Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, March 30, 2011

Apakah angka kemiskinan di Sarawak hanya 5,3 persen?

LAPORAN DI PETIK MENGUNAKAN BAHASA INDONESIA


Apakah angka kemiskinan di Sarawak hanya 5,3 persen? Tingkat kemiskinan nyata mungkin lebih tinggi dari angka rasmi menunjukkan, menulis Philip Khoo.
Untuk beberapa waktu, Rocky Bru telah berusaha untuk menjalankan dengan kelinci dan berburu dengan anjing, terutama kerana perubahan status profesional.

Bukti terbaru ini: cuba untuk sampah Clare Rewcastle Brown sarawakreport.org dengansarawakreports.org.

The latter website is a deliberate attempt to confuse by using the same name except for the ‘s’. Its main purpose: to rubbish the former. sarawakreport.org seeks to document all its allegations, using official documents as far as possible. sarawakreports.org indulges in undocumented allegations and name-calling.

But Rocky’s Bru extols the latter as balanced over the former — but without providing any evidence as to how and in what way sarawakreport.org is unbalanced. Are Suruhanjaya Syarikat Malaysia documents not valid proof? Are Sarawak Land and Survey documents not reliable? So much for professional journalism!

Poverty rates
And sarawakreports.org? Let’s look at a recent item in it, an item which tries to rubbish both sarawakreport.org and RPK, and extol the development that Taib Mahmud has brought to Sarawak.














Rentals di Sarawak
Menempatkan semua ini bersama-sama, kita mempunyai:
* Di Amerika Syarikat, garis kemiskinan pendapatan untuk keluarga lima orang sebanyak US $ 2.166 per bulan (dari US Census Bureau)
* Di Sarawak, garis kemiskinan pendapatan untuk keluarga lima orang sebanyak RM1, 040 sebulan (dari Rancangan Malaysia ke-10)


80% atau 30%, itu masih tinggi
Jelas, membandingkan tahap kemiskinan menggunakan saiz yang berbeza adalah bodoh. Inilah salah satu alasan untuk menggunakan PPP, atau paritas kuasa beli, iaitu, apa yang akan menjadi setara dengan US $ 1 pada ringgit pada hal kuasa beli yang sebenarnya, atau jumlah sebenarnya barang-barang dan perkhidmatan yang boleh dibeli.

Jadi, mari kita menterjemahkan pendapatan garis kemiskinan untuk sebuah keluarga dengan lima orang di Amerika Syarikat dengan jumlah kuasa beli yang sama dalam ringgit. Menurut Bank Dunia, setara dengan PPP USD1 sekitar RM2.10.

Dengan demikian, US $ 2.166, garis kemiskinan di Amerika Syarikat untuk keluarga lima, diterjemahkan menjadi RM4, 549.

Berapa peratusan keluarga Sarawak membuat kurang dari RM4, 549 sebulan?

Pada tahun 2009, Malaysia Kesepuluh Rencana melaporkan rata-rata pendapatan keluarga di Sarawak menjadi RM3, 581. Dengan kata lain, pendapatan rata-rata keluarga di Sarawak kurang dari garis kemiskinan pendapatan Amerika Syarikat ditukar pada paritas kuasa beli.

Kerana pendapatan keluarga rata-rata adalah cut-off untuk sekitar 60 peratus keluarga Sarawak, ini bermakna bahawa sekitar 80 peratus keluarga Sarawak akan dianggap miskin jika kita menggunakan garis kemiskinan AS, pada paritas kuasa beli, sebagai cut-off!

Mari kita bersikap baik dan menerima bahawa penyisihan makanan pokok dalam garis kemiskinan Malaysia cukup, dan mari kita menerapkan kaedah yang sama menghitung pendapatan garis kemiskinan sebagai iaitu Amerika Syarikat,, memuat jumlah yang diperlukan untuk keperluan makanan asas dan kalikan dengan tiga.

Melakukan hal ini akan memberikan pendapatan garis kemiskinan di Sarawak yang RM1, 660 sebulan pada tahun 2009. Menganggarkan dari pendapatan keluarga rata-rata pada tahun 2009 menunjukkan bahawa lebih daripada 30 peratus keluarga Sarawak akan di bawah ini pendapatan garis kemiskinan. Cukup jauh dari rasmi 5,3 peratus, dan lebih dari dua kali ganda tahap kemiskinan di Amerika Syarikat.
Philip Khoo adalah pemerhati politik Malaysia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular