Grab the widget  IWeb Gator

Friday, December 24, 2010

"UBAH SEKARANG": Anak pemimpin vateran Umno, Tan Sri Khir Johari sertai DAP..(video inside)



Khir’s son makes Pakatan debut

KEPALA BATAS: The son of former Umno stalwart Tan Sri Khir Johari made his debut at the Pakatan Rakyat convention here after joining the DAP a few months ago.


Foray into politics: Zairil stressing a point during the Pakatan convention at the Dewan Millennium in Kepala Batas Sunday.

Zairil Khir, 26, the chief executive officer of RND Chocolate Labs Sdn Bhd, said: “This party stands for the multi-racialism envisioned by our first prime minister, Tunku Abdul Rahman.”

His father, who died four years ago, had served in the Cabinet under three prime ministers – Tunku, Tun Abdul Razak and Tun Hussein Onn.

Zairil said: “My father did not force me to join any political party – his only advice was for me to always do what’s right.”

He added that his family, including his 22-year-old brother and mother, Puan Sri Christine Khir Johari, had given their blessings for him to join DAP.

He said he decided to get involved in politics to carry on his father’s legacy. - The Star

p/s: Berikut pula adalah rakaman ucapan Zairil Khir Johari semasa sesi perbahasan di Konvensyen Pakatan Rakyat yang baru berlangsung di Dewan Millenium, Kepala Batas pada 19-12-2010...



INFO TAMBAHAN: Siapa bekas s/u agung Umno, Allahyarham Tan Sri Khir Johari ini??

"..Dalam banyak-banyak kementerian yang diterajui oleh beliau, Khir Johari terkenal dan tersohor di bawah Kementerian Pelajaran. Beliau telah melakukan satu reformasi dalam pendidikan negara apabila menghapuskan tulisan jawi sebagai tulisan utama dan tulisan pengantar kepada Bahasa Melayu. Bermula dari itu, semua pelajaran yang menggunakan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar ditukar tulisannya ke dalam tulisan rumi.

Generasi yang mendapat didikan selepas beliau menjadi menteri di Kementerian Pelajaran telah menjadi generasi yang kurang mahir dalam tulisan jawi. Serentak dengan itu juga akhbar utama orang Melayu ketika itu, Utusan Melayu menjadi semakin malap dan tidak popular.

Pada tahun 2005, Utusan Melayu telah terkubur dan pihak kerajaan terpaksa menghidupkannya kembali dengan tajaan dari pihak-pihak tertentu.."
Baca seterusnya dalam sumber Wikipedia.org di SINI...

Memetik sumber dari Tranungkite Dot.Net:

"Salah seorang anak perempuan Khir Johari, JJJ yang tidak tahu membaca jawi dan Al-Quran telah diberi pertunjuk oleh Allah. JJJ telah berjumpa seorang ustaz dan meminta diajarkan jawi dan Al-Quran. JJJ mengakui bahawa kejahilan dan buta jawi serta Al-Quran nya adalah angkara bapanya sendiri Tan Sri Khir Johari, semasa berkuasa sebagai Menteri Pelajaran Malaysia.


JJJ bernazar jika dia berjaya membaca jawi dan Al-Quran dia akan menunaikan umrah. Alhamdulillah dengan usaha gigih dan bantuan Allah kini dia telah boleh membaca jawi dan Al-Quran dan telah sempurna menunaikan umrah..."
Ya, pada penyokong parti ketuanan Melayu Umno, ingat, parti andalah yg bertanggungjawab dalam mengahpuskan tulisan jawi, bukan Pakatan Rakyat, bukan Lim Guan Eng, bukan DAP..tetapi dasar ketuanan Melayu Umnolah yang mengkuburkan tulisan jawi yang berkait-rapat dengan Bahasa Arab, Al-Quran dan ISLAM....sila ingat fakta sejarah ini dan sebarkan...wallahua'lam...

sumber gambar: Minaq Jinggo
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular