Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, February 5, 2011

Forum TV1 :Subsidi gas RM19b ibarat negara hilang hasil, perlu dihentikan


KUALA LUMPUR, 5 Feb — PKR menyasarkan isu subsidi gas tahunan RM19 bilion pada forum TV malam tadi dengan menegaskan, ia harus dihentikan atas alasan pembiayaan itu satu kehilangan hasil negara meskipun pakar strategi kerajaan menganggapnya sebagai membantu menjana peluang pekerjaan.
Pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, kajian Prof Jeff Rector dari Universiti Stanford pada 2005 menunjukkan 81 peratus subsidi gas pergi kepada industri dan bisnes manakala hanya 19 peratus kesannya dirasai rakyat.

Kata beliau, manfaat subdisi gas berakhir dengan “pengeksportan keluar” oleh industri.

“Pergantungan pada subsidi gas mesti dihentikan,” kata Rafizi pada forum yang disiarkan menerusi RTM1 malam tadi.

“Ia daya saing buatan bagi negara,” kata beliau.
Pemansuhan subsidi gas merupakan salah satu inisiatif disyorkan Pakatan Rakyat (PR) jika mereka mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya umum kelak.

Inisiatif itu disenaraikan dalam Buku Jingga dikeluarkan Disember lalu.
Ia juga menawarkan langkah memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak sebelum ini mendakwa inisiatif itu jika dilaksanakan akan menjadikan Malaysia muflis.

Bagaimanapun menurut Rafizi, pemansuhan subsidi gas akan membantu usaha pembaharuan sistem yang ada sekarang.

“Kerajaan akan memperoleh RM19 bilion dalam bentuk hasil jika tidak lagi memberi subsidi,” katanya.

Kerajaan diwakili oleh Ahli Parlimen Hulu Selangor P. Kamalanathan.

Seorang lagi anggota panel forum ialah ketua eksekutif Institut Strategik dan Kajian Antarabangsa Datuk Mahani Zainal Abidin yang berhujah, subsidi gas akan membantu mewujudkan peluang pekerjaan.

“Meskipun 81 peratus subsidi gas pergi kepada kepada industri berorientasikan eksport, tetapi ia masih menjana pekerjaan,” kata beliau.

“Jika eksport terjejas, maka (bermakna) hilang pekerjaan,” katanya.

Mahani, salah seorang penggubal Model Baru Ekonomi (MBE) pentadbiran Najib bagaimanapun mengakui bahawa subsidi gas adalah sesuatu yang tidak diingini dalam jangka panjang tetapi bukan sesuatu yang boleh diubah dengan serta-merta.

“Ya, kita mahukan harga gas yang tinggi tetapi perubahan segera adalah sukar,” kata beliau.
“Ia isu yang kompleks,” katanya.

Syarikat minyak nasional Petronas yang terpaksa memikul subsidisi menerusi harga gas yang kekal pada November lalu berkata ia mahukan kajian semula harga gas.

Pada tahun kewangan 2009, kos subsidi gas Petronas mencecah RM19 bilion ataupun sembilan peratus keseluruhan pendapatannya dan ia meningkat kepada RM10.1 bilion pada separuh tahun pertama tahun kewangan 2010.

Isu subsidi gas juga satu kontroversi selama ini memandangkan pihak utama mendapat manfaat daripadanya ialah pengeluar tenaga bebas (IPP), yang mana kebanyakannya memperoleh keuntungan tinggi dan dilihat dimiliki oleh pihak-pihak memihak parti pemerintah.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular