Grab the widget  IWeb Gator

Friday, December 17, 2010

Kes Riyapadu, kenyataan BN Terengganu ‘subjudis’?

Oleh: Mat Zain Mat Isa 

Apa pun hujah politik yang mungkin dimiliki Barisan Nasional (BN) Terengganu untuk merasionalkan kenyataannya menyalahkan PAS dalam kes saman membabitkan pampasan RM 1 bilion oleh sebuah syarikat pembalakan minggu lalu, ia tetap dinilai tidak menepati kaedah dan prinsip keadilan.

Dalam keadaan kes tersebut telah difailkan di mahkamah, sudah tentu sebarang ulasan dan pandangan secara mendalam mengenainya boleh tertakluk kepada ‘subjudis’ atau dianggap memberikan kesan dan pengaruh kepada penghakiman yang bakal diputuskan mahkamah.

Malangnya, hakikat itu bagaikan tidak mampu menghalang beberapa pemimpin BN Terengganu mengulas kes tersebut secara berat sebelah. Mungkin mereka merasakan boleh memanipulasi kes itu untuk meruntuhkan imej dan kredibiliti PAS, sekali gus meraih mileage politik untuk parti pemerintah itu.

Hal itu bukan sekadar andaian, terutama menilai kenyataan mereka yang secara terbuka menyalahkan PAS selaku bekas parti pemerintah negeri ketika kes berkenaan berlaku. Media arus perdana bahkan memetik kenyataan Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said sebagai mendakwa kelemahan pemerintahan kerajaan negeri pimpinan PAS dulu menyebabkan kerajaan BN pimpinannya kini terpaksa menanggung beban saman tersebut.

“Jika tuntutan ini berjaya, mahu tidak mahu kita (kerajaan negeri) terpaksa bayar juga. Kita sangat kecewa dan dukacita kerana sepatutnya kes sebegini tidak berlaku. PAS tidak harus menuding jari kesalahan itu pada orang lain,” media pada Sabtu dan Ahad memetik reaksi Menteri Besar Terengganu, Dato’ Seri Ahmad Said.
Kenyataan beliau yang secara jelas amat pesimis dan negatif itu sebagai mengulas kes tuntutan saman RM 1 bilion dikemukakan syarikat Riyapadu Sdn Bhd terhadap kerajaan Terengganu di atas dakwaan gagal mematuhi perjanjian yang sudah dimeterai antara kedua-dua pihak.

Dalam writ saman difailkan, syarikat itu mendakwa pada 3 April 2003, ia menandatangani perjanjian konsesi melalui tender terbuka mengambil hasil hutan (balak) di kawasan 16,587 hektar di Mukim Tembat dan Petuang, Hulu Terengganu. Kawasan berkenaan dikatakan bakal terlibat dengan pembinaan Empangan Kedua.

Syarikat itu mendakwa telah menjelaskan bayaran premium RM25 juta sepertimana dalam perjanjian. Bagaimana pun ia mendakwa kerajaan negeri kemudiannya menamatkan perjanjian tersebut.

Kes tuntutan itu bagaimana pun hanya difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu pada 12 Disember 2007, setelah lebih tiga tahun BN kembali berkuasa. Ia diperkatakan semula minggu lalu selepas penghakiman mahkamah sama pada 27 Oktober lalu memerintahkan kerajaan Terengganu mengembalikan RM25 juta yang dijelaskan Riyapadu kepada kerajaan negeri pada 2003 sebagai bayaran premium konsesi balak di kawasan terbabit.

Media talibarut BN memetik Ahmad sebagai menganggap kes itu sebagai “menanggung kesalahan orang lain”. Katanya, kerajaan BN yang memerintah Terengganu kini menjadi mangsa kerana terpaksa menanggung beban dan natijah kepincangan kerajaan pimpinan PAS ketika itu.

Berikutan itu, terdengar pula suara pemimpin BN lain mendesak para pemimpin bekas kerajaan PAS tampil memberikan penjelasan. Sedangkan semua pihak tahu keadaan yang ada kini sukar memberikan keadilan dan ketelusan kepada PAS memperjelaskannya.

Selain kes berkenaan sudah menjadi kes mahkamah, dan tertakluk kepada keterbatasan undang-undang kerana dibimbangi boleh menjurus kepada ‘subjudis’, PAS juga berada pada posisi yang tidak kondusif mempertahankan tindakan yang dibuatnya dulu.

Sama ada tindakan tujuh tahun lalu itu betul atau silap, adalah perkara lain. Pokoknya, PAS bukan lagi parti pemerintah Terengganu. Sudah tentu apa pun pendirian dan ketegasannya mempertahankan tindakannya dulu di atas nama pemerintah belum tentu akan mampu membina persepsi positif dan memberi keyakinan kepada BN menerima penjelasan tersebut.

Apatah lagi BN selaku pemikul tanggungjawab memerintah kini awal-awal lagi menampakkan sikap amat pesimis terhadap kemungkinan menafikan tuntutan dikemukakan Riyapadu itu.

Media talibarut BN pada Ahad memetik Ahmad sebagai berkata, “kes berkenaan memperlihatkan dengan jelas kepada rakyat kepincangan pentadbiran kerajaan negeri ketika itu apabila PAS yang tidak berpengalaman memimpin negeri akhirnya disaman dalam jumlah yang cukup tinggi”.

Kenyataan itu mungkin bermaksud membina persepsi negatif terhadap PAS, sekali gus merobek kredibiliti dan imej positif cuba dibina semula oleh parti itu di mata rakyat Terengganu. Bagaimana pun ia turut memberikan implikasi lain apabila dinilai dari sudut BN selaku defendan kes tuntutan tersebut.

Apabila bermula dengan sikap pesimis, bagaimana mungkin diharapkan BN cuba mempertahankan kes tersebut? Ahmad sendiri seakan redha dan menerima kemungkinan akan kalah. Hal itu secara tersirat dapat kita fahami dari kata-katanya yang membayangkan bakal “memikul beban kesalahan dilakukan orang lain”.
Apakah tidak mungkin kenyataan tersebut dianggap plantif sebagai pengakuan defendan atas kesilapan memang berlaku di pihak kerajaan negeri dalam kes itu? Jika benar, ia seakan memberikan hujah tambahan dan membantu memudahkan pihak plaintif memenangi tuntutannya.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular