Grab the widget  IWeb Gator

Tuesday, January 18, 2011

Cukuplah berbohong dan berjanji wahai PM, buat!


Itu dulu tapi sekarang filem hindustan sudah banyak berubah, semakin menceritakan realiti masyarakatnya yang sebenar. Rakyat di luar bandar India pun sudah semakin cerdik, tak mahu lagi filem-filem yang cuba menghiburkan mereka agar melupakan kerumitan hidup mereka seharian.

Masalahnya, kaedah yang berlaku di India dahulu, masih mahu digunakan untuk menghibur atau melegakan hati rakyat di Malaysia kini. Cakap dan janji pemimpin Kerajaan UMNO/BN semua manis belaka. Hendak buat macam-macam untuk rakyat. Tetapi cakap para pemimpin Kerajaan UMNO/BN hanya cakap tidak serupa bikin.

Makhluk mana yang percaya dengan kata-kata Najib ini?
Najib berkata, dalam mewujudkan masyarakat seimbang, kerajaan komited memastikan setiap individu di negara ini dapat menikmati hasil kesejahteraan negara.
"Kita mahu memastikan setiap nikmat negara dapat dirasai oleh semua. Kita wajib tolong mereka yang kurang bernasib baik, kita prihatin pada yang susah, yang mengalami tekanan hidup, masalah keluarga dan tidak berkemampuan, supaya kesejahteraan negara tidak hanya jadi milik yang kaya dan yang berkemampuan sahaja," katanya.
Justeru, kata Perdana Menteri, untuk menjamin bantuan dapat terus disalurkan kepada golongan yang memerlukan, kerajaan harus menumpukan kepada usaha menggerakkan dan menggalakkan pertumbuhan ekonomi negara.
Najib kata mahu mewujudkan masyarakat yang seimbang, kerajaan komited memastikan setiap individu di negara ini dapat menikmati hasil kesejahteraan negara. Najib berkata begitu di saat-saat bininya sendiri sedang 'memboroskan' wang rakyat. Apa kejadahnya bini dia itu mempunyai lawatan rasmi keluar negara? Apakah impak positif kepada ekonomi rakyat akan lawatan bini yang tidak sedar diri itu?

Kalau Najib mengatakan begini:

"Kita mahu memastikan setiap nikmat negara dapat dirasai oleh semua. Kita wajib tolong mereka yang kurang bernasib baik, kita prihatin pada yang susah, yang mengalami tekanan hidup, masalah keluarga dan tidak berkemampuan, supaya kesejahteraan negara tidak hanya jadi milik yang kaya dan yang berkemampuan sahaja."

panggil balik serta merta bini kamu itu. Buktikan keperihatinan sebenar kamu terhadap rakyat serta merta. Bodoh sangatkah untuk kamu memahami bahawa aktiviti bini kamu itu begitu meremuk-redamkan hati rakyat yang sedang berada di dalam tekanan hidup ini akibat dari harga barangan keperluan yang melambung tinggi tak terkawal?

Najib tidak malukah, seluruh dunia tahu bahawa Ahmadnejad Presiden Iran melelong kereta Peuguot buruknya hanya untuk membina 3000 rumah untuk rakyatnya yang miskin? Sedangkan apakah pengorbanan NR dan RM untuk rakyat secara peribadi? Apakah lawatan yang entah apa-apa itu dan menginap di hotel RM100k (?) semalaman di Dubai serta 'membeli-belah' (?) di Oman, merupakan satu sumbangan untuk melegakan tekanan hidup rakyat kini? Rakyat bodoh mana yang percaya itu? Apakah lawatan itu menggunakan wang perobadi RM atau NR?

Aku mendengar kata-kata di bawah ini pun aku menyampah:
"Kalau ekonomi kita lembap, sudah tentu hendak tolong orang pun kita kurang mampu. Kalau ekonomi kita meningkat, bolehlah kita agihkan kepada mereka yang kurang bernasib baik dan memerlukan pertolongan. Maka akan wujudlah 'balance society'," katanya.
'Balance society' taik! Apa yang dijangkakan, Najib kelihatannya lebih susah hati jika ekonomi lembap kerana RM tidak dapat ditolong untuk berbelanja dari[ada menolong dan meningkatkan ekonomi rakyat jelata yang miskin!

Najib, sekarang rakyat tidak mahu mendengar cakap-cakap yang manis tetapi bagaikan sembilu yang melukakan dan janji yang merapu. Apa yang rakyat mahu, turunkan harga minyak, turunkan harga barangan keperluan, hapuskan tol, turunkan kos pendidikan anak-anak, kembalikan biasiswa untuk Melayu dan bumiputra, tarik subsidi kepada kroni seperti IPP dan seumpamanya, kembalikan subsidi untuk rakyat miskin, baiki segera sistem pengangkutan awam terutama di luar bandar, pastikan semua rakyat memiliki tanah 4 ekar seorang atau lebih, hapuskan rasuah dan kroni dan YANG PALING PENTING TUNJUKKAN TINDAKAN MENGHAPUS AMALAN MENGARUT, BOROS DAN BERMEWAH BINI KAMU ITU. Jika tidak kamu hanya berbohong demi kuasa!

from GARAMLADA 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular