Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, January 12, 2011

CINA MATI PERTAHANKAN NEGARA, UMNO SAMPAI MATI PERTAHANKAN PENJAJAH



Nama asal Kawan Chen Nan iaLah Chen Kwang Chang. Pada masa Perang Anti-Jepun beliau bernama Lao Yang; masa perjuangan secara damai selepas tamat Perang Dunia Kedua bernama Ah Mu dan pada masa Perang Anti-British bernama Chen Nan. Kawan-kawan Melayu membahasakan beliau sebagai Kawan Haji Hashim. Nama Haji Hashim diberikan oleh Allahyarham Ahmad Boestamam ketika beliau bermesyuarat bersama kawan-kawan dalam PKMM.

Kawan Chen Nan lahir di Taiping, Perak pada tahun 1921. Masa kecil menerima pelajaran dalam bahasa Cina dan Inggeris. Semasa belajar di Sekolah Menengah Chong Hwa di Kuala Lumpur, beliau sudahpun memperhatikan peristiwa-peristiwa penting dalam negeri, mengambil berat jesejahteraan dan kesengsaraan rakyat, tidak puas hati pada pencerobohan dan pemerintahan imperialis British. Kerana itulah beliau menyertai gerakan pelajar. Dalam gerakan itu, beliau telah bertemu dengan kader Parti Komunis Malaya (PKM), kemudian beliau menjadi anggota PKM, dan menjadi seorang anasir cergas dalam gerakan pelajar.

Semasa fasis Jepun mencerobohi negara kita pada penghujung tahun 1941, kebetulan cuti penggal sekolah, Kawan Chen Nan sedang bercuti di rumahnya di Perak. Beliau berjaya mencari jalan berhubung dengan organisasi parti tempatan dan giat mengambil bahagian dalam perjuangan anti-Jepun di kampung halamannya.

Bahagian barat laut Perak sangat luas kawasannya, tapi parti masih kurang anasir cergas dalam pergerakan massa. Kawan Chen Nan membuat kerja menyusun massa rakyat di samping bertanggungjawab atas kerja perhubungan. Beliau selalu mengayuh basikal membawa sejumlah besar dokuman berulang alik berpuluh-puluh batu jauhnya untuk menyampaikan dokumen-dokumen itu ke berbagai unit. Beliau menjayakan tugas itu dengan cemerlang.

Kerana keperluan perjuangan anti-Jepun, Kawan Chen Nan diangkat sebagai anggota Jawatankuasa Parti Kawasan Barat Laut Perak pada penghujung tahun 1942. Tidak lama kemudian, beliau dilantik sebagai Setiausaha Jawatankuasa Kawasan. Pada tahun 1945 beliau dilantik pula sebagai anggota Jawatankuasa Parti Wilayah (iaitu Jawatankuasa Negeri) Perak.

Semasa Perang Anti-Jepun, beliau dilantik sebagai Wakil Tentera Anti-Jepun Rakyat Malaya untuk berhubung dengan tentera British. Ini merupakan satu tugas yang berat lagi rumit. Di samping membuat perhubungan dengan pegawai penghubung tentera British, beliau juga melancarkan perjuangan yang mustahak dengan mereka. Semua tugas tersebut dilaksanakannya dengan jaya.

Selepas tamat Perang Dunia Kedua, Kawan Chen Nan ditukar ke Kuala Lumpur untuk bekerja di organ Jawatankuasa Pusat PKM. Pada masa mulanya beliau dilantik sebagai anggota Jabatan Penerangan Jawatankuasa Pusat Parti, tidak lama kemudian dilantik pula sebagai wakil Jawatankuasa Pusat untuk menghubungi Jabatan Kerja Melayu PKM. Sekalipun kerja amat berat, namun beliau selalu meluangkan masa menulis artikel-artikel pada akhbar parti, memperkenalkan dan memaparkan dasar-dasar parti,menggalakkan rakyat berbagai kaum bersatu padu dan berjuang.

Pada tahun 1948, menjelang imperialis British melancarkan penindasan berdarah secara besar-besaran ke atas rakyat negeri kita, Kawan Chen Nan selain terus memimpin menghubungi Jabatan Kerja Melayu, beliau juga dilantik sebagai anggota Dewan Malaya Tengah Jawatankuasa Pusat merangkap Setiausaha Jawatankuasa Wilayah Pahang.

Pada awal Jun, beliau telah memimpin satu sekolah politik militer yang diberi nama Kem Se-Malaya yang diadakan di hutan Lubuk Kawah, Temerloh, Pahang. 32 orang kader Melayu dari seluruh Malaya telah menghadiri sekolah tersebut. Kem Se-Malaya telah memainkan peranan penting bagi penubuhan Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya kemudiannya. Di bawah bimbingan Kawan Chen Nan dan usaha bersama kader-kader Melayu dan massa rakyat yang luas, gerakan tani Melayu tempatan terus berkembang.

Apabila penjajah British mengisytiharkan Undang-undang Darurat pada Jun 1948, aktivis-aktivis Melayu di Pahang telah berundur ke belukar dan hutan rimba membentuk pasukan gerila untuk menentang penjajah British secara bersenjata. Pada 21 Mei 1949, Jawatankuasa Pusat PKM dan Markas Agung telah mengesahkan berdirinya Rejimen Ke-10 Tentera Pembebasan Nasional Malaya. Kawan Chen Nan yang mewakili Jawatankuasa Pusat dan Markas Agung dengan khidmat mengumumkan berdirinya Rejimen Ke-10 yang berasaskan pasukan-pasukan bersenjata petani Melayu Pahang.

Pada pertengahan Jun 1949, beberapa pasukan Tentera Pembebasan Nasional di bahagian selatan dan tengah Johor telah dihantar ke Pahang Barat untuk mengadakan pengukuhan dan penyusunan semula bersama dengan satu platun Rejimen Ke-6 di kawasan Kerdau, Pahang Barat, lalu bergabung mendirikan Kompeni Ke-26 Rejimen Ke-6. Kompeni Ke-26 merupakan satu kompeni besar yang terdiri daripada 4 platun yang lengkap dengan komender dan perajurit seramai 150 orang lebih.

Kompeni Ke-26 telah mengadakan perkumpulan dengan suatu platun Rejimen Ke-10 berturut-turut melancarkan pertempuran-pertempuran bertujuan melatih pasukan Melayu yang baru didirikan itu melakukan berbagai bentuk pertempuran.

Pada masa itu, imperialis British mengerahkan beribu-ribu askarnya mengepung pasukan ini. Dalam tempoh kira-kira 3 bulan, pasukan ini telah melancarkan 11 kali pertempuran, membunuh atau mencederakan sejumlah musuh dan menawan 31 laras senjata. Semasa memimpin Kompeni Ke-26 mengadakan pertempuran dari setempat ke setempat, Kawan Chen Nan telah menunjukkan kepandaian dan kecemerlangan dalam memberi arahan dan bertempur dengan gagah berani. Beliau amat dihormati dan dicintai segenap komander dan perajurit dan memberikan kesan yang mendalam kepada kawan-kawan.

Kerana keperluan kerja, Kawan Chen Nan meninggalkan Kompeni Ke-26 pada bulan Januari 1950 dan pulang ke Kerdau untuk berhubung lebih rapat dengan Markas Besar Rejimen Ke-10. Pada masa itu, musuh sedang melancarkan serangan secara bertumpuan di kawasan Kerdau. Pada suatu pagi, Kawan Chen Nan dan pasukan pengawalnya tiba-tiba diserang oleh musuh. Beliau segera mengarahkan pasukan pengawalnya membalas tembakan musuh yang berlipat ganda lebih unnggul itu. Akan tetapi, malangnya Kawan Chen Nan gugur dalam pertempuran tersebut. Masa itu beliau baru berusaha 29 tahun.

Kawan Chen Nan telah telah menyumbangkan seumur hidupnya demi kemerdekaan dan pembebasan nasional tanah air kita. Sumbangan beliau yang besar abadi selamanya dalam catatan sejarah perjuangan bangsa kita melawan penjajahan dan pembebasan rakyat.

---
Dipetik dari bahan-bahan simpanan Muzium Sejarah Kampung Perdamaian Sukhirin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular