Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, December 18, 2010

Guru pejuang tulisan jawi - UMNO penghapus TULISAN JAWI

TEMERLOH: Veteran PAS Cikgu Abu Samah, 78, ayahanda kepada AJK Dewan Pemuda PAS Temerloh Shahrul Abu Samah, kembali ke rahmatullah pada 8hb Dec 2010..

Menurut seorang muridnya, Shaari Saad, Allahyarham yang mengajar di sekolah terakhirnya di Sekolah Rendah Jalan Bahagia sebelum bersara, merupakan seorang guru yang tegas tetapi dihormati pelajar-pelajarnya.

Beliau yang dikatakan amat rapat dengan Almarhum Tun Abdul Razak, merupakan seorang pencinta tulisan jawi. Apabila bekas Menteri Pelajaran Tan Sri Khir Johari menghapuskan pembelajaran jawi di sekolah, Cikgu Abu Samah membantah dengan bertindak meninggalkan Umno dan menyertai PAS dan terus bersama hingga ke akhir hayatnya.

Menurut Shaari, ketika menziarah Allahyarham pada hari raya lalu di rumahnya, beliau masih bersemangat dan sempat berpesan meminta Pemuda PAS berjuang memertabatkan semula tulisan jawi kerana bagi beliau buta jawi samalah seperti buta Al-Quran dan As-Sunnah.

Pahang Selamat
 merakamkan ucapan takziah kepada keluarga Atan (Shahru) dan mengharapkan bersabarlah di atas ujian ini. Harapan kita semoga Allah SWT membalas segala kebaikan dan kebajikan yang dibuatnya. Amin.

Al-Fatihah.


Posted by Selamatkan Pahang
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular