Grab the widget  IWeb Gator

Monday, January 31, 2011

Big Floods in 5 states - Johor NSembilan Pahang Mcca Sabah - 3 dead more than 46,000 evacuated

 Lim Kit Siang 
Big Floods in 5 states - Johor NSembilan Pahang Mcca Sabah - 3 dead more than 46,000 evacuated. Segamat an "island" cut off by floodwaters.

Banjir yang bertambah buruk mengorbankan tiga nyawa hari ini serta turut merosakkan harta benda dan menyebabkan beribu-ribu orang dipindahkan.

Pusat-pusat pemindahan mangsa banjir dibuka hari ini di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang dan Sabah.

NONE
Dua mangsa yang terkorban melibatkan kejadian banjir di Johor manakala satu lagi kes kematian akibat banjir berlaku di Melaka.

Di Johor Bahru, Rohani Ismail, 51, meninggal dunia apabila kereta yang dipandu mangsa itu dihanyutkan air di kawasan ladang sawit Chaah di Km 145 Jalan Johor Bahru-Seremban pada kira-kira jam 7 petang semalam.

Dalam kejadian berasingan, Aw Yoke Lin, 53, dari Taman Pelangi terbunuh apabila kenderaan pacuan empat roda yang dipandunya dihanyutkan air ke dalam sebuah sungai di Kampung Rahmat, Kulaijaya pada kira-kira jam 9 malam semalam.

NONE
Di Melaka, seorang pengawal keselamatan sebuah loji rawatan air di Kampung Chinchin, Jasin menjadi korban pertama banjir di negeri itu.

Ketua polis Jasin DSP Che Suza Che Hitam berkata mangsa dilaporkan terjatuh ke dalam loji itu pada jam 10 pagi ini.

Mayat mangsa ditemui pasukan penyelamat pada kira-kira jam 1.30 petang.

Sementara itu, lebih 40,000 terpaksa meninggalkan kediaman mereka manakala jalan-jalan utama ditutup apabila sungai melimpah di negeri-negeri berkenaan.

Beberapa perkhidmatan tren ke selatan dan timur Semenanjung turut dibatalkan hari ini akibat banjir dan tanah runtuh antara Bahau dan Tampin di Negeri Sembilan hingga ke Kluang, Johor.

Jabatan Meteorologi meramalkan hujan akan berterusan sehingga Selasa.

- Agensi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular