Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, June 18, 2013

@anwaribrahim ke Indonesia lawan @NajibRazak, bukan UG!

Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim mengaku bahawa Pakatan Rakyat sepatutnya menang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) dalam dua pertemuan berasingan di Indonesia pada 16 Jun lepas, lapor VIVANews.

Media tempatan Indonesia itu melaporkan, Anwar dalam tempoh dua hari di Bali didedah bertemu Presiden Susilo Bambang Yudhoyono (SBY) dan mantan wakil Presiden, Jusof Kalla (JK).

"Saya beritahu Presiden bahwa isu kecurangan belum selesai, tidak dibiarkan begitu saja," kata Anwar dipetik dari media asing itu.
Anwar yang kini masih Ahli Parlimen Permatang Pauh berkata, SBY merakamkan penghargaan terima kasih atas maklum balasnya.

Bagaimanapun, katanya lagi, SBY mengambil pendirian untuk tidak mencampuri urusan dalaman di Malaysia sungguhpun perbincangan kedua-dua pemimpin itu menyentuh mengenai masalah kenegaraan Jakarta-Kuala Lumpur.

"Dia beritahu saya, ingin mendapat keterangan terkini pemilu dan juga rundingan kami terkait kecurangan besar pemilu Malaysia," ujar Anwar.

Dalam pertemuan dengan JK pula, Anwar menjelaskan bahawa beliau langsung tidak diberi ruang yang wajar dalam media arus perdana walau seminit sepanjang menjadi Ketua Pembangkang sejak lima tahun lepas.

"Saya tidak diizinkan masuk kampus, media resmi juga tak boleh," jelas Anwar.

Pun begitu, katanya, kesemua media arus perdana itu digunakan habis-habisan untuk menyerang peribadinya, sama ada dalam isu-isu yang kecil mahupun isu-isu besar.

"Harus diketahui, di Malaysia pemilu (PRU13) itu ganas, ada penangkapan, penjara, penghinaan saban hari di TV. Bagi WNI yang tinggal di Malaysia bisa mengerti, setiap malam kami disebut sebagai antek Amerika, Yahudi, muslim ekstremis, pro Hindu-Budha, alat China. Tiap malam diserang oleh media," jelas beliau.

Lanjutan itu, JK menawarkan diri untuk menjadi orang tengah untuk menjernihkan politik Malaysia yang membabitkan Anwar dan Datuk Seri Najib Tun Razak ('Perdana Menteri Minoriti').

Anwar dalam respons spontan berkata, beliau meghargai hasrat JK. Namun, beliau memilih untuk tetap melawan penipuan PRU13 dalam kerangka demokrasi yang dibenarkan di Malaysia.

"Saya bilang ke JK, saya hormati nasehat beliau, tapi urusan penipuan pemilu ini belum selesai. Saya tidak akan mengalah karena pada pemilihan umum yang menang saya.

"Saya menang 50 persen lebih dan Najib kalah. Kenapa Najib yang angkat jabatan? Makanya saya bilang ke JK saya ambil jalan damai tapi tetap kami perkarakan," jelas beliau.

Penjelasan terbaru itu sekaligus menjawab fitnah pemimpin Pro Najib dalam PAS kononnya Anwar sendiripun mengadakan rancangan Kerajaan Perpaduan (UG) bersama-sama Umno BN sekarang, sebagaimana pernah dirancang oleh kepemimpinan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sejak lima tahun lepas. - faqar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular