Grab the widget  IWeb Gator

Sunday, February 13, 2011

RUNGUS KAUM TERMISKIN DI MALAYSIA?



Oleh: PEJUANG MAYA RUNGUS
SEMENJAK kebangkitan rakyat di Mesir, kerajaan Malaysia telah berjaya membawa keluar seramai lebih 7,000 pelajar di Mesir. Sebagai seorang berketurunan Rungus, saya memandang perkara ini pada sudut yang berbeza.
Berdasarkan pengamatan peribadi saya, boleh disimpulkan hampir kesemua 7,000 pelajar tesebut adalah berbangsa Melayu dan beragama Islam. Tanpa bersikap prejudis dan racis, apa yang ingin saya katakan adalah satu realiti yang benar-benar terjadi di negara kita pada ketika ini.
Kalau ada yang marah, marahlah dengan parti memerintah. Kalau ingin marah, marahlah dengan pencuri, tetapi jangan marah kepada yang menangkap pencuri atau berusaha menangkap pencuri.
Sebagai lanjutan, seperti yang kita sedia maklum kerajaan Malaysia menghantar beribu-ribu pelajar keluar negara setiap tahun menggunakan dana rakyat/ kerajaan. Persoalannya setiap tahun, berapa orang yang berketurunan Rungus mendapat tawaran belajar di luar negara?
Saya tidak mengatakan untuk tahun ini, tapi saya ingin mengatakan untuk tempoh yang panjang iaitu ketika Sabah mencapai kemerdekaan pada 31 Ogos 1963 dan seterusnya bergabung dengan Malaya, Singapura dan Sarawak untuk membentuk negara Persekutuan Malaysia sehingga ke hari ini (2011)
Dalam tempoh tersebut, berapakah pelajar yang berketurunan Rungus pernah mendapat tawaran melanjutkan pelajaran ke luar negara dengan bantuan penuh kerajaan? Saya berani katakan yang tidak sampai 100 orang pelajar yang berketurunan Rungus pernah ditawarkan melanjutkan pelajaran keluar negara?
Apatahlagi sekarang ini, mahu mendapatkan pinjaman pun amat sukar kalau jika ingin sambung belajar ke IPT sehingga terpaksa meminjam dengan along berlesen (PTPTN) (orang Rungus boleh mengatakan selamat tinggal biasiswa)
Ini bukanlah isu yang ingin saya ketengahkan, tetapi yang paling menjadi persoalan saya ialah kedudukan masyarakat Rungus dalam susun lapis masyarakat Malaysia. Kita boleh meneliti perkara ini sejenak.
“Masyarakat Rungus adalah kaum yang termiskin di Malaysia,” kata Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan, Ketua Menteri Sabah ketika melancarkan hari Perhutanan Sedunia di kampung Novusung, Matunggong Kudat Sabah pada tahun 1994.
“Masyarakat Rungus dan Sungai adalah yang paling miskin di Malaysia,” kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohammad ketika berucap pada Pembentangan Separuh Penggal Rancangan Malaysia Ke-Sembilan pada tahun 2003.
Memang benar, kaum Rungus dan Suluk adalah kaum termiskin di Sabah sebagaimana yang disahkan dalam laporan UNDP pada tahun 2010. Tetapi saya tidak begitu tertarik dengan kaum Suluk kerana kalau bumi Sabah meletup atau tenggelam, mereka senang-senang balik ke tanah asal mereka di Selatan Filipina.
Kalau orang Rungus, mana ada lagi tanah kita selain Sabah ini. Kalau Sabah meletup, maka tenggelam dan musnahlah kita bersama dengan satu-satunya tanah tumpah darah kita.
Berdasarkan hujah-hujah di atas, kita dapat simpulkan bahawa nasib orang Rungus tidak pernah berubah semenjak merdeka. Dalam erti kata lain, Rungus adalah pemegang rekod termiskin dan tidak terpecahkan sehingga kini. Dalam hal ini, siapakah yang bertanggungjawab? Adakah orang Rungus itu sendiri ataupun dasar pemerintahan UMNO/BN yang begitu zalim dan kejam terhadap masyarakat Rungus?
Untuk menjadi masyarakat yang maju, kerajaan harus membina sistem yang lebih adil dan saksama, yakni memberi akses pendidikan yang adil dan terbuka kepada kaum Rungus serta memberi peluang ekonomi yang lebih baik.
Antara tindakan untuk mengelakkan Rungus tersisih ialah dengan mengirim lebih ramai pelajar Rungus keluar Negara untuk menimba ilmu dangan bantuan sepenuhnya dari kerajaan terutama ke United Kingdom, Amerika Syarikat, Jepun, Australia, New Zealand dan sebagainya.
Dari sektor ekonomi, lihat sahaja Pekan Baru Matunggung yang boleh diibaratkan seperti rumput di jalan yang hidup segan, mati tidak mahu dengan sederet kedai setingkat, serta tapak tamu mingguan dengan suasana kotor dan busuk kerana sampah sarap di merata-rata tempat.
Untuk pengetahuan rakyat Sabah, semua pekan baru Daerah Kecil Matungong tidak ubah seperi ‘Bandar Koboi’ di Amerika 200 tahun yang lalu. Kalau pekan ini dimajukan dengan membina beberaapa lagi bangunan kedai, serta panubuhan beberapa pejabat agensi kerajaan seperti hospital, balai polis, balai bomba, pusat pegajian tinggi serta fasiliti lain seperti mini stadium, perpustakaan, kolam renang awam, bank dan sebagainya; sudah tentunya akan menyumbang kepada kerancakan aktiviti ekonomi dan seterusnya melonjakkan ekonomi kaum Rungus.
Dengan berlakunya lonjakan ini, maka masyarakat Rungus akan seiring dengan bangsa lain yang menikmati kemewahan dan kekayaan negara. Di saat itu Rungus boleh berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan masyarakat majmuk lain di Malaysia. Maka pembentukan negara Malaysia akhirnya bukan sesuatu yang tidak sia-sia bagi Sabah pada amnya dan kaum Rungus secara khususnya.
Tidak lupa juga akan kepentingan peluang pekerjaan dalam sektor awam. Terus terang kalau anda seorang Rungus dan bekerja dalam sektor kerajaan, anda memang seorang yang sangat bertuah.
Menurut Jabatan Perkhidmatan Awam(JPA) dalam beribu-ribu permohonan setiap tahun, hanya beberapa ribu pemohon yang berketurunan Kadazandusunmurut (KDMR) dan menyifatkan kaum ini tidak berminat bekerja di sektor awam.
Siapa kata Rungus tidak berminat kerja di sektor awam? Sebenarnya mereka berminat tetapi bosan dan putus harapan. Mereka beranggapan bahawa hampir mustahil seorang Rungus boleh diterima bekerja di sektor awam, sama mustahilnya dengan pasukan bola sepak negara layak ke piala dunia.
Sebenarnya, buka sekadar tanggapan tetapi itulah realiti sebenar. Pemilihan dalam semua sektor amat berat sebelah dan tidak adil. Saya tidak bermaksud orang Rungus mahukan keistimewaan kepada orang Rungus semata-mata, tetapi layanlah permohonan kami seadilnya.
Mereka yang dahulunya datang ke sini yang ‘kepala mereka duluan masuk’ (terjun dan berenang ke pantai a.k.a PATI) kini anak-anak mereka berlumba-lumba masuk Universiti guna wang kerajaan dan ramai yang sudah menjawat jawatan tinggi kerajaan. Tetapi adakah pegawai Rungus bertaraf JUSA? Belum pernah dengarlah! Sedangkan wakil rakyat yang seorang itu pun, jawatan Pembantu Menteri pun tidak dapat!
Dahulu saya amat berasa malu untuk mengakui reliti ini, bahawa Rungus adalah kaum yang paling mundur dan melarat di Malaysia. Tetapi hari ini, saya sedar bahawa UMNO/BN lah yang patut berasa malu kerana lebih 40 tahun mereka tidak melakukan apa-apa untuk masyarakat Rungus.
Selepas ini, adakah kerajaan UMNO/BN akan mengubah dasar dan memberi perhatian yang serius terhadap nasib orang Rungus? Atau adakah mereka terus memandang sepi dan terus meminggirkan kaum Rungus dari limpahan kemajuan dan kekayaan negara?
Akhir sekali, dengan layanan buruk, kejam dan zalim dari pemerintah UMNO/BN dan status sebagai pemegang rekod kaum termiskin di Malaysia, adakah masyarakat Rungus akan terus memilih untuk terus diperbodohkan dengan terus mengundi UMNO/BN pada pilihanraya umum akan datang? Atau masyarakat Rungus akan bertindak bijak dengan mengundi apa sahaja, asal bukan UMNO/BN (ABU)? sama-samalah kita tunggu dan lihat!.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular