Grab the widget  IWeb Gator

Monday, December 27, 2010

Pairin dibidas gagal bela hak masyarakat Sino-Asal



Setiausaha parti Dr Edwin Bosi menyatakan bahawa Persatuan Sino-Asal Sabah (SSNA) ialah tidak lain menjadi alat PBS (Parti Bersatu Sabah) dan Persatuan Kebudayaan Kadazandusun (KDCA) untuk mengawal masyarakat Sino-Asal.

“Kenyataan ketua penerangan PBS, Johnny Mositun bahawa masyarakat Sino tidak memerlukan bantuan DAP sama seperti membuka pekung di dada,” kata Bosi.

Beliau memberi komen reaksi terhadap kenyataan Mositun yang mempertahankan pelantikan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Inanam Johnny Goh sebagai presiden SSNA. Johnny juga merupakan pemimpin PBS.

Mositun yang merupakan Timbalan Speaker Dun Sabah mengatakan bahawa Bosi tidak dapat menerima hakikat bahawa masyarakat Sino Sabah mampu memperjuangkan hak mereka tanpa gangguan ahli politik.

Bosi berkata kepimpinan PBS yang membelakangkan masyarakat Asal yang berdarah campuran menidakkan kepimpinannya sendiri apabila ia membenarkan pemimpinnya mengetuai persatuan tersebut.

Serangan di antara kedua-dua parti ini timbul apabila status ‘Asal’ ketua DAP Sabah dan Adun Tanjung Kapor Jimmy Wong menjadi isu setelah ditimbulkan di Dewan Undangan Negeri oleh wakil rakyat Sekong-Barisan Nasional (BN), Samsudin Yahya pada bulan November tahun lepas.

Perkembangan mendadak dalam kisah ini

Ekoran dari perkembangan ini, Pairin yang juga merupakan presiden KDCA dan pemimpin tertinggi atau Huguan Siou masyarakat Kadazandusun telah dipersalahkan atas kegagalannya menyuarakan hak-hak masyarakat Asal.

Bosi turut menambah bahawa meskipun pengeluaran sijil Asal dibekukan oleh kerajaan Berjaya pada tahun 1982, pentadbiran PBS tidak membuat apa-apa untuk membantu masyarakat Asal ketika memerintah selama sembilan tahun selepas mengambil alih pentadbiran negeri dari parti Berjaya dalam tahun 1985.

Beliau mendakwa bahawa kerajaan BN pimpinan Umno sedang mencari kesalahan pihak lain kerana sesetengah individu dalam masyarakat tersebut sudah berani mempersoalkan pemerintahan Umno.

“Wong ialah mangsa pertama,” katanya.

Bagaimanapun, kes hak Asal Wong dijangka berubah secara mendadak apabila beliau mendapatkan bantuan SSNA selepas dinasihati Mositun.

“Wong akan menyerahkan borang keahliannya tidak lama lagi,” kata Bosi.

“Selama ini Wong selalu menyatakan bahawa dia bangga menjadi orang Sino-Kadazan dan mempunyai warisan Asal,” ujarnya.

Kini SSNA akan mendapat sokongan parti politik kedua yang paling berpengaruh dalam BN untuk membatalkan pembekuan dalam pengeluaran sijil Asal serta-merta untuk mengisytiharkan bahawa mereka berdarah campuran-Asal juga layak memperoleh hak orang Asal kerana persatuan tersebut dipimpin oleh pemimpin PBS.

“Ini akan membolehkan ribuan orang Sino-Asal dan anak-anak hasil dari perkahwinan campuran orang Asal dan bukan Asal memperoleh sijil Asal, lantas membolehkan mereka menggunakan hak dan keistimewaan mereka.

Persatuan itu juga mesti bekerja keras agar Mahkamah Asal dinaiktaraf supaya ia sama seperti mahkamah sivil dan syariah,” kata Bosi.

Oleh Queville To
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular