Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, March 9, 2011

Najib Cakap Lain, Bikin Lain...


Ahli Parlimen Machang, Saifuddin Nasution menyindir Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kerana menasihati pemimpin Libya, Muammar Gadafi supaya menghormati hak rakyat untuk mengadakan tunjuk perasaan secara aman.
Saifuddin berkata teguran Najib itu betul tetapi malangnya tidak diamalkan oleh pemimpin itu sendiri di Malaysia.

"Perdana Menteri menempelak Gadaffi kerana menggunakan tindakan keras terhadap rakyatnya. Katanya Gadaffi harus menghormati hak rakyatnya untuk berhimpun. Untuk pertama kalinya saya bersetuju dengan perdana menteri," kata Saifuddin.

Dan beliau secara sinis dan menerusi bahasa kiasan mengingatkan Najib apa yang berlaku di negara ini apabila rakyat keluar menzahirkan perasaan mereka.

"Waktu kami serahkan memorandum kepada Yang Dipertuan Agung 2 tahun lalu, dalam himpunan BERSIH, kami dilayan baik penuh budi bahasa oleh pasukan keselamatan. Tidak ada gas, tidak ada air bercampur bahan kimia. Kemudian kami berhimpun lagi menentang akta ISA, kami juga tidak menerima layanan keras itu.

Kerana dinegara kita perdana menteri amat menghormati hak rakyat untuk berhimpun. Sebab itu perdana menteri ada kelayakan untuk menegur Gadaffi," katanya.

Perhimpunan BERSIH yang diadakan pada tahun 2007, yang disertai Pakatan Rakyat dan beberapa badan bukan kerajaan (NGO) menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

Perhimpunan itu turut disertai hampir 100,000 orang.

Popout
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular