Grab the widget  IWeb Gator

Friday, January 14, 2011

UMNO Memalukan, “Kerajaan Negeri Pahang”


Memalukan, “Kerajaan Negeri Pahang” Pimpinan Orang ‘Melayu Islam UMNO’ Tergamak Memotong 10% Daripada Peruntukan Sekolah Agama Rakyat


Ketika merasmikan Hari Anugerah Kecemerlangan dan Mesyuarat Agung PIBG SMA Al-Khairiah Temerloh tahun lalu, Pegawai Khas Agama Menteri Besar Pahang iaitu Syed Ibrahim Syed Ahmad mencadangkan Sekolah Agama Negeri (SAN) diserahkan kepada Kerajaan Pusat, dengan hujah, 18 SAN yang ada di Pahang ini daif, sempit dan ketinggalan termasuklah tidak ada padang permainan. 

Beliau ketika itu memberi bandingan Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang diserahkan kepada kerajaan BN melalui SABK, katanya, sudah pun jauh maju ke hadapan. Kenyataan beliau itu telah mendapat reaksi keras dan kecaman daripada ibu bapa pelajar yang hadir .
Mereka berpendapat, sebagai pegawai yang berkhidmat di bawah negeri, Syed Ibrahim sepatutnya berikrar mengekalkan SAN yang ada di bawah kuasa Sultan dan bukannnya dengan mudah untuk menyerahkan sekolah terbabit kepada Kerajaan Pusat. 
Tindakan beliau jelas sekali menghina kemulian Sultan itu sendiri sebenarnya. Inilah bukti sikap biadap pemimpin UMNO BN terhadap rakyat terutamanya umat Islam di negeri Pahang ini sebenarnya. Beliau yang merupakan Naib Ketua UMNO Bahagian Kuala Krau jelas sekali tidak layak untuk menjadi Pembantu Khas Agama MB, jika inilah bahasa yang diucapkan ketika itu. Ternyata fenomena yang berlaku sekarang 18 buah Sekolah Agama Negeri di Pahang kini memang berada dalam keadaan daif dan cukup menghibakan sebenarnya. 
Kerajaan Negeri Pahang yang dipimpin oleh Dato’ Seri DiRaja Adnan Yaakob (foto), nyata mengabaikan nasib sekolah-sekolah agama di negeri ini. Disaat, Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat sibuk menambah peruntukan untuk sekolah agama malah mereka yang terbabit dengan agama di negeri masing-masing, tiba-tiba terdengar berita Kerajaan Negeri Pahang yang dipimpin oleh orang Melayu Islam UMNO memotong 10% peruntukan kepada sekolah agama di negeri ini. 
Jika benar dakwaan tersebut, ianya sungguh memalukan dan ternyata UMNO BN gagal membela nasib pendidikan Islam di negeri ini sebenarnya. Syed Ibrahim selaku Pegawai Khas Agama kepada MB harus bertanggungjawab atas perkara ini. 
Ternyata apa yang ditakuti rakyat kini menjadi kenyataan dan itulah realitinya sekarang ini.
Syed Ibrahim ketika menyampaikan hadiah di Hari Pemuafakatan
dan anugerah kecemerlangan Sek.Agama Al-Khairiah Temerloh
[Dalam keadaan kerajaan negeri sibuk meluluskan kawasan balak, lombong bijih besi dan lain-lain kepada proksi-proksi dengan mendapat untung besar jutaan ringgit. 
Tiba-tiba mereka tergamak pula menyiksa pihak yang bertanggungjawab untuk membangunkan syiar agama Islam di negeri ini. Malah, MB Pahang sendiri dipercayai adalah Exco Agama Kerajaan Negeri Pahang sebenarnya. Sesungguhnya tindakan ini jelas amat memalukan dan wajar diberi perhatian oleh seluruh rakyat. 
Mereka sebenarnya tidak layak lagi untuk mentadbir negeri ini jika itulah keadaannya yang berlaku. Mereka sanggup memperkayakan proksi-proksi UMNO BN tetapi sanggup mendera rakyat dengan berbagai tindakan yang jelas sekali tidak boleh masuk dek akal.
 Apakah MB Pahang takut dan gusar rakyat "faham agama", lantaran akan menolak UMNO BN dalam pilihanraya umum akan datang agaknya?. Justeru itu, fikirkanlah nasib agama jika inilah senario yang berlaku. Marilah sama-sama kita berubah dan lakukan perubahan dalam pilihanraya umum akan datang hendaknya. 
Difahamkan alasan yang diberikan atas tindakan ini adalah sebagai langkah penjimatan kononnya. Walhal, mereka sanggup menghabis duit untuk tujuan lain sebaliknya gagal membela nasib sekolah agama itu sendiri. 
Jika inilah keadaannya, maka jauh lebih elok Kerajaan Negeri Pulau Pinang dibawah pimpinan Lim Guang Eng mentadbir dan meningkatkan martabat pendidikan agama Islam di negeri itu. Oleh itu, seluruh rakyat Pahang diminta membuka mata serta hati melihat apa yang berlaku ini].
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular