Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, January 12, 2011

Kontroversi Interlok, Anwar kemuka saranan terbaik


http://www.s9.com/images/portraits/1074_Anwar-Ibrahim-Dato-Seri.jpg
Ketua Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim muncul memberikan kenyataan paling rasional di tengah-tengah kontroversi novel Interlok yang divisif.

Anwar dilapor berkata tidak ada elemen perkauman dalam novel Interlok dan menyarankan pihak terbabit dalam kontroversi berbincang menyelesaikan pertikaian.

Beliau pada masa sama menyifatkan novel itu sebagai satu karya yang baik tetapi bukan istimewa, satu kenyataan yang mengimbangi sokongan beliau terhadap novel itu.

Anwar turut menyarankan Tan Sri Muhyiddin Yassin mengambil kira setiap teguran berkaitan karya itu.

Walaupun muncul agak lewat, kenyataan Anwar ini meletakkannya dalam posisi yang positif selepas PAS dikritik hebat aktivis seni ekoran pendirian parti itu tidak mempertahankan Interlok walaupun pernah berpendirian tegas mempertahankan novel Shit karya Sasterawan Negara Shahnon Ahmad.

Parti itu dikritik kerana dilihat tunduk kepada tekanan yang berasaskan politik dan sentimen perkauman kumpulan tertentu dan didakwa tidak mempunyai dasar berhubung seni dan budaya yang jelas dan konsisten.

PAS walau bagaimanapun melalui pemudanya berhasrat mengadakan pertemuan dan perbincangan dengan pihak terlibat untuk mencari penyelesaian isu kontroversi itu.

Semalam, lima persatuan termasuk Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) dan Gabungan Penulis Nasional (Gapena) membuat laporan polis berhubung tindakan membakar novel Interlok oleh beberapa orang individu di Klang, Selangor.

Hari ini, Pena bersama 12 pertubuhan menyerahkan memorandum menyokong novel Interlok kepada Kementerian Pelajaran dan pejabat Timbalan Perdana Menteri.

Isu Interlok turut dijangka menjadi salah satu isu dalam kempen pilihan raya kecil Tenang di Segamat, Johor bulan ini.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular