Grab the widget  IWeb Gator

Friday, January 7, 2011

Memerangi khurafat Melayu di Tenang


Majdan Dagang

Kamus Dewan mendefinisikan khurafat sebagai kepercayaan yang karut, dongeng. Apabila disebut khurafat, antara perkara yang terbayang di fikiran kita ialah mandi safar@mandi tolak bala, kenduri pecah perut, kenduri tolak bala, upacara mendirikan rumah baru, upacara penyembelihan ayam hitam, cukur jambul dan banyak lagi.

Umumnya semua umat Islam tahu bahawa mempercayai dan mengamalkan perkara-perkara khurafat adalah berdosa kerana haram hukumnya. Namun Khurafat jenis ini telah semakin berkurangan kerana kebanyakan generasi baru sama ada telah celik Islam dan meninggalkan amalan-amalan ini.

Ada juga yang tidak mengamalkan perkara-perkara khurafat tersebut kerana mereka berasa amalan tersebut kolot dan ketinggalan zaman. Bukan kerana kefahaman melalui agama.

Namun, ramai yang tidak sedar masih ada khurafat yang lebih besar daripada khurafat di atas. Khurafat jenis ini memang pernah dibincangkan tetapi masih dalam kerangkan kecil-kecilan.

Memandangkan masyarakat Malaysia telah semakin cerdik, maka wajar khurafat jenis ini dibincangkan kembali dengan lebih serius. Antara khurafat yang besar dan masih diamalkan oleh sebahagian rakyat Malaysia ialah “Hanya Umno-BN boleh memerintah negara”. Khurafat jenis ini hendaklah dimasukkan sekali dalam kempen Pilihan raya Kecil Dun Tenang, Johor supaya orang Melayu terutamanya di Felda Tenang terbuka sedikit mindanya.

Selama lebih 50 tahun khufarat jenis ini berjaya memukau kebanyakan pengundi terutamanya orang Melayu. Selama tempoh itu jugalah apa sahaja tindakan Umno-BN disandarkan kepada khurafat ini. Rakyat ketika itu menerima penyelewangan, penindasan, penipuan dan sebagainya kerana percaya khurafat yang mengatakan pihak lain tidak boleh mentadbir negara.

Jika pihak lain yang memerintah rakyat akan susah kerana siapa nak buat jalan raya, sekolah, masjid, universiti. Siapa yang nak bagi subsidi@insentif, siapa nak bagi air dan elektrik. Hanya Umno-BN yang boleh bagi semua itu. Begitulah khurafat yang ditanam selama ini ke dalam minda rakyat khususnya yang masih duduk di bawah tempurung.

Khurafat jenis ini memang payah nak diubah. Ada banyak faktor yang menyukarkan mengikis khurafat jenis ini. Hal ini kerana khurafat jenis ini turut dianuti oleh sesetengah ahli agama. Kadang kala sukar dipercayai bagaimana ahli agama turut terpengaruh. Adakah kerana RM? Padahal sudah terang lagi bersuluh, rezeki datangnya dari Allah, tugas pemimpin hanyalah mengagih-agihkan mengikut keperluan masyarakat. Bukan untuk dibolot oleh diri sendiri, ataupun ahli keluarga yang tidak layak.

Lihat sahaja sejarah Umar Abdul Aziz. Semasa menjadi Perdana Menteri@khalifah, baginda telah memberi kata dua kepada isteri kesayangannya Fatimah Abdul Malek, “Pilih aku atau gelang di tanganmu”. Fatimah memilih suaminya, Umar. Gelang hadiah daripada ayahanda dimasukkan ke dalam baitul mal.

Bukan ahli agama tidak tahu kisah Umar Abdul Aziz ini. Mereka buka sahaja tahu kisah ini, malah tahu ciri-ciri orang yang sepatutnya diangkat sebagai pemimpin. tetapi mungkin mereka sayangkan RM dan pangkat maka mereka buat-buat tak tahu.

Apabila ahli agama sendiri meletakkan hukum berlandaskan RM, apalah diharapkan rakyat marhaen ini. Mujurlah masih ada ahli agama yang tidak tertarik dengan RM. Mereka inilah yang benar-benar menjadi “ulama pewaris para nabi”. Mereka mengorbankan peluang untuk senang kerana mempertahankan Islam yang sebenar.

Ulama pewaris para nabi bukan sahaja perlu berhadapan dengan pemimpin yang zalim, rakyat yang jahil bahkan terpaksa berhadapan dengan golongan “ahli agama RM”.

Ahli agama RM ini diangkat oleh pihak pemerintah agar segala kegiatan khurafat mereka dapat diselindungkan. Maka rakyat yang buta mata hatinya akan lebih mudah dipengaruhi. Selain ahli agama, mana-mana penjawat awam yang mempunyai kepercayaan khurafat ini dengan mudah dinaikkan pangkat ke kedudukan yang strategik dalam kerajaan. Mereka secara tidak langsung menjadi mata dan kepala untuk memerhatikan dan mengawal mana-mana kakitangan kerajaan yang tidak berpegang kepada khurafat ini.

Golongan yang paling ramai menganuti khurafat ini kebanyakannya warga emas, warga Felda, dan para pecinta RM. Lihat sahaja dalam PRU12 pada tahun 2008 yang lalu. Salah satu kubu kuat penganut tegar khurafat ini datangnya dari kawasan Felda. Berapa banyak kerusi yang dimenangi oleh Umno-BN bersandarkan kelompok ini.

Jika khurafat ini berjaya dihapuskan atau setidak-tidaknya dikurangkan, bukan sahaja Dun Tenang, malah Malaysia pun boleh dikuasai oleh Pakatan Rakyat.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular