Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, January 11, 2011

JAMEN KADER


Nama sebenar Jasman ialah Jamal bin Haji Sulaiman, tetapi beliau menggunakan nama samaran sebagai J.H. Jasman. Beliau lahir di sebuah kampung di Sengarang, Batu Pahat, Johor pada tahun 1918. Ibu bapanya berasal dari Kalimantan Selatan (masa itu di bawah pemerintahan Belanda) dari suku bangsa Banjar.
Jasman mendapat pelajaran awal di sekolah kampung dengan bayaran sendiri. Setahun kemudian dia meneruskan pelajaran di Sekolah Melayu Parit Kemang, Sengarang dan di sebelah petangnya pula belajar sekolah Arab. Beliau lulus darjah lima sekolah Melayu dan mendapat pilihan menjadi guru pelatih.
Akan tetapi kerana beliau tidak mempunyai surat beranak, beliau tidak diakui sebagai guru pelatih bahkan diberhentikan terus dari sekolah. Di sekolah Arab pula beliau lulus darjah enam dan juga ditawarkan menjadi guru pelatih. Kemudian beliau meneruskan pelajaran Inggeris di sekolah swasta sebelah petang dengan bayaran sendiri. Pelajarannya terhenti kerana pencerobohan Jepun ke atas Malaya.

Setelah fasis Jepun menduduki Malaya, beliau dan isteri menyertai gerakan anti-Jepun pada Mei 1942. Kemudian beliau bersama 43 orang pemuda Melayu yang menganggotai organisasi anti-Jepun dijemput menyertai kursus politik dan latihan militeri selama 27 hari. Melalui kursus politik dan militeri ini mereka telah mendapat kesedaran yang lebih mendalam dan memperkuatkan tekad juang menentang fasis Jepun demi kemerdekaan tanah air. Beliau diatur menjalankan tugas menyusun orang ramai, memberi penerangan, mengutip yuran dan derma, mengadakan rapat-rapat umum dan lain-lain. Pekerjaannya berkembang ke seluruh Batu Pahat. Di bawah pimpinan beliau, kampung-kampung Melayu di Batu Pahat telah disusun ke dalam organisasi anti-Jepun.

Menjelang akhir Perang Anti-Jepun, di kawasan Batu Pahat telah berlaku peristiwa pembunuhan besar-besaran akibat hasutan fasis Jepun. Jasman dan kawan-kawan lain dalam organisasi anti-Jepun bahagian Melayu berusaha mencegahnya dan menyiasat duduk perkara sebenarnya dalam keadaan yang amat bahaya. Akan tetapi kerana pertentangan antara orang Melayu dan orang Tionghua semakin serius, maka organisasi anti-Jepun seperti lasykar rakyat dan lain-lain di kampung menjadi kucar kacir, kader-kader bahagian Melayu turut menjadi mangsa serangan kumpulan parang panjang. Jasman dan sembilan orang kawan pernah terkepung, tetapi berjaya berundur ke Johor Bahru bersama pasukan TAJRM. Sementara itu kawan-kawan lain di bawah pimpinannya telah terputus hubungan sama sekali.

Pada Januari 1945, Jasman diterima sebagai anggota PKM. Pada bulan Februari 1947, beliau dilantik sebagai Setiausaha Jabatan Kerja Melayu Johor. Menjelang darurat, beliau menghadiri kursus politik dan militer di Sekolah Parti Kem Se-Malaya. Apabila tercetusnya darurat, beliau memimpin pasukan Melayu di Johor dan Melaka dan bergerak di kawasan Tangkak Barat – Melaka.


Bergabung Dengan Rejimen Ke-10 Di Temerloh

Kira-kira awal 1953, Jasman memimpin sejumlah kawan-kawan Melayu yang bergerak di kawasan Tangkak, Melaka datang ke Pahang bergabung dengan Rejimen Ke-10. Antara mereka yang masih saya ingat ialah Suti.

Jasman dan kawan-kawan Melayu Melaka. 
Kedua dari kiri ialah Jasman dan 
kedua dari kanan ialah Suti
Jasman adalah kader peringkat Negeri Jabatan Kerja Melayu bertanggungjawab di bahagian Melaka. Beliau ikut serta dalam perkumpulan Sekolah Parti Kem Se-Malaya di Lubuk Kawah, Temerloh pada bulan Jun 1948. Seorang kawan lagi ialah Suti. Dalam masa aman dia keluar negeri. Tapi apabila Darurat diisytiharkan, dia balik untuk menyertai perjuangan bersenjata.
Ketika itu di Melaka terdapat ramai orang API / PETA, PKMM dan lain-lain di bawah pengaruh Dr. Burhanuddin mahu menyertai perjuangan bersenjata. Tetapi kerana Undang-Undang Darurat, mereka tak dapat berhubung dengan organisasi PKM. Kerana itu mereka secara beramai-ramai masuk menjadi askar Melayu menunggu peluang menyertai perjuangan bersenjata.

Mengikut laporan dari Jasman dan Suti, mereka yang bergabung dengan pasukan Tionghua di Melaka telah menghubungi Rashid Maidin melalui seorang budak penggembala lembu. Mereka telah menjanjikan isyarat bendera merah sebagai sasaran bagi Rashid Maidin bergabung dengan pasukan gerila. Setelah bergabung, mereka dibom hebat oleh tentera penjajah British. Akhirnya Rashid Maidin dapat dihantar ke Rejimen Ke-10 di Pahang dengan selamat.

Jasman pernah membuat sumbangan besar dalam masalah menyelesaikan peristiwa Siao Liu tahun 1949 - 1950. Siao Liu bekas Wakil Pengarah Jawatankuasa Kerja Kecil Tentera Ke-2 Johor - Melaka. Dia memutuskan hubungan dengan Jawatankuasa Wilayah, semua keputusan tak disampaikan kepada kawan-kawan. Siao Liu cuba melakukan pemecah belahan dengan membuat programnya sendiri: Katanya inilah "Kunci Revolusi Malaya." Dia mengemukakan untuk "membahagi-bahagikan ladang getah secara sama rata". Di samping itu dia juga mengemukakan harus melakukan pertempuran-pertempuran siang malam. Tapi apabila menghadapi serangan kempen kepung basmi musuh secara besar-besaran, dia menjadi luntur semangat dan berkata pula "situasi Malaya sekarang belum matang lagi, perjuangan bersenjata tak sesuai". Maka itu pasukan bersenjata harus dibubarkan. Semua kawan tak dibenarkan keluar dari perkhemahan, semuanya harus ikut keputusannya.

Jasman dan kawan-kawan Melayu di sana menentang tindakan Siao Liu itu. Dengan menggunakan alasan hendak pergi ambil kad pengenalan, Jasman memimpin kawan-kawan Melayu menghubungi Jawatankuasa Wilayah dan menyampaikan laporan terperinci mengenai Siao Liu. Jawatankuasa Wilayah telah menghantar satu pasukan tentera bersama dengan unit pimpinan Jasman ke Melaka. Mereka telah membekuk Siao Liu. Dengan itu rancangan Siao Liu yang cuba mengkhianati pasukan bersenjata berjaya dibongkar dan digagalkan. Kawan-kawan pasukan itu dapat diselamatkan. Ini satu sumbangan besar Jasman dan kawan-kawan Melayu Melaka kepada perjuangan bersenjata.

Setelah tiba di Rejimen Ke-10, Jasman dilantik menjadi anggota Markas Besar Rejimen Ke-10. Berdasarkan ketetapan Jawatankuasa Pusat dan Markas Agung, Jasman memimpin sebahagian pasukan Rejimen Ke-10 di bawah pimpinan Dewan Sentral Komiti Selatan Malaya (DCCSM) manakala saya pula memimpin sebahagian Rejimen Ke-10 di bawah pimpinan Dewan Sentral Komiti Utara Malaya (DCCUM).

--- dipetik dari Memoir Abdullah C.D. (Bahagian 1 dan 2),
.......................................................................
ASI
perajurit India dari Rejimen Ke-5 Tentera Pembebasan
Nasional Malaya sedang memberi hormat. Berdiri di
depan sebelah kanan ialah Asi. 


Tanya: Kami mendengar berita yang mengatakan pernah ada satu pasukan India, benarkah?

Asi: Ya, benar.

Tanya: Bolehkah ceritakan sedikit tentang pasukan India tersebut?

Asi: Peristiwanya telah berlalu lama, banyak perkara saya dah lupa. Saya masuk pasukan pada tahun 1952, masih kanak-kanak lagi kira-kira berumur 12 tahun setengah. Masa itu ada banyak gerup tentera India bergerila di Negeri Perak terutamanya kawasan Sungai Siput.

Tanya: Bilakah pasukan India ini didirikan?

Asi: Ketika pasukan India ini dirasmikan saya ada bersama, pada tahun 1952. Unit-unit gerila India dari beberapa tempat dikumpulkan di kawasan Penalok, Tabung, daerah Chemor. Ketua Rejimen Ke-5, Kawan Sukom mengumumkan perasmian pasukan India ini. Selain itu Komisaris Politik Pasukan India, Kawan Mutusamy juga hadir dalam perasmian itu. Pasukan ini tiada nama khas, cuma dinamakan Pasukan India di bawah Rejimen Ke-5.

Tanya: Bolehkah ceritakan sedikit tentang pimpinan pasukan India ini?

Asi: Pasukan India ini dipimpin oleh Mutusamy sebagai Komisaris Politik Pasukan. Beliau adalah anggota Jawatankuasa Daerah Parti. Pembantunya ialah Perumal. Anggota Area Komiti Parti. Selain itu terdapat 2 orang kawan Cina yang ikut memimpin pasukan iaitu Kawan Chi Min dan Fuk San. Abdullah C.D. kenal Mutusamy kerana dia pernah datang bertemu dan berbincang di Ulu Kinta pada tahun 1953.

Tanya: Apa tugas Kawan Asi di Pasukan India?

Asi: Saya ditugaskan sebagai pengawal Kawan Mutusamy. Di samping itu juga pernah menjalankan kerja utusan, penerbitan dan lain-lain.

Tanya: Boleh terangkan sedikit bagaimana tentang kerja utusan?

Asi: Kerja utusan adalah kerja hubungan antara satu tempat ke satu tempat. Tugas saya ialah menghubungi berbagai unit seperti regu hospital, regu penyusun massa dan lain-lain. Utusan antara markas pengarah pasukan India dengan unit hospital kira-kira seminggu perjalanan, kalau pergi balik kira-kira setengah bulan. Anggota utusan terdiri dari 4 orang, iaitu 2 orang kawan (peringkat kakak berumur belasan), saya dan seorang kanak-kanak wanita berumur lebih kurang 9 tahun. Senjata hanya 2 laras dipakai oleh 2 kakak tadi.

Tanya: Bagaimana pula tentang kerja penerbitan?

Asi: Kerja penerbitan pada dilakukan oleh Kawan Mutusamy sendiri. Setelah saya masuk, beliau mengajar saya menulis stensels dan mencetaknya. Kemudian majalah itu di edarkan kepada massa rakyat.

Tanya: Berapa jumlah pasukan India dan bagaimanakah keadaannya?

Asi: Saya juga sudah lupa secara konkritnya, tapi rasanya 85 orang, semuanya India kecuali 2 orang kader Cina yang saya sebutkan tadi. Kami dibahagikan kepada 4 seksyen. Yang lain-lain sama juga dengan pasukan-pasukan Cina dan Rejimen Ke-10. Pasukan ini kemudian dijadikan beberapa gerup dicampur dengan kawan-kawan Cina dari Rejimen Ke-5 untuk menjalankan kerja massa di berbagai tempat kawasan Sungai Siput. Pasukan markasnya terdiri dari beberapa orang saja iaitu Mutusamy dan beberapa orang pengawal. Kami sentiasa bergerak dari satu tempat ke satu tempat mengikut Mutusamy.

Tanya: Bagaimanakah suasana ketika penubuhan pasukan India?

Asi: Suasananya memang hangat. Kami kumpul 80 orang lebih menerima latihan, kursus dan macam-macam. Keadaan kehidupan sangat susah. Beras boleh dikatakan tak ada. Makanan utama kami ialah buah labu dan ubi kayu. Makanan pokok bersandar pada bantuan orang Asli. Setiap hari, ada 30-40 Orang Asli menghantar ubi ke tampat kami. Ini diurus oleh Kawan Sukhom, Ketua Rejimen Ke-5.

Tanya: Bagaimanakah sambutan massa?

Asi: Sambutan massa India sangat menggalakkan. Mereka membelikan barang-barang untuk pasukan dan menghantar anak-anak mereka memasuki pasukan. Dari Batu Satu Sungai Siput hingga ke Lasa semuanya terdiri dari orang India penoreh getah yang menyokong perjuangan bersenjata. Mereka dibawa oleh penjajah British dari India untuk dijadikan buruh murah di estet-estet British. Masa itu pengaruh Rejimen Ke-5 kuat di kawasan itu. Oleh itu penjajah British menganggap kawasan ini sebagai kawasan merah.

Tanya: Bagaimanakah keadaan pasukan ketika menghadapi taktik kampung berkurung penjajah British?

Asi: Penjajah British memang licik dan jahat. Dia telah melaksanakan satu strategi untuk memutuskan hubungan tentera dengan massa dengan cara mendirikan kampung berkurung dan menyekat perbekalan. Di Sungai Siput, penjajah British memindahkan massa secara mengejut. Hari ini kita masih bertemu dengan massa di dalam estet getah, esok sudah tiada. Tentera British menyiapkan terlebih dahulu kem kurungan, kemudian memindahkan kaum buruh di estet-estet getah secara paksa. Dengan itu hubungan kami dengan massa agak terbatas dan barang-barang perbekalan juga sukar diperolehi kerana diperiksa ketat oleh askar British. Kehidupan material kami mengalami kesulitan. Kami terpaksa makan ubi kayu, keledek, pisang, umbut langkap, umbut nibung, buah-buah hutan seperti buah kulim dan sebagainya.

Tanya: Kami mendapat berita bahawa pada tahun 1953 satu regu Rejijmen Ke-10 telah bergabung dengan 1 kompeni pasukan Cina dan pasukan India dari Rejimen Ke-5. Benarkah?

Asi: Ya, benar. Seluruh pasukan India ikut serta dalam pasukan gabungan ini.

Tanya: Pada tahun 1953, pasukan Rejimen Ke-10 terkena serangan udara besar-besaran di Ulu Kinta. Kami mendapat tahu bahawa serangan itu adalah serangan udara terbesar dalam sejarah Perang Pembebasan Nasional Anti-British. Apakah kesannya serangan itu ke atas pasukan India?

Asi: Ya, saya ingat peristiwa itu. Serangan itu besar sekilnya sampai ke Lasa. Beberapa orang kawan Melayu dari Rejimen Ke-10 yang terputus hubungan tinggal bersama kami. Kami Rejimen Ke-5 juga terkena serangan itu. Untuk mengelakkan serangan itu, pasukan kami berundur bergabung dengan pasukan Cina di Pahang. Sebulan tinggal di Pahang barulah kami balik ke Sungai Siput. Selepas serangan udara besar-besaran ke atas Rejimen Ke-10 itu, penjajah British tak putus-putus melancarkan kempen kepung basmi ke atas kami.

Tanya: Bolehkah ceritakan sedikit lagi tentang Kawan Mutusamy?

Asi: Kerana saya masih kecil masa itu, saya tak tahu mana riwayat hidupnya. Tapi dia juga berasal dari Sungai Siput. Beliau seorang pimpinan yang baik, sangat disayangi dan dihormati oleh kawan-kawan India. Pada suatu hari selepas Perundingan Baling, saya diatur oleh Kawan Mutusamy pergi menghubungi regu penyusun massa (massworker) untuk mengambil surat khabar. Akan tetapi, bila saya balik ke perkhemahan, kawan-kawan sudah tiada. Jadi masa itu saya terputus hubungan dengan Kawan Mutusamy. Tapi seorang Kawan Cina bernama Lem Poh yang terkena peluru di bahagian dada dapat balik ke perkhemahan. Saya membantu dia mengubati lukanya sampai sembuh. Cerita dari kawan Cina itu lebih kurang begini:

Setelah saya keluar dari pasukan, Kawan Mutusamy membawa membawa kawan-kawan ke Kuang untuk menyampaikan kursus kepada gerup kawan-kawan India di situ. Tapi ada seorang perajurit bernama Supaya keluar menyerah diri kepada musuh dan membocorkan rahasia pasukan. Pasukan India berpindah, tapi tak jauh dari tempat itu. Malangnya Supaya yang berkhianat telah membawa askar Gurkha menyerang. Dalam serangan itulah Kawan Mutusamy dan ramai kawan terkorban.

Tanya: Selain dari peristiwa di atas, apakah ada peristiwa-peristiwa yang lain lagi?

Asi: Setelah terkorbannya Kawan Mutusamy, kami boleh dikatakan putus hubungan dengan organisasi. Masa itu saya masih mentah lagi, tapi terpaksa menghubungi regu-regu Kawan India di beberapa kawasan. Yang paling berat ujian yang kami alami ialah pada tahun 1957-1958. Pihak penjajah memperhebat serangan militer dan politik ke atas kami. Pada siang hari kapal terbang mengebom, pada malam hari pula ditembak dengan meriam atau mortar. Gerakan ini disertakan pula dengan perang saraf, menabur poster, mengeluarkan seruan-seruan memujuk menyerah diri dari udara dan sebagainya.

Dalam pada itu pada tahun 1958, seorang kader Cina dari Rejimen Ke-5 bernama Kui Ming telah belot kepada penjajah. Kader tersebut sangat mahir dengan berbagai jaringan dan susunan Rejimen Ke-5 termasuk juga pasukan India. Dia membawa askar menyamar sebagai Tentera Pembebasan masuk ke dalam perkhemahan regu penyusun massa dan menangkap mereka hidup-hidup. Selain itu dia juga membawa askar menyerang kawan-kawan India dan Rejimen Ke-5. Kerana perbuatan pengkhianatan ini, regu-regu India di Jalung, Lasah, Chemor dan lain-lain kena serang, ramai kawan terkorban, sejumlah ditangkap dan ada sejumlah kecil melarikan diri. Masa itu kami terputus hubungan sama sekali. Sehingga tahun 1959, barulah diketahui bahawa pasukan India itu telah hancur, yang tinggal saya dan Alu sahaja.

Kami dapat berhubung dengan Kawan Sukom, Ketua Rejimen Ke-5. Masa itu Rejimen Ke-5 hanya tinggal 12 orang saja. Kawan-kawan yang lain kebanyakannya telah terkorban kerana pengkhianatan.

Pengkhianatan Kui Ming mendatangkan akibat yang amat parah kepada Rejimen Ke-5. Lao Ma (Wi Kek) seorang kader pimpinan peringkat pusat parti juga terkorban kerana pengkhianatannya. Selain itu 1 platun kawan-kawan yang sakit di bawah pimpinan kader Area Komiti Ah Fuk ditangkap hidup-hidup. Kawan-kawan yang sakit itu diletakkan di suatu tempat yang sangat rahasia. Akan tetapi setelah Kui Ming mengkhianat, dia membawa askar yang menyamar sebagai Tentera Pembebasan masuk ke tempat kawan-kawan yang sakit itu. Lalu mereka ditawan semuanya.

Pada tahun itu juga (1959), Kawan Sukom membawa kami 12 orang berpindah dari Sungai Siput. Tiba di suatau tempat, barulah Kawan Sukom memberitahu bahawa sekarang kita sudah berada di Betong, Negeri Thai.

Tanya: Apakah Kawan Asi tidak merasa mahu menyerah diri di saat-saat susah payah begitu?

Asi: Ada sejumlah kawan keluar menyerah diri kerana tak tahan menderita dan sebahagiannya kerana terputus hubungan. Pada masa itu saya dan Alu tidak pernah berniat hendak menyerah diri, kami tak mahu menjadi anjing penjajah. Kami bersedia berkorban demi kemerdekaan tanah air.

Tanya: Bilakah Kawan Asi tiba di Rejimen Ke-10?

Asi: Tak lama setelah tiba di Betong, saya dan Alu dihantar ke Rejimen Ke-10 untuk belajar bahasa Melayu. Siapa tahu akhirnya saya terus menjadi anggota Rejimen Ke-10.

Tanya: Tadi kawan ada menyebut nama Alu. Bolehkah ceritakan sedikit tentangnya?

Asi: Alu atau nama sebenarnya Konco Pillai berasal dari India dibawa oleh penjajah British ke Malaya. Dia menjadi SC mengawal estet Gong. Pada 15 November 1948, pasukan asas Rejimen Ke-10 di bawah pimpinan Kawan Abdullah C.D. menyerang estet Gong dengan akal cerdik. Ramai SC telah ditawan termasuk Alu. Alu dan sejumlah SC lagi memilih untuk menyertai perjuangan bersenjata bersama Abdullah C.D.. Sejak itulah dia masuk pasukan dan kemudian dihantar ke pasukan India. Dia adalah rakan seperjuangan saya yang akrab, saya kira dia bertempur tak kurang dari 70-80 kali sedangkan saya 30-40 kali saja.

Tanya: Setelah tiba di Rejimen Ke-10, apakah Kawan Asi masih menjalankan kerja bahagian India?

Asi: Di Rejimen Ke-10, saya ikut serta dalam berbagai tugas tentera dalam pasukan. Di samping itu saya juga ikut serta kerja penerbitan bahasa India. Umpamanya menterjemah bahan-bahan dari bahasa Cina atau Melayu ke bahasa India, dicetak dan diedarkan kepada massa India. Pada tahun 80-an, Rejimen Ke-10 menerbitkan akhbar India bertajuk KEHIDUPAN BARU. Akhbar ini diedarkan secara bawah tanah di kalangan orang India. Pernah juga kawan petugas bawah tanah India datang berkunjung ke Markas Besar Rejimen Ke-10. Pada tahun 1980-an kami terbitkan majalah HARAPAN RAKYAT.

Tanya: Kawan Asi telah menceritakan suatu sejarah yang penting berkenaan pasukan India dan kami percaya sejarah ini tidak ramai orang yang mengetahuinya. Sejarah ini menunjukkan bahawa perjuangan bersenjata untuk kemerdekaan tanah air kita dibayar dengan darah rakyat semua kaum dan lapisan negara kita.

Asi: Ya, pasukan India di Sungai Siput hanya tinggal saya dan Alu saja. Alu telah meninggal dalam tahun 80-an kerana sakit jantung. Jadi kini tinggal saya seorang saja. Begitu juga pimpinan Rejimen Ke-5 Kawan Sukom juga telah terkorban dalam tahun 1970-an. [ABU NAWAS]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular