Grab the widget  IWeb Gator

Friday, January 7, 2011

Minyak Masak Kurang Bukan Kerana Belian Panik


CAP bimbang minyak masak tidak cukup

Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mahu kerajaan mengambil tindakan tegas dengan segera terhadap pengeluar minyak masak bagi menangani masalah kekurangan bekalan itu yang semakin menular ke seluruh negara.

“Tindakan tegas terhadap pengeluar perlu diambil memandangkan terdapat mereka yang mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak masak ke luar negara kerana ia lebih menguntungkan.

“Sikap pengeluar yang lebih mementingkan keuntungan ini telah membebankan rakyat biasa yang terpaksa berdepan dengan ketiadaan bekalan minyak masak terutama sekali minyak masak yang dijual dalam bentuk paket kecil,” kata presiden, Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), SM Mohamed Idris.

Katanya, kerajaan perlu bertindak tegas dengan membatalkan dengan segera lesen pihak pengeluar yang melakukan kegiatan ini demi untuk memastikan jaminan keselamatan makanan negara terjamin.

Tidak dapat diperolehi

Menurut SM Mohamed, tinjauan CAP di beberapa kedai runcit dan pasar raya di Pulau Pinang juga mendapati bekalan minyak masak terutama sekali di dalam bungkusan paket kecil tidak dapat diperolehi oleh pengguna.

Beliau berkata walaupun Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob memberikan jaminan kepada pengguna bahawa harga minyak masak tidak akan berubah pada waktu ini dan jaminan bekalan yang mencukupi tetapi ia tidak mengambarkan keadaan sebenar.

“Jika bekalan minyak masak mencukupi di pasaran sudah tentu pengguna tidak akan melakukan pembelian panik akibat dicetuskan oleh kekurangan bekalan di pasaran dan kebimbangan akan berlakunya kenaikan harga.

“Oleh itu kerajaan perlu memastikan keadaan bekalan sentiasa terkawal dan terjamin terutama sekali bekalan minyak masak dalam paket yang mampu dibeli dan menjadi keperluan utama golongan bawahan,” katanya.


Mohamedjuga mahu kerajaan bertindakan terhadap kegiatan orang tengah yang sering memanipulasi keadaan dan mengambil kesempatan terutama sekali di peringkat ladang sehinggalah kepada pihak pengilang.

“Ini semua melibatkan masalah sistem pemasaran sedia ada yang perlu disemak semula oleh kerajaan terutama sekali dalam masalah yang melibatkan sistem pengedaran daripada peringkat pengeluar sehinggalah kepada pengguna,” katanya.

Menurut beliau, kekurangan bekalan minyak masak tidak seharusnya berlaku di negara kita kerana Malaysia merupakan negara pengeluar dan pengeksport utama produk minyak sawit dunia. -mk


2 lagi syarikat seleweng minyak masak dikesan

Produk bersubsidi dibotolkan untuk harga tinggi

KUALA LUMPUR: Dua lagi syarikat pembungkus dan pemborong minyak masak dikesan melakukan penyelewengan minyak masak subsidi kerajaan, menjadikan keseluruhannya enam syarikat disiasat atas kesalahan sama sejak awal bulan ini yang menyumbang kepada krisis bekalan minyak masak di pasaran.

Dua syarikat yang mula disiasat sejak semalam itu disyaki melakukan penyelewengan dengan membungkus semula minyak masak subsidi ke dalam botol dan menjualnya kepada industri kecil sederhana atau menyeludup keluar minyak masak subsidi ke luar negara untuk dijual pada harga lebih tinggi.

Kerajaan memperuntukkan 70,323 tan minyak masak subsidi setiap bulan yang dijual pada harga kawalan RM2.50 bagi setiap kampit satu kilogram (kg).

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkata syarikat terbabit akan disiasat di bawah Akta Kawalan Bekalan 1961 dan boleh dikenakan denda maksimum RM250,000, jika sabit kesalahan.

Katanya, siasatan akan dilakukan jawatankuasa bertindak dianggotai wakil KPDNKK, Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK), Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) dan Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).

“Saya juga cadang kepada MPOB supaya batal lesen dan tarik balik kuota minyak masak subsidi yang diberikan kepada syarikat terbabit, jika terbukti mereka melakukan penyelewengan,” katanya kepada pemberita selepas melawat syarikat pembungkusan minyak masak, Golden Palm Oil Industries di Bandar Tun Razak, semalam.

Sebelum ini, media melaporkan beberapa negeri mengalami masalah kekurangan bekalan minyak masak sejak akhir bulan lalu dipercayai berkaitan pembelian panik di kalangan orang ramai. -BH


Ulasan GB

Apabila minyak masak tidak diperolehi di pasaran, kerajaan pada awalnya begitu cepat menuding jari kepada rakyat kononnya "belian panik" yang menyebabkan kesukaran mendapatkan bekalan minyak masak tersebut.

Kini terbukti ia BUKAN disebabkan oleh belian panik, tetapi kegagalan kerajaan khususnya Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) sendiri di dalam mengawal dan memantau bekalan terutama syarikat syarikat pembungkus dan pemborong minyak masak yang melakukan penyelewengan disamping pengeluar yang mengambil kesempatan untuk mendapat keuntungan dengan mengeksport minyak masak ke luar negara kerana ia lebih menguntungkan.

Jika bekalan minyak masak mencukupi di pasaran sudah tentu pengguna tidak akan melakukan pembelian panik akibat dicetuskan oleh kekurangan bekalan di pasaran dan kebimbangan akan berlakunya kenaikan harga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular