Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, January 12, 2011

Gapena Tolak Campur Tangan Politik Selesai Isu Interlok


7 Safar 1432H TVS Selangor.
KUALA LUMPUR 12 JAN: Gabungan Penulis Nasional (Gapena) tidak mahu campur tangan politik dalam usaha mencari jalan penyelesaian berhubung kontroversi novel Interlok tulisan Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussain, lapor The Malaysian Insider.

Ketua Dua Gapena Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata, adalah lebih baik supaya pemimpin politik tidak campur tangan kerana dikhuatiri keadaan akan menjadi lebih teruk.

Beliau juga menolak cadangan Dewan Pemuda PAS pusat yang mahu menjadi orang tengah bagi menyelesaikan pertikaian mengenai novel itu yang dijadikan teks di sekolah mulai tahun ini, yang turut membawa kepada tindakan pihak tertentu membakarnya Sabtu lalu.

“Saya rasa kalau nak selesaikan jangan orang politik, kita kena minta pihak profesional dari penulisan, pensyarah atau mereka yang mahir dalam bidang penulisan,” katanya.

Abdul Latiff berkata perkara itu jika membabitkan campur tangan politik dikhuatiri “nanti jadi kacau.”

“Jadi lebih baik ia dilakukan orang profesional dalam bidang penulisan untuk menyelesaikannya.

“Saya takut nanti masuk politik, jadi lain pula. Saya tidak tolak tapi biarlah kami selesaikan dulu, saya ucap terima kasih kerana bersedia membantu tapi beri peluang kepada kami dulu,” kata Abdul Latiff .

Justeru, Abdul Latiff berharap supaya semua pihak memberikan peluang kepada Gapena untuk mencari jalan penyelesaian termasuk mengadakan sesi dialog dengan pihak yang mempertikaikan Interlok.

“Beri kami peluang selesaikannya dulu, biar kami buat persidangan meja bulat dan panggil mereka yang mempertikaikan novel ini untuk berdialog.

“Buat masa sekarang kami tolak campur tangan politik, biar selesaikan secara profesional. Saya takut kalau masuk campur tangan politik nanti jadi lebih teruk,” katanya.

Kelmarin, Dewan Pemuda PAS pusat melahirkan kesediaan untuk menjadi orang tengah menyelesaikan pertikaian mengenai buku teks sastera Interlok itu.

Sayap PAS itu bercadang mengadakan “pertemuan muhibah” membabitkan pihak-pihak yang terlibat dalam pertikaian bagi mencari jalan penyelesaian.

Novel Interlok terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka menjadi kontrovesi kerana didakwa mengandungi unsur sensitif yang menyinggung perasaan kaum India.

Ada pandangan yang mengatakan aspek kontroversi juga membabitkan kaum-kaum lain.

Interlok memaparkan tema mengenai integrasi tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India seawal tahun 1900-an hingga merdeka.

Dalam kenyataannya disiarkan media semalam, Abdullah mempertahankan novelnya sambil menegaskan beliau tidak bermaksud mahu menghina masyarakat India negara ini.

Sehubungan itu beliau meminta mereka yang mempertikaikannya agar membaca kandungan novel itu dengan mendalam sebelum melahirkan pendirian mereka.

Novel itu yang kini berusia empat dekad telah diputuskan oleh Kementerian Pelajaran untuk dijadikan teks sastera mulai tahun ini.

“Baca betul-betul (teks Interlok) apa maksud sebenar saya tulis. (Saya) bukan mahu menghina masyarakat India,” kata beliau.

Selain Gapena, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena) juga berharap pertikaian tersebut diselesaikan secara profesional oleh pihak yang arif dalam bidang penulisan.

Presiden Pena Mohamad Saleeh Rahamad berkata pihaknya akan menyelesaikan kontroversi itu secara bijaksana tanpa melibatkan mana-mana parti politik.- [MOD]
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular