Grab the widget  IWeb Gator

Thursday, April 14, 2011

UUM Mula Sekat Penceramah..Tapi Artis OK aje..!!


Semalam semasa sedang minum dengan seorang teman yang isterinya berkerja di UUM, dia menceritakan situasi terbaru di UUM yang agak mengejutkan. Sejak pertukaran Naib Canselor yang baru, kelihatan cengkaman UMNO semakin kuat dalam pentadbiran UUM.

Isu yang terbaru adalah menyekat seorang penceramah untuk meneruskan kuliah ilmu di UUM. Kuliah ilmu mingguan yang disampaikan oleh Fadillah AS-Syeikh Zainol Asri Bin Romli di Pusat Islam UUM akan dihentikan bermula minggu hadapan atas perintah pihak atasan UUM. Panggilan telefon tersebut datang daripada seorang pegawai atasan yang dipercayai orang kuat UMNO. Menurutnya, walaupun kerajaan PAS memerintah Kedah, tetapi UUM adalah dibawah kerajaan persekutuan. Oleh itu, penceramah yang mempunyai latar belakang bersangkut paut dengan Kerajaan PAS Kedah tidak boleh menjejakkan kaki ke UUM walaupun diiktiraf oleh RTM dan Kerajaan Negeri Kedah

Menurut isterinya lagi, dibawah pentadbiran baru ini terdapat staff Pusat Islam yang ditukarkan ke jabatan yang tidak berkaitan. Sebagai contoh seorang staff bertaraf Imam di tukarkan ke bahagian yang melibatkan kerja-kerja pengkeranian dan menguruskan berkenaan penyelidikan.

Seharusnya pihak UUM lebih prihatin dengan usaha dakwah yang dijalankan di UUM. Biarlah dakwah berkembang kerana Islam itu milik semua umat Islam. Jangan hanya mengagung-agungkan artis yang datang ke UUM, tetapi dalam pada masa yang sama menolak ulama yang hadir untuk menyampaikan ilmu agama.Andai datang bala Allah ke UUM. Andai datang ulama dapat menolak bala, tetapi dengan mengundang artis untuk berkonsert sehingga terlampau banyak sama saja seperti mengundang bala.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular