Grab the widget  IWeb Gator

Friday, August 5, 2011

Kerajaan Selangor membazir RM1 juta bantah daftar pengundi?

Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membidas tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menggunakan dana rakyat sebanyak RM1 Juta untuk membiayai usaha memfailkan bantahan terhadap daftar pengundi baharu.

Tapi dimana mereka bila sebanyak RM1.7 juta telah dibayar untuk perjalanan ‘teknikal’ DisneyWorld dan Disneyland termasuk sewa bilik Presidensel di Honolulu bernilai RM110,000, RM200,000 untuk perjalanan ke Jogjakarta dan upah penari sahaja RM10,000 dan mereka juga membayar tiket penerbangan untuk orang gaji Dr Khir untuk menyertai perjalanan itu?


Geran: Pengampu Umno bising sudah dijangka
Harakahdaily


KUALA LUMPUR, 5 Ogos: Seperti yang dijangka akan bangunlah puak Umno tegar yang berselindung di sebalik pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membidas tindakan Selangor menyediakan geran memfailkan bantahan daftar pengundi baru kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.


Begitupun, beliau mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Paktan Rakyat Selangor yang proaktif dan pro rakyat untuk memastikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan betul dan adil, dengan menyediakan geran berjumlah RM1 juta bagi membiayai usaha tersebut.


“Ini adalah hak rakyat untuk menentukan kepimpinan negara ini berjalan dengan betul,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.


Katanya,negara akan rosak jika pemimpin yang menang bukan kerana kewibawaannya, sebaliknya kerana tipu muslihatnya melalui bantuan SPR.


Menurutnya, pengampu Umno takut hendak membuat kenyataan atas nama parti itu kerana orang yang tidak dapat melihat pun kenal tabiat buruk Umno.


Antaranya, kata beliau Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee, Ketua Pemuda Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) Kebangsaan, Amir Hamzah Abdul Rajak dan Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar.


“Hujah puak pengampu Umno ini mudah sahaja, alangkah baiknya wang ini digunakan untuk rakyat Selangor,” ujarnya.


Tambahnya, mereka akan susah hati jikalau projek untuk kebaikan rakyat, tetapi menikus ketika pemimpin Umno membazir wang untuk kepentingan politik dan pemimpin Umno.


Katanya, rakyat tidak mendengar komen mereka ketika Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) yang menyiasat perkara-perkara berkaitan kewangan oleh Balkis, bekas Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor yang diketuai oleh isteri Dr Khir, untuk melihat sama ada terdapat salah laku.


Beliau berkata, pegawai-pegawai Permodalan Negeri Selangor Bhd (PNSB), Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB) dan PKNS dan yang lain memberi keterangan di perbicaraan Selcat adalah memeranjatkan.


Sebanyak RM1.7 juta telah dibayar untuk perjalanan ‘teknikal’ DisneyWorld dan Disneyland termasuk sewa bilik Presidensel di Honolulu bernilai RM110,000, RM200,000 untuk perjalanan ke Jogjakarta dan upah penari sahaja RM10,000 dan mereka juga membayar tiket penerbangan untuk orang gaji Dr Khir untuk menyertai perjalanan itu.


Kelmarin, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata mesyuarat Exco telah bersetuju menubuhkan geran tersebut.


Beliau menambah, geran itu terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik.


Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan, ujarnya bantahan itu hanya melibatkan kawasan di Selangor sahaja.


Katanya, kerajaan negeri memandang serius aduan-aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi yang sedia ada dan senarai daftar pengundi baharu.


Menurutnya, aduan dan tuduhan termasuk rakyat negara jiran yang mendapat taraf permaustatin tetap dan disenarai sebagai pengundi amat merunsingkan dan perlu diselesaikan dengan segera.


“Kerajaan Selangor berpandangan bahawa rakyat mempunyai hak untuk menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka jalan kepada satu pilihan raya yang bersih dan adil,” ujarnya.


Kerajaan PKR Selangor membazir guna dana RM1 juta bantah daftar pengundi


KUALA LUMPUR 4 Ogos - Beberapa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membidas tindakan kerajaan Parti Keadilan Rakyat (PKR) Selangor menggunakan dana rakyat untuk membiayai usaha memfailkan bantahan terhadap daftar pengundi baharu.


Menurut mereka, sepatutnya bantahan yang dibuat terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) itu menggunakan wang parti politik.


Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee berkata, tindakan tersebut merupakan satu pembaziran kerana dana rakyat seharusnya digunakan untuk tujuan pembangunan negeri bukannya bagi kepentingan politik.


"Tindakan tersebut dilihat hanya sebagai gimik politik. Jika mereka berasa sistem daftar pemilih yang ada sekarang tidak telus, mengapa tidak bantah dari dulu dan saya lihat mereka seolah-olah takut dengan bayang-bayang sendiri," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.


Dalam pada itu, Ketua Pemuda Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) Kebangsaan, Amir Hamzah Abdul Rajak berkata, PKR Selangor kini telah jauh menyimpang dari landasan politik sebenar kerana dilihat menggunakan kuasa pemerintahan yang ada secara sewenang-wenangnya.


"Saya lihat perkara ini sebagai satu salah satu cara untuk mengalihkan pandangan dan fokus rakyat terhadap kelemahan mereka. Perkara ini tidak pernah berlaku sebelum ini," katanya.


Sementara itu Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar berpendapat, tiada salahnya kerajaan PKR Selangor membuat keputusan menyediakan dana untuk membuat bantahan itu bagaimanapun ia mestilah menggunakan wang parti.


"Mereka boleh menyediakan dana tetapi bukan dengan cara menggunakan wang rakyat kerana ia seharusnya digunakan untuk tujuan lebih berfaedah termasuk kebajikan dan rancangan pembangunan negeri," katanya.


Sementara itu, Presiden Badan Pemantau Pilihan Raya (Mafrel), Syed Ibrahim Syed Noh berkata, tindakan PKR Selangor menyediakan dana kepada rakyat di negeri itu sebagai sesuatu yang wajar.


"Biarpun duit yang mereka gunakan adalah duit rakyat di negeri itu tetapi ia digunakan untuk membantu kepentingan rakyat yang hendak membuat bantahan dan tidak semestinya dana disediakan oleh parti yang memerintah," katanya.


Lidah Rasmi UMNO

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular