Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, March 2, 2011

Mudahnya kerajaan dapat billion duit rakyat .. DANA PRU ke???


31.9 Juta Saman Dilunaskan Rakyat Malaysia ! Suntikan Dana Untuk Projek Kerajaan !

Tauke projek himpun duit pesalah trafik negara, Datuk Abdul Aziz Yusuf 65% atau 31.9 juta daripada saman telah dibayar oleh para pengguna kenderaan di seluruh Malaysia. Masih ada lagi 17.3 juta saman belum dilunaskan selepas tarik tutup diskaun 50% berakhir semalam.

Mari kita kira sekali lagi anggaran pendapatan kerajaan daripada bayaran saman tersebut. Dengan andaian satu saman purata sebanyak RM100 di bayar, bermakna kalau sejuta saman kerajaan meraih RM100 juta. Jika 10 juta saman dibayar pendapatan kerajaan menjadi RM1 billion !!!

Jika 31.9 juta saman diselesaikan menjadikan jumlah wang terkumpul dalam tabung kerajaan berjumlah RM3.19 Billion !!! Bukan sikit punya jumlah tu!.

Tak sangka selama ini hasil saman menjadi salah satu sumber pendapatan yang lumayan untuk kerajaan. Patutlah cadangan untuk menaikkan limit had laju di lebuhraya dari 110 km/j kepada 120 km/j di batalkan tiba-tiba atas alasan tidak sesuai untuk negara kita.

Sudah tentu pembatalan tersebut ada kena mengena dengan jumlah kutipan saman. Jika had laju dinaikkan bermakna ramai yang akan terselamat dari perangkap had laju, akan berkuranganlah kutipan saman kerajaan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular