Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, February 1, 2011

5 Fakta Penting Presiden Hosni Mubarak

Mubarak bersama isteri, dua anak lelaki serta menantu perempuan

Ratusan ribu rakyat Mesir berdemonstrasi di  Tahrir Square, Kaherah menuntut pengunduran  Presiden Hosni Mubarak. Ribuan tentera telah dikerahkan mengawal keadaan disusuli dengan jet pejuang serta helikopter tentera yang berlegar diruang udara Ibukata kaherah pada ahad lepas. 

Dengan keadaan yang semakin medesak Presiden Mubarak supaya berundur, Beberapa fakta menarik mengenai Mubarak yang memerintah Mesir selama tiga dekad yang harus kita ketahui

Berikut adalah beberapa fakta tentang Presiden Hosni Mubarak

Seorang  bekas juruterbang pesawat pejuang dan pengebom yang pernah memimpin angkatan tentera udara negara Mesir.

Dilahirkan pada tahun 1928 di sebuah desa kecil berhampiran Kaherah. Dia dan isterinya dikurniakan dua anak lelaki, Gamal dan Alaa. Gamal ahli perbankan , bakal dilantik sebagai penganti presiden digeruni oleh peminpin dan ahli parti-parti  pembangkang.

Pertama kali mengisytiharkan undang-undang darurat tak berapa lama selepas berkuasa.

Mubarak juga adalah presiden keempat Mesir serta presiden negara yang paling lama memerintah. Dia telah memerintah Mesir selama tiga dekad. Kejayan beliau mematahkan penentangan terhadap beliau saban tahun telah menguatkan cengkaman kuasa beliau.

Mubarak berada disebelah Anwar Sadat ketika Sadat ditembak mati. 
 
Pada tahun 1975 Mubarak telah dilantik sebagai naib presiden, Mubarak berada disebelah Anwar Sadat sewaktu prersiden itu ditembak mati pada tahun 1981, anehnya Mubarak terselamat dalam tragedi tersebut.

Pertama kali dicabar dalam Pilihanraya yang terahir diadakan.
 
Mubarak tidak melantik Naib presiden selama presiden  lebih daripada satu dekad, sehinggalah beliau menamakan  Omar Suleiman jawatan tersebut pada sabtu lalu. Mubarak memenangi kesemua pilihanraya yang telah diadankan sebanyak tiga kali tampa dicabar sehinggalah pada tahun 2005. beliau buat pertama kalinya dicabar dalam pilihanraya presiden.

Mubarak terselamat dari enam kali  percubaan membunuhnya, 
Wartawan BBC melaporkan beliau  terselamat sekurang-kurangnya enam percubaan membunuhnya. 

Terutama sekali ketika rombongan  beliauditembak dengan senjata automatik AK 47 sekitar lawatan negara ke Habsyah pada tahun 1995. Mubarak terselamat didalam kereta Mercedes kalis peluru yang diterbangkan khas dari Mesir.

Lebih maklumat di SINI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular