Grab the widget  IWeb Gator

Monday, January 10, 2011

Babi lagi… Antara Purdah Halal & Purdah haram?


World Health Organization (WHO) pada 24 April 2009 telah mengisytiharkan krisis kecemasan kesihatan antarabangsa ekoran merebaknya wabak Virus Influenza A (H1N1) (Selesema Babi atau Swine Flu) bagi memberi amaran wabak yang dianggap makin mencemaskan dan berpotensi untuk menjadi pusat ‘pandemik’ atau wabak yang akan merebak. Selesema babi yang disebarkan oleh manusia ini telah mencetuskan keadaan panik di seluruh dunia terutamanya di Mexico dan Amerika Syarikat (AS).

Negara kita juga tidak ketinggalan turut sama gempar… bila dijangkiti demam aje, semua jadi ketakutan. Berjalan pun pakai tutup hidung dan mulut macam berpurdah meskipun pakai seksi membelah dada. memakai skirt tapi mask pakai juga. Tak kira lelaki atau perempuan. Muslim atau non muslim. Heran! kalau pakai purdah dilihat sinis. Hatta ada negara yang bersidang parlimen untuk meluluskan enakmen untuk mengharamkannya bahkan mengenakan denda???

PARISWanita Muslim yang menutup sepenuhnya anggota badan berkemungkinan didenda 750 euro (RM3,500) berdasarkan satu draf rang undang-undang yang dibentangkan pemimpin majoriti Parlimen negara itu, Jean-Francois Cope. Cope yang memimpin parti pemerintah UMP memberitahu majalah mingguan Le Figaro bahawa lelaki yang memaksa isteri mereka memakai burqa atau niqab boleh dikenakan denda lebih berat.

Tapi bila datang virus babi ni... semua pakai mask pulak. Bahkan seolah wajib pakai pulak. Yang tak pakai pulak dipandang sinis dan dijauhkan diri daripadanya... Heran??? Takut penyakit berjangkit kot. Macam kat bilik bedah pulak... semua berpurdah. Rupanya berpurdah itu banyak hikmahnya. Itulah indahnya Islam tetapi kalau hati sendiri ada virus & flu babi... apa nak dikata????

Manusia kan takut mati… memang melakukan persiapan bermacam-macam. Ye lahh.. dah mati ramai pun dahulu apabila ada yang mati kena penyakit H1N1 termasuk akibat J.E kat negeri Sembilan… Kini nampaknya virus berjangkit flu babi ni menyerang kembali…

Korea Selatan tanam sejuta babi

SEOUL: 9hb. Jan. 2011Korea Selatan mengambil langkah menanam sejuta ekor babi hidup-hidup ketika menghadapi wabak kuku dan mulut meskipun tindakan itu dikecam hebat.

Sejak kes pertama penyakit itu disahkan pada November lalu, pihak berkuasa melancarkan operasi ‘pelupusan’ babi secara besar-besaran.
Penyakit kuku dan mulut membabitkan haiwan termasuk babi, lembu dan kambing. Mana-mana negara yang ada kes jangkitan tidak boleh mengeksport daging haiwan itu.
Kerajaan Korea Selatan enggan menggunakan suntikan vaksin bagi menangani penyakit itu sebaliknya melupuskannya, sekalipun diminta berhenti.

Pada 4 Januari lalu, di daerah Gangwon-Do, 33,900 babi dimusnahkan, kata Pertubuhan bagi Kesihatan Haiwan (OIE). Agensi Compassion in World Farming (CIWF) memberitahu Sky News bahawa tindakan Korea Selatan melanggar garis panduan antarabangsa. – Agensi


Sudah 50 Warga Inggris Meninggal karena Flu Babi

London. 7hb. Jan 2011Sejak Oktober 2010, sudah 50 warga Britain meninggal kerana flu babi. Hal ini mencemaskan pihak kesihatan negara itu, menyebabkan bekalan vaksin yang berkurangan.

Sky News melaporkan, banyak pesakit yang marah karena permintaan vaksin tidak dilayani. Banyak hospital yang menyatakan bekalan vaksin mereka telah habis.

Profesor Dame Sally Davies, pejabat Kementerian Kesihatan mengatakan stok vaksin flu babi tahun lalu akan digunakan. Menurutnya, mereka masih memiliki 12.7 juta dos vaksin Pandemrix keluaran GlaxoSmithKline dan kerajaan menyediakan bekalan tambahan.

Nampaknya sambutan awal tahun baru ini sudah bermula dengan Flu Babi… apakah Malaysia juga akan turut dilanda demam ini. Sekarang ini orang dok sibuk demam pilihanraya kecil Dun Tenang dan PRU-13. Diharap Malaysia dijauhkan bala bencana penyakit berjangkit ini. Biar penyakit gila-babi takpe… bunyi aje babi dan bukannya penyakit dari virus babi… semoga rakyat Malaysia dididik supaya menjauhkan makan babi. Sememangnya apa yang diharamkan Islam itu ada hikmah yang besar disebaliknya.

Walau bagaimanapun ianya tidak menghalang kempen kita untuk kita menghalau virus UMNO-BN dari politik negara. Semoga selamat negara kita dari H1N1 dan angkara Hisyamuddin 1 & Najib 1.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular