Grab the widget  IWeb Gator

Monday, January 3, 2011

Campur Tangan Politik Dalam Pentadbiran Awam - Pandangan TOYO

1. Kemelut perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Selangor sejak seminggu lalu menunjukkan ada usaha jelas dari pemimpin politik negeri untuk mencampuri urusan perlantikan kakitangan kerajaan. Kerajaan Selangor secara terbuka dan biadap menolak perlantikan Datuk Mohd Khusrin Munawi sebagai SUK baru.
2. Biarlah kita berlapang dada bahawa sememangnya dari semasa ke semasa ada campur tangan politik dalam perlantikan jawatan pegawai kerajaan tertentu terutamanya membabitkan jawatan penting dan kanan. Ada lobi, ada sokongan dan ada usaha melantik orang tertentu menjawat jawatan kanan tertentu dalam kerajaan. Namun yang jarang kita dengar ialah ada orang politik menolak perlantikan pegawai kanan kerajaan tertentu tanpa bekerja terlebih dahulu dengan pegawai terbabit.

3. Perlu juga dijelaskan perlantikan SUK Selangor adalah di bawah kuasa Ketua Setiausaha Negara (KSN) dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Saya setuju adalah amalan biasa juga untuk Menteri Besar Selangor mencadangkan nama tertentu kepada Ketua Setiausaha Negara (KSN)untuk dilantik ke jawatan-jawatan utama dalam kerajaan negeri.

4. Namun keputusan perlantikan adalah terletak di bawah kuasa KSN yang mengambil kira kebolehan, kelayakan, kekananan (seniority) dan juga prosedur perlantikan kakitangan awam sebelum melantik SUK, Pegawai Kewangan Negeri dan lain-lain jawatan.

5. Adalah kelaziman juga untuk KSN memaklumkan kepada DYMM Tuanku Sultan Selangor terlebih dahulu bagi mohon perkenan baginda selaku ketua negeri. Inilah yang dilakukan oleh KSN dan Tuanku Sultan telah memberi perkenan baginda.

6. Saya tidak pasti apakah KSN memaklumkan perlantikan Khusrin sebagai SUK Selangor yang baru kepada YAB Menteri Besar. Bagi saya YAB Menteri Besar perlu dimaklumkan mengenai perlantikan ini terlebih dahulu sebelum dihebahkan kepada media. Adalah sangat tidak manis dan wajar jika beliau tidak dimaklumkan terlebih dahulu.

7. Bagaimanapun tindakan YAB Menteri Besar menolak perlantikan Khusrin yang telah mendapat perkenan DYMM Tuanku Sultan Selangor secara terbuka adalah sangat tidak beradab. Walau apa pun masalah dan perselisihan dalam pentadbiran, Tan Sri Khalid tidak sewajarnya "menderhaka" dengan menolak perkenan Tuanku ke atas perlantikan SUK baru secara terbuka. Jika Menteri Besar berjumpa Tuanku terlebih dahulu secara senyap mungkin isu ini dapat diselasaikan dengan lebih baik.

8. Menteri Besar telah lama mengetahui bahawa SUK yang lama Dato Ramli Mahmud akan menamatkan tugasnya menjelang 31 Disember 2010. Malangnya tiada inisiatif dan usaha awal untuk mencalonkan nama tertentu kepada KSN dan Tuanku Sultan. Hanya setelah Tuanku memberi perkenan perlantikan Khusrin barulah kelam kabut mahu menolak perlantikan Khusrin dan mencalonkan nama lain. Adakah ia adil kepada Tuanku, KSN dan Dato Khusrin sendiri?

9. Tuanku telah memberi perkenan perlantikan Khusrin yang juga telah lama berkhidmat di bawah baginda sebagai Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (Jais). Adakah masuk akal untuk kerajaan negeri meminta Tuanku menarik balik perkenan baginda ke atas perlantikan Khusrin? Apakah ego kerajaan negeri lebih besar dan perlu dipertahankan berbanding maruah dan kredebliti Istana?

10. Perkara yang lebih menarik untuk diperbahaskan ialah apakah polemik ini bermakna Pakatan bersedia mengakui bahawa mereka telah melakukan campur tangan politik dalam perlantikan pegawai perkhidmatan awam?

11. Adakah ini juga bermakna pegawai-pegawai kanan kerajaan di peringkat Persekutuan akan ditukar mengikut kecenderungan politik mereka jika mereka menguasai Kerajaan Persekutuan suatu masa nanti? Para pegawai kanan kerajaan harus melihat kemelut ini dengan teliti betapa janji-janji bahawa mereka tidak akan mencampuri urusan pentadbiran awam sebenarnya tidak boleh dipercayai.

12. Bagi saya, siapa pun yang dilantik sebagai SUK ia tidak sepatutnya menjadi sebarang masalah selagi pegawai tersebut menjalankan tugas secara profesional dan mengikut Peraturan AM Kakitangan Kerajaan (General Order). Misalnya SUK lama, Dato Ramli Mahmud, merupakan SUK semasa Barisan Nasional dahulu telah menjalankan tugas dengan baik kepada Khalid Ibrahim juga. Demikian juga Pegawai Kewangan Negeri dan Penasihat Undang-undang Negeri yang semuanya diwarisi dari zaman BN tetapi menjalankan tugas yang baik kepada Khalid juga.

13. Justeru nasihat saya kepada Khalid, terimalah perlantikan SUK baru ini dengan hati yang terbuka dan berlapang dada. Jika SUK yang baru tidak memberi kerjasama yang baik kepada Menteri Besar, tidak mempamerkan prestasi yang memuaskan dan tidak menjalankan polisi kerajaan negeri, bolehlah Tan Sri Khalid memohon beliau diganti dengan pegawai yang lain. Janganlah menjatuhkan hukuman terhadap Khusrin sebelum sempat beliau menjalankan tugas.

Bahaya Sekiranya Perlantikan SUK Ditarik Balik

14. Sekiranya perlantikan Khusrin sebagai SUK ditarik balik, ia akan memberi satu petunjuk yang tidak sihat bahawa kedudukan pegawai kerajaan ditentukan secara langsung oleh orang politik.

15. Ini menjadikan pegawai kerajaan bekerja mengikut kehendak peribadi "tuan politik" sekaligus mewujudkan gejala "pena ajaib" dan "telefon himat" dalam membuat sesuatu keputusan kerajaan.

16. Pegawai kerajaan yang dilantik akan sentiasa berasa terancam kedudukannya jika tidak mengikut kata Menteri Besar biar pun bertentangan dengan peraturan.

17. Adalah sangat aneh, ketika Kerajaan BN di peringkat Persekutuan berusaha menghapuskan campur tangan politik bukan sahaja dari segi pelantikan pegawai kerajaan tetapi juga dalam pemberian tender dan kontrak; kerajaan negeri dari Pakatan melakukan sebaliknya.

18. Mungkin selepas ini para Yang Di Pertua pihak berkuasa tempatan di Selangor pula akan menjadi mangsa pertukaran mengikut selera politik.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular