Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, February 15, 2011

Bila agaknya Rakya nak menikmati KEMEWAHAN dr hasil minyak??


PETRONAS Petronas Jumpa Lagi Minyak Dan Gas Di Perairan Sarawak
Petronas Jumpa Lagi Minyak Dan Gas Di Perairan Sarawak
Dengan harga minyak yang semakin meningkat, sudah tentunya pendapatan Malaysia melalui penjualan minyak juga akan meningkat.Dan baru-baru ini, Petronas telahpunmenjumpai 2 lagi blok yang berpotensi menghasilkan minyak di Blok SK316 and SK306. Kenyataan penuh akbar di bawah

PETALING JAYA: Petronas has made major oil and gas discoveries through the drilling of NC3 and Spaoh-1 wells in Blocks SK316 and SK306 offshore Sarawak.
It said that in March last year, drilling of the NC3 wildcat well and a subsequent appraisal well brought significant discovery for Petronas in Block SK316 with early estimation of 2.6 trillion standard cubic feet (tscf) of net gas in place.
“The wells were each drilled to a depth of almost 4,000 metres below sea level. Additionally, production flow test results of the wells demonstrate that the field is technically producible.
“The Spaoh-1 well of 3,000m drilling depth, located in Block SK306, shows similar promise. It was drilled in December 2010 and found both oil and gas,” Petronas said in a statement.
The national oil company said preliminary evaluation indicates around 100 million barrels of oil and 0.2 tscf of gas in place, respectively.Currently, the well is being prepared for production testing.
“These discoveries support Petronas’ strategy to intensify exploration activities in Malaysia and is expected to further enhance exploration potential offshore Sarawak.”
In the next three years, over 50 exploration wells are expected to be drilled offshore Malaysia by Petronas and its production sharing contractors.
“These activities, especially if they result in discoveries, are expected to spur business opportunities in the oil and gas industry and will promote upstream investment in the country,” it said.
Di Malaysia ini kita mengamalkan polisi pengeluaran bercatu (National Depletion Policy) yang menghadkan pengeluaran pada tahap 600-700k barrel9tong) sehari. Tujuannya ialah supaya takat pengeluaran dapat dikekalkan pada jangkamasa selama 15-20 tahun. Amerika Syarikat juga adalah pengeluar minyak yang besar dan pengimport yang besar juga. Pada tahun 2009, secara purata US mengeluarkan 5.268 M barrels/day dan net import tidak kurang pada 10.5 M barrels/day. (source: U.S. Crude Oil Production Poised for Biggest Jump Since 1970, Platts ,Friday, November 27, 2009).
Maknanya sekarang ini, daripada alasan yang diberikan Malaysia telah menggunakan lebih banyak minyak daripada jumlah minyak yang kita keluarkan. Sama  seperti”bajet defisit” kita sekarang. Iaitu berbelanja /menggunakan dengan lebih daripada kemampuan.
Tetapi………rizab minyak dah nak habis ker? Daripada segi sejarah, penerokaan Petronas tidak pernah putus. Sentiasa terus melakukan kerja-kerja penerokaan di seantero dunia melalui syarikat multinasional, Petronas:



  • Di Kelantan contohnya, 1 blok  minyak telah berjaya diteroka bersama-sama dengan Thailand. Blok ini adalah(Carigali-PTTPI Operating Company).





  • Di Kerteh, penerokaan oleh Petronas di Blok Tangga Barat Platform baru sahaja sail out dari Pasir Gudang & Lumut.





  • Platform pertama di Kerteh Tapis A masih lagi mengeluarkan produk yang paling mahal & berharga di dunia dari tahun 70 an sampaila sekarang ini.





  • Manakala Paltform pertama PETRONAS West Lutong di Miri still lagi mempunyai pengeluaran sejak dari PETRONAS ditubuhkan.





  • Ini baru di perairan Malaysia belum lagi penerokaan Petronas di luar seperti Sudan, Vietnam, Qatar, UAE, Myanmar yang terkenal dengan perolehan petroleum yang tinggi.





  • Kalau betul telaga minyak di Malaysia dah nak habis PETRONAS tidak akan baharui kontrak dengan EXXONMOBIL untuk tujuan penerokaan selama tempoh 50 tahun. PETRONAS juga tidak akan berani ambil alih TCOT (TERENGGANU CRUED OIL TERMINAL) dari EXXONMOBIL, LCOT (LABUAN) dari SHELL, BAYAN, D-18, D-35, Blok PM-9 (PULAI & TINGGI).





  • Di Sarawak MURPHY Oil sudah pun meneroka lebih dari 10 blok untuk dibangunkan.



  • Kita bersyukur sebab sumber minyak kita ni masih banyak. Persoalan di sini adakah kita berjaya menguruskan khazanah  “emas hitam” yang telah miliki selama ini dengan sebaiknya?Lihat fakta di bawah pula.
    1. Perwaja – RM 10 bilion+++
    2. Pos Malaysia – RM 227 Juta.
    3. Sime Darby – RM 1.5 bilion.
    4. MAS – RM 2 bilion (sebelum dipulihkan)
    5. Proton – RM 2 bilion (sebelum dipulihkan).
    6. Landasan keretapi berkembar – RM 4 bilion (kos yang meningkat).
    7. Jambatan Bengkok – RM 500 juta (pampasan pembatalan pembinaan).
    8. Kehilangan Blok minyak kepada Brunei – RM 360 bilion
    9. Tenaga Nasional Berhad – RM 1 bilion (sebelum dipulihkan)
    10. Tanggungan yang membebankan ke atas Penjana Tenaga Bebas (IPP). Pada masa ini, terdapat sembilan IPP bernaung di bawah lima syarikat konsesi iaitu YTL Power Generation, Malakoff Bhd., Powertech, Sime Darby dan Genting Sanyen. TNB sekarang terpaksa membayar lebih RM4 bilion setahun kepada IPP tanpa mengira sama ada kapasiti elektrik digunakan sepenuhnya atau tidak.
    11. Kehilangan pendapatan dari perjanjian air dengan Singapura – RM 500 juta
    12. Dan lain-lain
    Siapa yang kata minyak kita dah nak habis? Lagipun minyak kita bukan digunakan dalam Malaysia untuk rakyatnya sendiri.Minyak kyang kita pakai adalah minyak yang dibeli dari negara lain yang murah untuk kegunaan rakyatnya sendiri dan diberikan “subsidi”.
    Itulah kenyataannya.kalau minyak kita diuruskan dengan baik, nescaya semua golongan rakyat mendapat manfaat yang sama rata.Apa pandangan anda mengenai penemuan terbaru telaga minyak ini?

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    TOP Ten Minggu INI

    Paling Popular