Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, December 29, 2010

Alcatel bayar rasuah kepada pegawai kerajaan Malaysia


http://buletinonline.net/images/stories/berita37/alcatellucent.gifWASHINGTON: Sebuah syarikat peralatan telekom berpusat di Perancis Alcatel-Lucent bersetuju untuk membayar denda sebanyak US $137 juta sebagai bagi menyelesaikan tuduhan rasuah oleh Amerika Syarikat.

Jabatan Kehakiman dan Suruhanjaya Sekuriti & Pasaran Saham (SEC) Amerika Syarikat mendakwa anak syarikat Al-catel menggunakan khidmat perundingan menyalurkan rasuah sebanyak US $8 juta kepada pegawai-pegawai beberapa kerajaan bagi mendapatkan kontrak telekomunikasi dan lain-lain kontrak.

Menurut pegawai SEC, Alcatel-Lutent mengakui syarikat itu telah mendapat laba sebanyak US$48.1 juta dalam keuntungannya hasil dari perbuatan rasuah berkenaan.

Dengan itu, kata pegawai tersebut Alcatel-Lutent bersetuju untuk membayar lebih dari US $45 juta untuk menyelesaikan tuduhan SEC, dan membayar tambahan US $92 juta menyelesaikan tuntutan jenayah dengan Jabatan Kehakiman.

"Alcatel dan anak syarikat gagal mengesan atau menyiasat 'arahan' menunjukkan pekerja mereka mengarahkan perunding berpura-pura untuk memberikan hadiah dan bayaran kepada pegawai kerajaan asing untuk memenangi kontrak perniagaan secara haram," kata Robert Khuzami, pengarah bahagian penguatkuasaan SEC.

"Skim sogokan Alcatel adalah hasil dari kawalan lemah korporat di syarikat."tambah Khuzami.

Menurut aduan SEC, bayaran rasuah Alcatel adalah kepada pegawai-pegawai kerajaan di Costa Rica, Honduras, Malaysia, dan Taiwan antara bulan Disember 2001 dan Jun 2006. (Gambar -  pejabat Alcatel-Lucent Malaysia beralamat di Menara Kembar Petronas)

Para pegawai Amerika mengatakan bayaran rasuah itu tidak berdokumen atau tidak dicatat dengan betul sebagai bayaran konsultasi dalam buku-buku kewangan anak syarikat Alcatel.

Para pegawai Amerika berkata kes ini asalnya adalah berasaskan penyiasatan oleh badan-badan Amerika bersama-sama dengan pegawai Costa Rica dan Perancis
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular