Grab the widget  IWeb Gator

Thursday, February 3, 2011

LAPORAN POLIS TERHADAP D.O SEMPORNA


Thursday, 03 February 2011 00:00
Oleh : ABBAS AHMAD
SATU laporan polis telah dibuat terhadap Pegawai Daerah Semporna kerana bertindak secara tidak professional dan menyalahguna kuasa beliau dalam menangani kes Tanah PT 95120160 di Daerah itu yang menyebabkan kerugian besar dan penafian hak terhadap seorang rakyat tempatan.
Dalam laporan polis setebal 11 muka surat yang dibuat oleh mangsa, Abdullah Sani Hj Abdul Salleh, mendakwa bahawa Pegawai Daerah Semporna telah bertindak lalai dan menyalahguna kuasa untuk mengugut ‘pemilik tanah’ terhadap pencerobohan tanah yang dibuat pada 11 Jun 2010.
Di samping itu, tindakan Pegawai Daerah itu melengah-lengahkan surat arahan daripada Jabatan Hasil Bumi dan Ketua Menteri Sabah selama 10 bulan itu hanya menunjukkan kepada rakyat dan pemilik tanah bahawa beliau memang berniat buruk dan jahat terhadap pemilik tanah yang sedang dalam proses menunggu kelulusan di kawasan itu.
Ibnu AK Baba dillihat seorang Pegawai Daerah yang cuai dalam laporan polis berkenaan dan dikehendaki untuk disiasat oleh Pihak berkuasa Polis bagi mendapatkan keterangan daripada beliau.
Namun dalam perjumpaan yang dibuat oleh pendakwa Abdullah Sani Hj Abdul Salleh pada 23 Disember 2010 di Ibupejabat Polis Siasatan Jenayah, Balai Polis Kapayan, Kota Kinabalu, polis telah menasihati pendakwa supaya merujuk kes tersebut ke Mahkamah bagi mendapatkan keadilan.
Kes ini masih belum disiasat oleh pihak polis sehingga hari ini walaupun laporan telah dibuat sejak sebulan lalu.
Selain itu pihak pendakwa juga bersedia untuk melaporkan kes ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada bila-bila masa bagi mendapatkan keadilan terhadap tindakan tidak beretika Pegawai Daerah berkenaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular