Grab the widget  IWeb Gator

Monday, February 28, 2011

Kedah, P.Pinang, Kelantan, Pahang… Terengganu bila?

Ops piramid ada.. takkan takde ops sphinx!


Ucapan tahniah dan terimakasih kepada kerajaan Kedah, Kelantan, P.Pinang dan Pahang yang peka dengan permasalahan pelajar yang dibawa pulang dari Mesir baru-baru ini. Apabila pihak Universiti di Mesir telah membuka pengajian mereka pada Mac dan awal April ini, menyebabkan ibu-bapa pelajar yang mempunyai permasalahan kewangan terkial-kial untuk menghantar segera anak-anak mereka.
Apabila pihak kerajaan PR telah mendahului untuk menghantar percuma pelajar ini kembali meneruskan pengajian mereka. Secara tak langsung para ibu-bapa menarik nafas lega. Ini termasuklah negeri P.Pinang yang tiada seorang pun orang cina dan india yang belajar di Egypt tetapi Kerajaan pimpinan Lim Guang Eng yang dilabelkan sebagai rasis, anti melayu dan anti Islam telah mendahului untuk meringankan bebanan keluarga pelajar di Universiti Al-Azhar.

Negeri-negeri lain pimpinan UMNO-BN macamana? Kenapa lembang sangat pimpinan UMNO ni?

Kedah Tanggung Hantar Balik Pelajar Ke Mesir

ALOR SETAR: Kedah akan menanggung perbelanjaan menghantar pulang pelajarnya ke Mesir di samping membekalkan wang saku RM500 seorang kepada mereka. Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak mengumumkan berita itu kepada lebih 800 pelajar Kedah yang belajar di Mesir pada satu majlis perjumpaan di sini, Ahad.

Beliau berkata RM2.5 juta diperuntukkan untuk menghantar pelajar pulang yang dibiayai bersama anak-anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kedah seperti Syarikat Air Darul Aman, Bina Darulaman Berhad dan Syarikat Kumpulan Ladang-Ladang Perbadanan Kedah Sdn Bhd.

Beliau berkata kerajaan negeri telah menyewa khas tiga pesawat Egypt Air untuk tujuan penghantaran pulang pelajar ke Mesir bermula 5 hingga 10 Mac ini. Pelajar diminta mendaftar diri mulai hari ini dengan mengemukan pasport masing-masing untuk diuruskan oleh Yayasan Islam Kedah.

Beliau juga berkata kerajaan Mesir juga telah menawarkan sebidang tanah secara percuma kepada kerajaan negeri untuk pembinaan bangunan asrama pelajar Kedah di sana. Kerajaan Negeri hanya perlu menanggung kos pembinaan bangunan asrama berkenaan, manakala kos penyelenggaraan serta makan dan minum pelajar akan ditanggung oleh pihak Universiti Al-Azhar sepanjang tempoh pengajian pelajar, katanya.

Bagaimana pula dengan para pelajar di Terengganu. Negeri yang kaya raya dengan penuh nikmat pembangunan ini??? Negeri pimpinan Datuk Ahmad Said yang peka dengan maslah rakyat! Takkan negeri Kuwait Malaysia ini takde duit untuk menghantar para pelajar rakyat Terengganu kembali ke Mesir? Mana duit royalti hasil minyak Terengganu. Kalau Monsun Cup yang tiada manfaat buat rakyat Terengganu, kerajaan menghabiskan duit berpuluh juta takkanlah untuk bakal pemimpin negeri akan dating ini tiada peruntukan? Mana duit zajat yang dikutip berpuluh juta setahun. Mana Perbadanan MB, syarikat GLC kerajaan negeri yang dikatakan untung berjebok-jebok tu…

Kalau sekecil inipun Mat Said ketinggalan berbanding negeri-negeri PR. Ini memalukan! Nampak sangat UMNO-BN tak pandai memerintah. Takkan nak biarkan nanti Pemuda Pas pulak mengutip derma untuk membeli tiket para pelajar kembali ke Mesir. Ini akan memalukan kerajaan pimpinan Mat Said sendiri. Penulis pun menjangkan MB Terengganu ini taklah sebodoh itu membiarkan anak-anak Terengganu yang mempunyai ibu-bapa yang ramai, diseluruh daerah Terengganu… pastinya mempunyai pengaruh dan impak yang besar dari segi politik.

Sudah beberapa kali pertemuan pimpinan Umno-BN negeri di rumah MB dan wisma Negeri dengan para pelajar. Cakap-cakap yang penulis dengar amat negatif. Hanya bersyarah.. pong! Pong!.. biasanya Pas jugak yang menjadi mangsa serangan. Macam Pas pulak memerintah Terengganu ni. Para pelajar bersungut seolah-olah mereka dikencing oleh pimpinan UMNO-BN. Janji-janji semasa belum pulang atau semasa di Jeddah… habuk pun tarak!!!

Kalau hanya tahu menuduh bahawa Pas tak buat apa-apa? Habis sekarang ni kerajaan Terengganu buat apa? Takkan semua kerajaan pimpinan PR dah umum? Mat Said dok nak tadah tempurung royalti dengan Najib lagi? Habis Kerdau & Merlimau nak pakai duit nak cekau kat mana???

Diharapkan pihak kerajaan mengambil tindakan segera demi menyelesaikan permasalahan pelajar-pelajar Terengganu ini. Kalau ini pun tak boleh diselesaikan!! Serah sahaja kepada PAS pulak mentadbir. PRU pun dah tak lama. Biarkan mereka sibuk berpolitik cah keting, sibuk mengaut khazanah negeri dan melupakan rakyat dan pengundi mereka… Maka rakyat patut melupakan mereka apabila mereka datang merayu undi disaat pilihanraya nanti. Vios!
Ops piramid ada.. takkan takde ops sphinx!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular