Ismail Ariffin atau lebih di kenali sebagai ismail Lepat turut menghadapi situasi yang sama seperti Raja Bahrin tetapi mengapa tidak ada siapa pun yang mahu bersamanya? Apakah kerana namanya bukan bermula dengan nama Raja? Di mana orang politik tak kira dari BN atau PR dalam isu ini.?
Politik hari ini ialah mencari keuntungan, sekiranya sesuatu isu itu mendatangkan keuntungan maka ramailah yang mahu menjadi hero kepada isu isu tersebut. Keuntungan yang Abu nawas maksudkan ialah dari segi politiknya.
Sebagai contoh apabila isu Interlok menjadi panas ada orang politik Pas yang aku rasa belum pernah pun membaca buku tersebut telah turut sama membantah dan membakar buku tersebut. ini adalah kerana orang politik ini merasakan kan mendapat keuntungan daripada isu tersebut dari masyarakat India.
Tanpa mengira parti politik di Malaysia ini, semuanya adalah selari dari segi mencari populariti. jJika hendak di kecualikan daripada mencari modal keuntungan politik hanyalah PSM atau Parti Sosialis Malaysia. PSM bekerja tanpa ada hasrat mencari keuntungan politik sebab itu mereka membantu rakyat tak kira di mana walaupun sudah pasti kawasan itu bukanlah tempat untuk mereka bertanding.
Hari ini Abu Nawas mahu membawa satu isu yang kini sudah berlarutan sehingga 13 tahun lamanya. Kisah perjuangan seorang ayah yang mencari anaknya yang di larikan ke luar negara oleh isterinya. Sehingga kini masih belum mendapat pembelaan.
Untuk asal usul cerita silalah menonton video ini terlebih dahulu tetapi Video ini memakan masa selama 1jam oleh itu sambil mendengar pembaca boleh terus kebawah video ini untuk membaca luahan hati seorang ayah yang bernama Ismail ariffin ataupun lebih di kenali sebagai Ismail Lepat.
Di dalam video ini beliau menceritakan bagaimana anaknya hilang di dalam pejabat agama dan di dalam kawalan pihak polis.. Apakah orang pejabat agama makan rasuah sehinggakan anak yang di amanahkan boleh hilang di dalam jagaan mereka? saksikan sendiri.
Part 1.
01. Pada 12 March 1996, Aisyah Jane telah membawa lari Sunni Sazali ke
England dari Malaysia pada hal pada waktu itu Passport perjalanan Sunni
Sazali ada bersama Ismail Ariffin, dengan itu Ismail Ariffin telah membuat
satu laporan polis (Report No: B/B 377/96) berkenaan hal tersebut.
On March 12, 1996, Aisyah Jane took Sazali Sunni with her and left Malaysia
for England even though Sunni Sazali’s travelling documents were with Ismail
Ariffin at the time. Subsequently, Ismail Ariffin made a police report
(Report No: B / B 377/96) on the incident.
02. Setelah 5 bulan Aisyah Jane dan Sunni Sazali berada di England, Ismail
Ariffin telah pergi ke England untuk mengambil semula Sunni Sazali pulang ke Malaysia.
Five months after Aisyah Jane and Sunni Sazali arrived in England, Ariffin Ismail
flew to England to bring Sunni Sazali to Malaysia.
03. Setelah sebulan kemudiannya Aisyah Jane telah kembali semula ke Malaysia
dan memfailkan satu kes di Mahkamah Syariah Pulau Pinang berkenaan tuntutan
untuk mendapatkan hak penjagaan terhadap Sunni Sazali.
A month later, Aisyah Jane returned to Malaysia and filed for custody of Sunni
Sazali at the Penang Syariah Court.
04. Sewaktu kes sedang dibicarakan, pihak Mahkamah Syariah Pulau
Pinang telah memutuskan bahawa hak penjagaan sementara diberikan
kepada Ismail Ariffin dan juga telah mengarahkan Ismail Ariffin untuk
membawa Sunni Sazali ke perkarangan Balai Polis Lebuh Pantai Pulau
Pinang pada setiap hari sabtu dari jam 9.00 pagi hingga 12.00 tengahari
untuk membenarkan Aisyah Jane melawat Sunni Sazali. Ismail Ariffin juga
telah diarahkan untuk TIDAK berada di kawasan perkarangan balai Polis
tersebut semasa lawatan diantara Aisyah Jane dan Sunni
Sazali diadakan.
During the course of the trial, the Penang Syariah Court had ruled
that temporary custody be given to Ismail Ariffin and instructed Ismail
Ariffin to bring Sunni Sazali to the compounds of Lebuh Pantai Police Station,
Penang, on every Saturday from 9:00 am to 12:00 noon to allow Aisyah
Jane to visit Sunni Sazali. Ismail Ariffin was also instructed to leave the
compound of the police station during Aisyah Jane’s visitation with
Sunni Sazali.
05. Arahan ini harus dipatuhi sepanjang proses perbicaraan sedang
berlangsung sementara menanti pihak Mahkamah Syariah menjatuhkan
hukuman seterusnya .These instructions must be adhered to throughout
the ongoing trial process while awaiting the subsequent ruling by the
Syariah Courts.
Part 2.
01. Ismail Ariffin telah mematuhi semua arahan tersebut dan telah
menjalankan kewajipannya dengan membawa Sunni Sazali berjumpa
dengan Aisyah Jane pada tiap-tiap hari Sabtu dari jam 9.00 pagi sehingga
jam 12.00 tengahari walaupun beliau kurang bersetuju dengan arahan
dari pihak mahkamah yang tidak membenarkanya berada di perkarangan
kawasan perjumpaan. Ini kerana Aisyah Jane pernah melanggar undang-
undang Malaysia dengan membawa Sunni Sazali keluar dari Malaysia
walaupun dokumen perjalanan yang sah tidak ada pada Sunni Sazali pada
waktu itu. Oleh sebab itu beliau khuatir bahawa Aisyah Jane akan melakukannya
sekali lagi.
Ismail Ariffin complied with all instructions and carried out his responsibilities
by bringing Sunni Sazali to meet with Aisyah Jane on every Saturday from
9.00 am to 12.00 pm, even though he disagreed with the directive of the
courts for disallowing him to remain at the meeting area. This was because
Aisyah Jane had in the past violated Malaysian laws by taking Sunni Sazali
out of Malaysia, although Sunni Sazali did not have valid travel documents
with him at the time. For this reason, he feared that Aisyah Jane would do it again.
03. Setelah beberapa perjumpaan, Sunni Sazali sekali lagi telah dilarikan
oleh Aisyah Jane untuk kali keduanya sewaktu kes mahkamah sedang
berjalan dan yang lebih menghampakan beliau kejadian itu berlaku di
perkarangan Balai Polis Lebuh Pantai dan hak penjagaan pada waktu
perjumpaan itu adalah di bawah hak penjagaan pihak Mahkamah
Syariah Pulau Pinang.
After several meetings, Sunni Sazali was again taken away for the second
time by Aisyah Jane while the court case was still ongoing. What was more
disappointing is the fact that the incident occurred in the compounds of Lebuh
Pantai Police Station and that at the time of the meeting, Sunni Sazali was
under the custody of Penang’s Syariah Court.
04. Ismail Ariffin telah membuat laporan Polis (Report No: 1401/97) di atas
kejadian itu dengan harapan Aisyah Jane dapat ditahan oleh pihak berkuasa
kerana telah melanggar arahan pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang dan
juga sewaktu kejadian tersebut Passport perjalanan Sunni Sazali masih ada
dengan tangan beliau. Justeru itu, tidak mungkin Aisyah Jane dapat membawa
Sunni Sazali keluar dari Malaysia dengan sewenang-wenangnya tanpa
mempunyai dokumen perjalanan Sunni Sazali yang sah.
Ismail Ariffin made a police report (Report No: 1401/97) on the incident in
the hope that Aisyah Jane would be caught by the authorities as she had
violated the rulings of the Penang Syariah Court and that at the time of
the incident Sunni Sazali’s passport was still with him. Without a valid travel
document for Sazali Sunni, it would be impossible for Aisyah Jane to take
Sunni Sazali out of Malaysia.
05. Seperti yang sedia maklum, Aisyah Jane akhirnya telah berjaya juga
melarikan Sunni Sazali dari Malaysia walaupun tanpa dokuman perjalanan
yang sah serta melanggar arahan dari pihak mahkamah Syariah Pulau Pinang.
As what has become common knowledge, Aisyah Jane succeeded in
taking Sunni Sazali out of Malaysia even without a valid travel document
and as such, committed an act in violation of Penang Syariah Court’s ruling.
Part 3.
01. Setelah sebulan kemudiannya pihak Mahkamah Syariah Pulau Pinang
telah menjatuhkan hukuman bahawa hak penjagaan Sunni Sazali telah
diberikan kepada Ismail Ariffin. Walaupun pada waktu itu Sunni Sazali
telahpun berada di England bersama Aisyah Jane.
A month later, the Penang Syariah Court ruled that the custody of Sunni
Sazali be given to Ismail Ariffin even though at that time of the ruling,
Sunni Sazali was already in England with Aisyah Jane.
02. Setelah kehilangan Sunni Sazali untuk kali keduanya, Ismail Ariffin
telah mengalami gangguan emosi yang amat teruk kerana beliau merasakan
dirinya telah teraniaya serta tidak mendapat pembelaan yang sepatutnya
daripada pihak-pihak yang terlibat yang pada pendapat beliau seolah-olah
lepas tangan. Ini ditambahkan lagi dengan keputusan pihak Mahkamah
Syariah Pulau Pinang yang memberikan hak penjaagan kepadanya,
walaupun pada waktu itu Sunni Sazali telah dilarikan dan berada di England.
Ini menambahkan lagi satu tamparan emosi yang amat dahsyat pada beliau.
After losing Sunni Sazali for the second time, Ismail Ariffin suffered severe
emotional distress as he felt that a great injustice had been done to him
and that he did not get any proper defense from the relevant parties,
whom in his opinion, washed their hands off the whole matter.
The decision by the Penang Syariah Court to give custodial rights to him,
even though Sunni Sazali was already taken and brought to England at
that time, added insult to injury. It was a devastating emotional blow for him.
03. Ganguan emosi serta trauma yang dihadapi oleh Ismail Ariffin
menyebabkan beliau tidak dapat menumpukan perhatian terhadap diri
sendiri dan juga kariernya sebagai seorang pelukis kerana beliau tidak
dapat menerima kenyataan bahawa anaknya Sunni Sazali telah dilarikan
dari Malaysia tanpa alasan yang logik yang pada pendapatnya adalah
satu penganiayaan terhadapnya sebagai rakyat Malaysia dengan sikap
sambil lewa dan lepas tangan pihak-pihak yang bertanggungjawab.
The emotional distress and trauma that Ismail Ariffin had to endure
adversely affected Ismail Ariffin to the point of neglecting his well-being
as well as his career as an artist for he could not reconciled with the fact
that his son, Sunni Sazali, was taken out of Malaysia without any logical
explanation from the authorities on the matter. In this regard, Ismail Ariffin
felt that a great injustice had been done to him as a Malaysian citizen by
the apathetic attitude of the authorities concerned.
04. Kes kehilangan anaknya telah menjadi isu yang hangat dan menjadi
perbualan orang ramai di Pulau Pinang. Ramai yang menganggap kehilangan
Sunni Sazali bak kali kedua itu adalah disebabkan oleh kelalaian Ismail
Ariffin sendiri kerana beliau gagal menjaga anaknya dengan baik walaupun
pada ketika kejadian itu berlaku, Sunni Sazali berada bawah penjagaan
Mahkamah Syariah Pulau Pinang. Dalam keadaan yang begitu tertekan,
Ismail Ariffin mendapati sukar untuk membendung tekanan emosi yang
dialaminya dan dengan perasaan kecewa beliau akhirnya membawa diri
ke Eropah untuk cuba menenangkan jiwanya.
The case of his missing son became a hot issue and the talk of town in Penang.
Many considered the loss of Sunni Sazali for the second time was due to
negligence on the part of Ismail Ariffin himself as he had failed to take
care of his child properly even though at the time when the incident occurred,
Sunni Sazali was under the supervision of the Penang Syariah Court.
In such a trying situation, Ismail Ariffin found it impossible to contain
the mounting emotional distress and feeling very frustrated, he finally
left for Europe in an effort to find some measure of calm and peace.
05. Pada May 2009, sewaktu berada di Jerman, Ismail Ariffin telah
didapati mengidap ketumbuhan di bahagian perut dan terpaksa menjalani
satu pembedahan pembuangan Pankreas dan terpaksa dirawat dihospital
selama 6 bulan (Rujuk laporan perubatan yang dilampirkan) dan sehingga
kehari ini masih dibawah pemeriksaan dan rawatan dari pihak hospital disana.
Menurut pendapat doktor yang merawatnya disana, ini adalah disebabkan
oleh ganguan tekanan emosi dan trauma yang dihadapi oleh beliau selama ini,
kerana setelah diperiksa, beliau bukanlah seorang perokok ataupun seorang
pengambil alkohol seperti kebiasaanya penyakit ini berpunca dan ini telah
disah kan oleh doktor yang merawat dan memeriksanya di Breman Germany.
In May 2009 when Ismail Ariffin was in Germany, he was found to be
suffering from a tumor in the stomach and had to undergo surgery to
remove his pancreas. He was hospitalised for 6 months.
(See attached medical report) To this day, Ismail Ariffin still undergoes
periodical examinations and treatment at the hospital there. According to
the treating physician, the condition was caused by the emotional stress
and trauma that Ismail Ariffin had endured throughout the years.
This is because the condition is usually found in patients who smoke or
consume alcohol and Ismail Ariffin neither smokes nor consumes alcohol,
a fact that has already been confirmed by the treating physician in Breman, Germany.
06. Dalam satu laporan akhbar pada 8 Mac 2010 (rujuk laporan keratan
akhbar yang dilampirkan) Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan telah
membuat kenyataan bahawa kes siasatan terhadap Aisyah Jane kerana
melarikan Sunni Sazali tidak pernah ditutup oleh pihak Polis.
In a press report on March 8, 2010 (see attached newspaper clipping),
the Chief of Police, Tan Sri Musa Hassan, issued a statement that the
investigation on the case against Aisyah Jane for taking Sunni Sazali out of
the country has never been closed.
08. Dengan itu beliau ingin menuntut dan mencari keadilan terhadap
haknya yang tidak diendahkan setelah sekian lama bersabar dan
mengalami gangguan emosi dan trauma yang teruk yang akhirnya
telah turut sama menjejaskan keadaan fizikal dan kesihatan beliau
disebabkan oleh kecuaian, kelalaian serta sikap tidak bertanggungjawab
oleh pihak pihak yang terlibat di atas kehilangan anaknya dari Malaysia
yang suatu ketika dahulu berwarganegarakan Malaysia.
After a long drawn wait and after enduring traumatic and severe emotional
distress that adversely affected his physical health due to the negligence,
carelessness and recklessness of the parties involved that led to the loss of
his son who was once a Malaysian nationality, Ismail Ariffin now wants to
seek redress and justice for his rights that have long been denied to him.
so...
"Ahli ahli UMNO/BARISAN NASIONAL dan para Parti PEMBANGKANG"..
Benarkah kalian BERSAMA RAKYAT?"
13 TAHUN AKU TERBIAR.....
"Di manakah KEADILAN dan buktinya RAKYAT DI DAHULUKAN??"
Ismail Bin Ariffin
(Lepat / Pelukis Jalanan)
"SUMBANG"
..............
"Kuatnya belenggu besi, Mengikat kedua kaki,
Tajamnya ujung belati menujam di ulu hati,
Sanggupkah tak akan lari walau akhirnya Pasti mati :-)
Di kepala tanpa baja di tangan tanpa senjata,
Ah! itu soal biasa yang, Singgah di depan mata kita...
Lusuhnya kain bendera di Halaman rumah kita,
Bukan satu alasan untuk kita tinggalkan
Banyaknya persoalan yang datang tak
Kenal kasian menyerang dalam gelap
Memburu kala haru dengan
Cara main kayu Tinggalkan bekas biru lalu
Pergi tanpa ragu
"Setan-setan politik kan datang mencekik
Walau dimasa pacekik tetap mencekik"...
"Apakah slamanya politik itu kejam?
Apakah selamanya dia datang
'Tuk menghantam?"
Ataukah memang itu yang sudah
Digariskan? "Menjilat, menghasut, menindas
Memperkosa hak-hak sewajarnya" :-)..