Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, January 18, 2011

Rugi RM30 Juta : Jawapan BODOH dari Koh Tsu Koon..

Ini adalah penjelasan dari Koh Tsu Koon setelah diminta menjelaskan tentang kerugian sebanyak RM30 Juta yang di tanggung oleh kerajaan negeri Pulau Pinang yang turut terlibat dengan pembangunan Pulau Jerejak.

Untuk makluman projek itu adalah kerjasama antara Penang Development Corp (PDC) dan Urban Development Authority (UDA), dan prohek ini ialah membangunkan resort peranginan yang dikenali sebagai Tropical Island Resort (TIR) telah dimulakan pada tahun 2001.

Artikel lengkap berkenaan projek sila baca di SINI.

Menurut Koh Tsu Koon Projek Pulau Jerejak itu adalah mangsa dari krisis ekonomi dunia dan ianya adalah diluar kawalan, jadi kerajaan negeri yang ada sekarang wajar meneruskannya.

Jawapan-jawapan bodoh oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang diluahkan dengan penuh emosi oleh Koh Tsu Koon menurut Media UMNO ialah:

- Krisis ekonomi atau kewangan yang telah melanda dunia pada tahun 1997 dan 1998 telah menyebabkan kedudukan kewangan kurang stabil.

- Tragedi 911 yang melanda World Trade Centre di Amarika Syarikat, yang menyebabkan masyarakat dunia menghadkan perjalanan keluar Negara mereka.

- Epidemic atau wabak SAR yang melanda pada tahun 2003 juga antara sebab kerugian projek itu.

- Dan Tsunami politik pada tahun 2008 juga telah menyebabkan projek itu tidak dapat diteruskan ke fasa seterusnya.


Kenapa alasan itu dikatakan bodoh?

Kerana projek dimulakan pada pertengahan Januari 2001 tanpa menyedari pada tahun 1998 dunia dilanda krisis kewangan, setelah ianya dikatakan rugi krisis kewangan itu dikatakan antara puncanya jadi mengapa tidak dikaji dahulu kesan krisis kewangan tersebut terhadap projek sebelum ianya dimulakan?

Ketika tragedy 911 melanda projek sepatutnya sedang berjalan, walaupun gempa bumi melanda Amarika Syarikat, pembangunan projek tidak sepatutnya terhenti.

Dan syndrome SAR yang melanda dunia pada tahun 2003 sepatutnya tidak menghentikan perjalanan pembangunan projek, takkanlah projek yang belum siap lagi akan dibuka kepada pelancung??

Dari tahun 2001 hingga ke tahun 2008 masanya ialah lapan tahun dan projek masih belum lagi siap, hingga ketahun ini 2011 projek masih berada di fasa pertama, tetapi tsunami politik dijadikan alasan..

Jika projek itu tidak dipolitikkan oleh Koh Tsu Koon sendiri tsunami politik pada tahun 2008 bukanlah satu alasan..

Macam ni punya bodoh pun Barisan Nasional Pulau Pinang simpan lagi??.


Jerejak losses beyond control
By JOSEPHINE JALLEH
josephine@thestar.com.my


GEORGE TOWN: Former chief minister Tan Sri Dr Koh Tsu Koon has called on the state government to revive the Pulau Jerejak project, which he said was a victim of global financial crisis, instead of pointing fingers.

He said Chief Minister Lim Guan Eng, who had urged him to explain the alleged RM30mil losses incurred by the state in the redevelopment of Jerejak into an island resort, should stop harping on the issue.

He said Lim should instead consider UDA Holdings Bhd’s willingness to cooperate with the state to develop the place.

“I have contacted UDA chairman Datuk Nur Jazlan Mohamed and he is interested in its revival,” Dr Koh said after opening a workshop for Penang Barisan Nasional leaders at Pantai Jerejak Resort yesterday.

Dr Koh, who is Minister in the Prime Minister’s Department, cited the world financial crisis, the Sept 11 World Trade Centre tragedy in the United States and the severe acute respiratory syndrome epidemic in 2003 for the losses.

“The financial situation was unstable in 1997 and 1998. When 9/11 happened, people did not want to travel for a year.

“The project, which is still in its first phase, did not progress to the next phase due to the 2008 political tsunami,” he said, adding that there were four phases.

It had been reported that Penang Development Corporation and UDA were involved in the joint venture to develop the Tropical Island Resort on the island.

The corporation holds a 49% stake in Tropical Island Resort while UDA Holdings holds the remaining stake.

He also took Pakatan Rakyat to task for its continuous campaigning and neglect of governing duties.

“They keep talking over and over again about their annual RM100 contribution to senior citizens in the state.

“We have given free books to students and scrapped examination fees.

“If there are a few children in a family, the family would have saved a few hundred ringgit,” he said of a similar Barisan policy.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular