Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, January 26, 2011

10 Website Yang Mengubah Cara Berinternet?

writes "Mesti anda tahu laman sesawang yang mengubah cara berinternet anda? Maksud entri ini, anda mencari sesuatu dengan mudah dan mengubah landscape rutin anda sebelum ini. Jadi tabiat pun ada jugak, sehinggakan kerja pun leh lupa kot..~ngee~

Sebenarnya laman sesawang ini mempermudahkan anda mencari maklumat, cara berintreksi, sosial dan lain-lain.

1- Wikipedia.



Umumnya sebagai ekslopedia untuk anda membuat tesis atau mencari maklumat. Tetapi, kalau buat tesis... Sonang-sonang lecture's membakul sampahkan kerja anda.. Bukan semua paparannya benar-benar fakta.. Banyak auta dari yang benar.

2- amazon.com



Pencetus pembelian online pertama.. Lebih kurang macam ebay gak.. Main shopping dalam talian siber dengan selamat... Kalau nak dibandingkan ia dengan e-shopping Malaysia, amazon.com adalah pelopor pertama bisness ini.

3- hotmail



Sebelum ini, kita hantar surat cinta dengan bedak wangi atau perfume mak kita dan diberikan kepada abang posmen.. Semenjak email dah ada... Kita menghantar warkah cinta atau ugutan melalui email pulak.. Kalau silap haribulan, leh terhantar ke bos kita pasai main internet... Huhuhuhu

4- facebook



Bukanlah pelopor baru dalam bidang portal sosial, cuma pengaruh facebook ini meluas dan mengubah cara hidup berkawan... Main depan pc atau laptop sambil tersengih sorang-sorang sehingga partner hidup timbul curiga... Hehehehe.. Ada yang tabiat buruk pun ada... Bercouple dalam talian atau bahasa sound direction... "curang".. Hahahahaha

5- Projek Gutenberg



Mengubah cara kita membaca. Projek Gutenberg mempunyai sejarah yang lebih lama daripada kebanyakan orang sedari. Mereka mencipta ebooks pertama, dan memberi mereka secara percuma. Anda kini boleh membaca hampir semua buku besar dalam domain awam, kadang-kadang dalam beberapa bahasa di tapak mereka.
 
6- Twitter



Mengubah cara kita berkomunikasi. Twitter telah membuat salah satu kesan yang terbesar di Internet dalam memori baru-baru ini. Gagasan bahawa 140-perkataan mesej, siaran awam (untuk sebahagian besar), akan mengubah cara orang berkomunikasi dengan satu sama lain akan sukar untuk percaya sepuluh tahun yang lalu. Tapi Twitter telah menjadi bukan hanya sebuah kumpulan besar dalam cara berkomunikasi individu dengan satu sama lain, tetapi juga dalam perniagaan dengan cara berkomunikasi dengan pelanggan mereka. Mengeluh tentang perkhidmatan pelanggan miskin di Twitter seringkali boleh menyebabkan mesej hampir serta-merta dari syarikat yang bersangkutan, dan sering menghasilkan resolusi yang memuaskan. Twitter juga telah membuat selebritis lebih mudah diakses, dengan beratus-ratus artis sekarang menggunakan perkhidmatan untuk berinteraksi dengan fans mereka.

7- Pandora


Mengubah cara kita menemukan muzik baru. Sebelum Pandora, jika anda ingin mendengar muzik dalam talian, anda biasanya berubah menjadi stesen radio streaming dengan kandungan pre-diprogramkan. Tentu, anda mungkin beruntung dan mencari stesen yang sebahagian besar muzik yang anda sukai, tapi mungkin itu tidak cukup pelbagai, atau masih terus bermain bahawa salah satu lagu yang anda benci. Pandora menukar semua itu. Sekarang, anda boleh program stesen radio sendiri dengan hanya memasukkan nama atau lagu atau artis. Dengan jumlah minimum dari masukkan pengguna, Pandora memberikan anda mencipta playlist yang mencerminkan selera muzik seseorang.

8- Apple



Apple salah satu website syarikat pertama yang dirancang dengan elegan secara paparan yang minimum. Setakat akhir tahun 90an, Apple mula menunjukkan lebih minimalis design web dari banyak laman syarikat yang lain, dan pada tahun 2000, mereka akan melaksanakan skim warna putih dan abu-abu dan navigasi. Mereka masih menggunakan hari ini. Sambil-sambil anda boleh shopping aplikasi kegemaran anda untuk IPAD, IPHONE dan MAC. Wak memang selalu shopping aplikasi disini.

9- Youtube



Sebelum YouTube, tidak ada banyak pilihan jika anda ingin menonton video online. Anda kadang-kadang boleh menemui video di sini atau di sana, tetapi dengan kos bandwidth, mereka sedikit dan jauh antara. Pemilik website hanya tidak mahu membayar kos tambahan yang berkaitan dengan kandungan video. Kemudian YouTube membenarkan upload video yang anda inginkan (selama itu bukan hak cipta atau lebih dari sepuluh minit panjang). pengguna Web sekarang memiliki tempat terpusat untuk pergi untuk menonton video online. Dan kerana usaha perintis YouTube, video online kini dinikmati oleh berjuta-juta setiap hari.

10- Craigslist


Pelopor pertama tentang pendedahan maklumat masyarakat setempat atau bacaan laporan kawasan anda. Lebih kurang macam wikileaks jugaklah.. Kiranya wikileaks ambil idea dari laman inilah.hahahaha
 
"
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular