Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, February 15, 2011

Benarkah Melayu bermaruah ?????


Aku nak tanya la betul ke bangsa melayu mempunyai maruah , harga diri dan martabat. apakah perbezaan bangsa melayu dengan bangsa cina , bangsa india . kita selalu mendabik dada , bermegah mengatakan bangs akita melayu terbaik , bagus, mulia, berdarjat , bermartabat , tapi adakah betul dan benar atau hanya setakat cakap cakap kosong, kalau tanya aku yang dah berumur ni aku kata hanya setakat cakap cakap kosong sahaja. 

Kadang-kadang aku tengok bangsa cina yang dikatakan kotor, jijik, pengotor, itu ini lebih bermaruah dan mempunyai harga diri dari melayu, cina mereka tidak menjatuh kan bangsa mereka, waaemah mereka berlawan dalam politik atau perniagaan, dalam politik mereka berbeza pendapat tapi bila sampai kepada bangsa mereka sama-smaa turun membantu, kalau bertanding salah seorang kalah,seorang lagi berlapang dada menyerahkan tugas dna tempat kepada yang memang , sama-sama boleh berjabat tangan , tapi kalau melayu bolehkah begitu. kalau ada hal hal  apa-apa yg melibatkan bangsa mereka. mereka sama-sama berdiri teguh melawan waaemah kerajaan. itu yang membuat UMNO CELAKA takut dengan cina. 

Tapi kalau melayu  bukan sama-sama berdiri untuk bantu bangsa mereka, mereka akan sanggup berbuat apa sahaja untuk menjatuhkan bangsa mereka, mereka sanggup menginaya bangs amereka, menfithnah bangs amereka , mencari salah , mengadakah salah supaya bangsa mereka jatuh. ini kenyataan bukan tuduhan.kalau kata melayu suka tolong kawan bohong, sebenar nya kroni kroni yg mereka tolong itu ialah orang yang boleh menberi mereka bahagian bahagian , terutamanya kalau benda tu free. 

Sebagai contoh kita tnegok kes anwar ibrahim, bagaimana dia di malukan setiap hari,  di hina, di keji ,l di kutuk . oleh siapa? oleh siapa? . MELAYU MELAYU JAWABNYA MELAYU .adakah sesiapa memikirkan maruah ahli keluarganya. anwar di hina , di keji dan di ruduh perkara-perkara yg kita tidak nampak, dan semua pembicaraan yg di jalankan menunjukan perkara itu tidak berlaku, tetapi MELAYU MELAYU celaka di tv tv , akhbar menghina , menbusukan namanya setiap masa. kebanyakan melayu CELAKA ini mengaku diri mereka islam. 

Melayu sendiri menunjukan kepada bangsa kafir yang dalam agama islam apa sahaja boleh. kadang kadang kita nak berdebat dengan bangsa lain tentang agama islam pun malu , kita akan di terbalikan balik. anwar di ibaratkan musuh paling bahaya di alam fana ini. MAHATHIR celaka yang menipu bangsa , merompak kekayaan bangsa , memecahbelahkan bangsa melayu , menyusahkan melayu tidak pun di hina begitu teruk, ada pemimpin membunuh pelanconga sing tidak di hina.apakah dalam islam melayu semua itu elok. 

Betul akan ada yang mengatakan yg bukan mereka yg buat, tapi kita membiarkan perakara ini terjadi. kita membiarkan pelacur pelacur di tv-tv menyebarkannya, kita membiarkan jantan sundal pembaca berita mehambirkanya . kita membiarkan akhbar akhbar memaparkanya tanpa berbuat apa-apa. hanya pemimpin dan penyokong pakatan saja yg melakukanya. jadi di sini saua jamil bin ismail ingin bertanya benarkah melayu mempunyai maruah , benarkah melayu mempunyai harga diri, benarkah melayu bermartabat,, benarkan melayu mempunyai mempunyai jati diri, benarkah bangsa melayu itu bagus. benarkah melayu mengikuti agama islam, benarkah melayu ADA MARUAH , KALO KO ORANG NAK MARAH , MARAH LAH AKU TAK PEDULI. AKU MELAYU YG TIADA SIFAT MELAYU

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular