Grab the widget  IWeb Gator

Sunday, February 27, 2011

N.28 : Sidang Media 27 Februari 2011


24 Rabiulawal 1432H. [MOD] -
27 FEBRUARI 2011

1. PAS dan Pakatan Rakyat merakamkan ucapan terima kasih kepada semua pihak terutamanya kepada Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) dan pihak keselamatan yang telah menjalankan tanggungjawab masing-masing sehingga berjaya menjadikan proses penamaan calon dapat berjalan lancar.

Kami juga merakamkan penghargaan dan terima kasih kami kepada seluruh anggota penyokong PR dan juga pimpinan utama PR terdiri dari Presiden PAS, Tuan Guru Dato’ Seri Abdul Hadi Awang, Pengerusi DAP, YB Lim Kit Siang, Naib Presiden PKR, YB Fauziah binti Salleh, Balasubramaniam Timbalan DHPP yang telah hadir memberikan sokongan yang tidak terhingga sehingga dapat menjayakan proses perarakan dan penamaan calon.

Kami juga mengalukan kehadiran pimpinan dan penyokong BN yang sama-sama membantu menjayakan proses demokrasi berpilihanraya bagi memberikan ruang kepada rakyat. Namun kami juga mengharapkan pihak yang bertanggungjawab dapat menunaikan kewajipan mereka untuk memastikan proses pilihanraya dapat berjalan dengan adil, telus dan bebas.

2. PAS memilih saudara Hassanuddin Salim sebagai calon PAS kerana beliau telah berjaya dengan cemerlang mengurangkan majoriti undi BN yang begitu besar dalam percubaan pertamanya di DUN Kerdau pada pilihanraya umum yang lalu. Sebagai pengenalan kepada peribadi calon
Hassanuddin adalah anak tempatan yang telah mendalami banyak isu setempat di DUN Kerdau dan beliau juga amat dikenali oleh para pengundi.

Hassanuddin adalah Ketua Penerangan PAS Negeri Pahang yang amat arif dengan masalah yang dihadapi oleh rakyat, sedangkan masih banyak isu setempat di DUN Kerdau ini yang belum mampu diselesaikan oleh kerajaan BN Pahang. Walaupun BN menang 13 kali PRU/PRK, di peringkat negeri Pahang kami melihat terlalu banyak masalah walaupun Menteri Besar, Dato’ Seri Adnan Yaakob menyatakan tiada isu yang perlu dibangkitkan. Ini akan kami dedahkan dari masa ke semasa untuk diketahui oleh rakyat terutamanya semasa pilihanraya kecil DUN Kerdau ini berlangsung.

Kami akan memberikan maklumat ini kepada Dato’ Seri Adnan Yaakob untuk dijawab supaya rakyat dapat melihat apa sebenar yang berlaku kepada kerajaan sepanjang pemerintahan Umno BN.

Kami juga percaya Hassanuddin berkeupayaan untuk membawa suara ini dalam Dewan Undangan Negeri Pahang dan berkemampuan menjadi suara pengimbang ‘check and balance’ bagi membetulkan kepincangan yang berlaku supaya kerajaan berada pada landasan yang betul untuk kepentingan rakyat dan negeri ini bagi faedah bersama.

3. Dalam tinjauan kami di semua peti undi sekitar DUN Kerdau ini, BN masih mengamalkan budaya menggunakan premis awam seperti balai raya dan balai penghulu di Kerdau ini.

Sedangkan kami menggunakan premis sendiri yang kami kutip dari sumbangan ahli kami dan sama sekali tidak menggunakan premis awam. Walhal, kami membayar cukai seperti ahli dan pemimpin BN juga.

Keadaan ini adalah tidak adil dan tidak sihat jika kita mahu melihat sistem demokrasi berpilihanraya berlaku dalam keadaan sihat dan bersih.

(Dato’ Tuan Ibrahim Tuan Man)
Naib Presiden PAS,
Pengarah Pilihanraya N28 Kerdau.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular