Grab the widget  IWeb Gator

Monday, January 17, 2011

PEMBANGUNAN UMNO SELAMA 53 TAHUN DI MESIA!???



1. Laporan Ketua Audit Negara 2010 dan 2009 telah mengaudit ketirisan ekonomi belanjawan sebanyak RM20billion kerana pembelian yg tidak berhemah yg melibatkan pihak kerajaan dan kroni-kroni UMNO. T...iada siasatan langsung dilakukan oleh SPRM. Bukak jer kes, tapi takde dakwaan.


2. Dari segi pendidikan, Universiti Malaya yg pernah satu masa dulu berada dalam ranking yg sama dgn National Universiti Singapore mengikut Times Education ranking. Skrg ranking tu dah jauh ketinggalan. Ini disebabkan campuran politik UMNO dalam perlantikan ahli-ahli akademik dari segi perlantikan. Kalau tidak sebagai contoh macam mana DS Rosmah bole dilantik sebagai canselori Univ Industri Selangor sedangkan beliau bukannya ahli akademik?

3. Kuasa membeli rakyat Malaysia ataupun CPI index telah merosot secara purata sebanyak 10% setiap tahun. Peningkatan gaji graduan hanya mengalami peningkatan sebanyak 2.5 kali sejak tahun 1970. Manakala harga rumah meningkat 20 Kali Dan harga kereta 15 Kali sejak Tahun 1970.

4. Untuk tempoh pemerintahan DR Mahathir sahaja, beliau telah menyebabkan kerugian hampir RM500billion asset milik negara melalui projek pengswastaan. Dahulu asset2 negara seperti Lembaga Letrik Negara, Lembaga Padi dan Beras Negara, Jabatan Bekalan Air yg dibawah penyeliaan JKR telah diswastakan kepada kroni2 UMNO. Tujuan mudah untuk memberikan projek kepada kroni UMNO. Setiap Tahun UMNO memberikan subsidi gas dalam lingkungan RM15-20billion, kepada kroni IPP. Kalau 10 tahun dah berapa?

5. Dari segi peluang pekerjaan memang dah merosot dan terhad di Malaysia. Setiap kali bila syarikat saya advertise utk pengiklanan di Jobstreet kami menerima beratus-ratus permohonon utk satu Jawatan. Ada yg sanggup menerima gaji below market rate kerana kesukaran mendapat pekerjaan Dan tak kurang juga ada yg diberhentikan kerja. Kalau byku peluang pekerjaan, tidak berlaku seperti ini, malah ramai graduan yg menganggur skrg.

Inilah hasil yg saya nampak bila UMNO sudah memerintah terlalu lama. Mereka perlu berubah, jika tidak peti undi pilihanraya akan mengubahkan mereka. Fasa pertama mengurangkan majority 2/3 kuasa BN-UMNO telah berjaya. Fasa ke 2 adalah mengurangkan kuasa majority 1/2. Dengan pengalihan pengundi kaum Cina dan India yg sudah tidak menyokong MCA, MIC dan Gerakan ini akan menjadi lebih mudah.

Kredit : Yusof Rahmat
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular