Grab the widget  IWeb Gator

Sunday, January 23, 2011

Laporan polis terhadap INTERLOK

Laporan polis oleh P. Sugumaran di Ipoh pada hari Ahad, 23hb Januari 2011:

Saya mewakili kaum India, ingin membuat laporan Polis terhadap sikap dan pendirian KEMENTERIAN PENDIDIKAN & KERAJAAN MALAYSIA yang sengaja mahu memperpanjangkan isu kontrovesi NOVEL INTERLOK tanpa apa-apa tindakan yang sewajar untuk membatalkannya.



Novel INTERLOK yang ditulis oleh Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain itu sememangnya tidak boleh diterima oleh mana-mana kaum India yang bermaruah kerana kandungannya tidak berasas, menghina, menyentuh sentiviti kaum serta fakta-fakta sejarah yang kurang tepat yang sengaja diputarbelitkan dengan niat untuk menjatuhkan maruah kaum India secara keseluruhan.

Novel INTERLOK tidak perlu lagi dikaji semula untuk mendapatkan pandangan pelbagai pihak bagi mencerminkan kemurniaannya. Tetapi ianya harus dibatalkan dengan serta merta bagi mengelakkan sebelum kandungan Interlok mencetuskan keretakkan pada keharmonian dan perpaduan Negara yang didiami oleh berbilang kaum masyarakat.

Watak yang diperkatakan dalam Novel itu juga tidak menunjukkan nilai positif dimana jikalau ianya digunakan sebagai sumber pengajian diperingkat sekolah maka sudah pasti ianya tidak akan membenihkan nilai murni selain daripada sikap kebencian kaum lain pada kaum India.

Selain daripada itu, penulis juga tidak menunjukkan kejujuran atau tidak mengkaji secara mendalam mengenai salah-silah perkauman orang India sebelum menulis Novel Interlok.

Oleh yang demikian saya mendesak Kementerian Pendidikan & Kerajaan Malaysia supaya membatalkan Novel INTERLOK itu dengan kadar yang segera.
Sekian Laporan saya.

*P.Sugumaran, Pengarah Biro Pendidikan Politik DAPSY Negeri Perak

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular