Grab the widget  IWeb Gator

Friday, February 4, 2011

Isu Robengah: Mengapa Amizuddin bukan Ahirudin?

Sebenarnya, jika kita membaca apa yang telah disiarkan oleh Amizuddin Ahmat didalam blognya iaitu Sharpshooterblogger.blogspot.com di bawah tajuk “Hei Pak Menteri.. mana mau lari” kita akan dapati artikel tersebut bukanlah dari tulisan beliau, ianya adalah artikel yang telah disiarkan oleh Harakahdaily sepertimana yang tertera di akhir artikel jadi mengapa Amizuddin yang dikenakan perintah mahkamah itu?

Pada 2 Februari yang lalu Mahkamah Tinggi telah membenarkan injunksi kepada Datuk Seri Dr Rais Yatim bagi menghalang blogger Amizudin Ahmat daripada terus menerbitkan dakwaan bahawa menteri itu telah merogol seorang pembantu rumahnya dari Indonesia.
Permohonan ex-parte bagi menghalang Amizudin daripada menerbitkan perkataan-perkataan berunsur fitnah terhadap Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu menerusi blognya,sharpshooterblogger.blogspot.com. telah dibenarkan oleh Hakim Zabariah Mohd Yusof.

Itu laporan dari The Malaysian Insider, manakala mStar Online pula telah melaporkan
KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim hari ini mendapat injunksi daripada Mahkamah Tinggi yang memerintahkan seorang penulis membuang makalah berbaur fitnah terhadap beliau daripada laman blognya.

Ketika membenarkan permohonan Rais itu, Hakim Datin Zabariah Mohd Yusof memerintahkan Amizudin Ahmat, atau ejennya, membuang perkataan atau makalah berunsur fitnah dan foto plaintif (Rais) daripada blognya, sharpshooterblogger.blogspot.com.
Timbul persoalan disini, mengapa Azimuddin bukannya Ahirudin?

Nasihat dari siapa yang telah diterima oleh Rais Yatim ini untuk menyemarakkan kembali isu ‘Menteri Rogol Amah’ di arena blog, Nampak sedikit kurang cerdik kerana isu ini telah semakin padam tetapi ianya ditimbulkan semula.

Biarpun ada beberapa individu yang mengatakan isu perintah mahkamah yang dikenakan terhadap Amizuddin ini mungkin kerana isu peribadi antara beliau dan Rais Yatim sendiri.

Sebenarnya, jika kita membaca apa yang telah disiarkan oleh Amizuddin Ahmat didalam blognya iaitu sharpshooterblogger.blogspot.com dibawah tajuk “ Hei Pak Menteri.. mana mau lari” kita akan dapati artikel tersebut bukanlah dari tulisan beliau, ianya adalah artikel yang telah disiarkan oleh Harakahdaily sepertimana yang tertera diakhir artikel. Tajuknya ‘Kes perkosa bermula bila adik mangsa buat aduan’ baca artikel asal di (SINI)

Berpandukan sumber didalam artikel tersebut Harakahdaily lah yang sepatutnya menerima perintah mahkamah itu, kerana artikel itu asalnya dari Harakahdaily.

Isu Menteri Rogol Amah ini telah dimulakan oleh blogger Pro-UMNO yang juga pengarang kepada Malay Mail iaitu Datuk Ahirudin Atan menerusi blog miliknya iaitu Rocky Bru.

Tulisnya dalam blog ‘Rocky’s Bru’ itu (sila baca di SINI) kononnya WikiLeaks telah mendedahkan bahawa pada sekitar tahun 2007 bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi telah menerima laporan bahawa seorang Menterinya telah merogol seorang amah warga Indonesianya.

Namun, tidak ada sebarang tindakan undang-undang diambil ke atas menteri berkenaan.Menteri berkenaan bagaimanapun selepas itu digugurkan sebagai menteri apabila rombakan kabinet dibuat.

Menurut Rocky Bru, beliau telah mendengar cerita rogol yang berlaku pada tahun 2007 oleh menteri kebinet ini sejak tiga tahun lalu tetapi ia tidak dapat disahkan sehinggalah ia didedah oleh WikiLeaks berdasarkan dokumen yang bocor ini.

Biarpun sebenarnya tiada pendedahan oleh WikiLeaks mengenai kejadian itu, beberapa hari kemudiannya sebuah lagi Blog Pro-UMNO iaitu BigDogDotCom telah menyokong dakwaan Rocky’ Bru dengan menyiarkan pula salinan laporan tentang kejadian menteri rogol amah itu.

BigDogDotCom telah meminta pihak polis menyiasat dokumen yang didedahkannya itu (lihat diSINI)

Manakala sebuah lagi blog Pro-UMNO pula iaitu The Unspinners pula telah mendesak Menteri berkaitan meletak jawatan.

Nama menteri yang didakwa telah merogol amah dalam laporan oleh Migrant Care yang beribu pejabat di Indonesia itu telah dihitamkan atas alasan yang tidak dinyatakan.

Namun begitu nama menteri itu mula tersebar setelah sebuah lagi blog yang menyokong Pakatan Rakyat pula menyiarkan sebuah artikel yang berjudul 'Nah!!... Nama Menteri itu terpapar dalam laporan ini' yang mengandungi keratan dari dokumen asal yang telah dibesarkan, nama menteri yang didakwa merogol amah itu jelas kelihatan bayangnya dalam dokumen yang telah dibesarkan itu.

Dan ianya telah disemarakkan lagi apabila Malaysia Today pula turut menyiarkan artikel dari blog Pro-Pakatan Rakyat itu.

Jika jejaki punca atau pendedahan awal isu ini ianya telah dimulakan oleh blog Pro-UMNO sendiri iaitu ‘Rocky’s Bru’ dan bukannya blog Pro-Pakatan Rakyat sharpshooterblogger.blogspot.com.

Agak menghairankan disini kenapa Amizuddin Ahmat (sharpshooterblogger) yang dikenakan perintah mahkamah bukannya Datuk Ahirudin Atan (Rocky’s Bru)?

Tindakan yang diambil oleh Rais Yatim disini jauh berbeza dengan apa yang telah dilakukannya apabila anaknya dikatakan difitnah telah mendapat tender yang melibatkan projek komunikasi berharga kira-kira RM1Billion.

Rais Yatim telah bertindak memfailkan saman terhadap Datuk Ahirudin Atan (Rocky’s Bru) kerana telah menyiarkan artikel yang dikatakan fitnah itu..

Dalam isu Menteri Rogol Amah ini pula, Rais Yatim tidak bertindak memfailkan saman terhadap Datuk Ahirudin Atan yang telah memulakan apa yang dikatakan fitnah terhadapnya itu malangnya Amizuddin Ahmat pula yang mendapat perintah mahkamah yang menghalang beliau dari mengeluarkan perkataan berunsur fitnah terhadap Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan itu.

Agak menghairankan bukan??

Adakah tindakan Rais Yatim itu bertujuan hanya untuk menakut-nakutkan blogger-blogger Pro-Pakatan Rakyat yang lantas menghalang mereka dari menyiarkan sebarang pendedahan salah laku pemimpim-pemimpin UMNO?

Atau tindakan Rais itu adalah untuk memberikan tekanan terhadap Amizuddin Ahmat (Sharpshooter) agar keluar dari PKR dan mempengaruhi Chegu Bard untuk keluar dari PKR juga?

Ini kerana ramai yang tahu bahawa Amizuddin Ahmat itu merupakan penyokong kuat kepada Chegu Bard..

Dengan keluarnya Chegu Bard dari PKR, implikasi terhadap PKR khasnya Angkatan Muda Keadilan bukanlah kecil.. dan sedikit sebanyak ianya akan mencalarkan lagi imej PKR..

Jadi.. fikirkan.. mengapa Amizuddin bukannya Ahirudin?

Buat Sharpshooter anggaplah ini sebagai badai yang memukul rumah ditepi pantai..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular