Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, December 18, 2010

Hujjah Ustaz Fathul Bari Hujjah Dangkal, Lagak Seperti Mujtahid Mutlak

Saya telah mendengar rakaman forum antara Ustaz Fathul Bari dan Ustaz Wan Ji. Sesiapa yang mahu mendengar rakaman tersebut sila klik di sini.


Saya hairan betapa jauhnya kualiti hujjah antara hujjah Fathul Bari berbanding hujjah Ustaz Wanji. Perbandingan yang saya buat dari segi kualiti hujjah:

Ustaz Wan Ji: Hujjah beliau berdasarkan kepada pendapat RAMAIIII ulamak. Pendapat ulamak2 yang digunakan oleh adalah dari ulamak-ulamak muktabar seperti ulamak2 Syafiee, Ulamak2 Hanafi, Ulama2 Maliki dan Hanbali. Tidak cukup dengan itu, Ustaz Wan Ji merujuk kepada ulamak2 hadeeth yang muktabar seperti Al Hakim, Ibnu Hajar, Addzahabi dsbnya.

Ustaz Fathul Bari: Hujjah2 beliau KURANG dan rasanya TIADA RUJUKAN kepada pendapat ulama-ulama yang muktabar. Lebih kepada tafsiran beliau secara terus di atas nas. Dengan kata lain, beliau bertindak seperti seorang “Mujtahid Mutlak”.
Apa kelayakan Ustaz Fathul Bari untuk mentafsir nas secara terus TANPA merujuk kepada pendapat ulama-ulama yang muktabar?

Di samping itu, hadeeth yang beliau pegang pun hadeeth yang DAEEF dan tidak boleh dijadikan hujjah ataupun hukum untuk menyokong pendapat beliau. (Rujuk pada bahagian ketiga rakaman ini).

MENGAPA PENTING MERUJUK ULAMA TERDAHULU?

Ilmu ulama2 dahulu lebih tinggi berbanding sekarang. Namun, sebab yang paling utama adalah pendapat ulama2 terdahulu adalah RUJUKAN UTAMA kepada umat Islam di dalam memahami kehendak Al Quran dan Sunnah.

Bererti, sekalimana tinggi pun ilmu seorang ulama pada zaman kita ini, mereka WAJIB merujuk kepada pendapat ulama2 terdahulu kerana pendapat ulama2 terdahulu adalah khazanah ilmu yang amat berharga kepada umat Islam zaman ini.

Ia juga melambangkan betapa merendah diri seseorang ulama yang rela merujuk kepada pendapat ulama2 terdahulu sebelum menggunakan pendapat sendiri.

Hakikatnya, hujjah Ustaz Fathul Bari dangkal dan bahaya untuk diterima berbanding hujjah Ustaz Wan Ji. Hujjah Ustaz Wan Ji merujuk kepada pendapat ulama2 muktabar yang mana jelas ianya lebih selamat dan menepati kehendak Al Quran dan Sunnah.

Berbanding dengan pendapat Ustaz Fathul Bari yang hanya berpaksi kepada tafsiran beliau semata-mata ke atas nas Al Quran dan Sunnah.

SECARA MUDAHNYA:

Hujjah Wan JI - Hujjah para Ulama2 Muktabar

Hujjah Fathul Bari - Hujjah2 berdasarkan TAFSIRAN BELIAU ke atas NAS Al Quran dan
Hadeeth semata-mata

Terpulang pada tuan-puan pembaca untuk menerima pendapat siapa yang paling selamat untuk diterima.

Wallahualam

Tulang Besi
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular