakyat teramai yang sudah tentu jengkel dengan kes berkenaan.

Saya rasa, yang aulanya ialah orang Umno yang mahu berdemonstrasi meminta polis menjelaskan apa yang diambil daripada Rosmah. Inilah yang sebenarnya bagi melicinkan perbicaraan dan supaya dalam kepala rakyat tidak berfikir yang bukan-bukan. termasuk juga rakyat melihat Umno mahu menutup kenyataan berkenaan.

Apabila Umno hanya mahu berdemonstrasi dengan berkepentingan politik dan menutup isu pertemuan polis dan Rosmah, keadaan kes ini akan membawa kepada lebih sukar untuk dirungkai.

Bagaimanakah kalau sekiranya pemuda AMK pula, dan yang lebih besarnya pemuda Pakatan Rakyat berdemonstrasi mahu minta Rosmah memberi penjelasan kenapa beliau boleh ditemui Jude?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular