Grab the widget  IWeb Gator

Wednesday, August 7, 2013

Mana salahnya, cuba tanya Mufti?

Cuba fikir sejenak. Perlukah kita ummat ISLAM akan program-program seperti ini? Perlukah kita ambil nilai-nilai mereka, sedangkan nilai-nilai yang ditinggalkan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam belum kita ambil sepenuhnya lagi?

Riuh, Sorak, Dentum, Rai Raya TV1, TV2. Nabi Suruh Begitu?
Program Akustika Syawal yang akan bersiaran pada 7 Ogos di TV2 pukul 9.30 malam.

HALAMAN HIBURAN
KESYUKURAN mengakhiri Ramadan diserikan stesen televisyen RTM menerusi saluran TV1 dan TV2 dengan menyediakan genre rancangan khas raya seperti bicara wara, kanak-kanak, agama, muzikal dan telemovie. Baik TV1 mahupun TV2, masing-masing mempunyai program raya yang mampu menarik perhatian penonton.

Antara program-program menarik yang ditayangkan sepanjang Aidilfitri ini menerusi dua saluran tersebut, ialah SORAK LEBARAN, DENTUM RAYA, KONSERT SANGGAR LEBARAN dan lain-lain.

Lihat gambar di atas, beginikah program sambut ibadat Hari Raya yang Nabi dan Islam suruh buat? Dapat saham baik atau saham jahat di akhirat? Mana salahnya, cuba tanya Mufti?

Suara perempuan terlalak-lalak, campur jantan betina bukan muhrim, tidak tutup aurat, dan lain-lain.. Itulah tarbiah UMNO menjauhkan Islam dari penganutnya, dalam kerajaan rakyat Islam yang majoriti..

Na'auzubillahi min zalik!

Nabi sallAllahu `alaihi wasallam pernah bersabda:

“Kamu akan mengikut jejak langkah orang-orang sebelummu sejengkal sejengkal dan sehasta sehasta sehingga kamu akan menuruti mereka walaupun mereka memasuki lubang-lubang biawak.”

Sahabat bertanya:

“Siapakah mereka itu ya Rasulullah?”

Nabi sallAllahu `alaihi wasallam menjawab:

“Yahudi dan Nasara, siapa lagi.”

(HR Muslim)

Lihatlah sekeliling kita. Hampir semua cara hidup orang-orang Yahudi dan Nasrani (Kristian) telah menyerap masuk ke dalam kehidupan masyarakat kita. Cara kita menyapa saudara kita, fesyen berpakaian kita, kehidupan berumahtangga kita, cara kita berinteraksi dan cara kita berfikir telah hampir-hampir sama dengan mereka. Atau mungkin sudah sama dengan mereka?!!

Media telah berperanan dengan sangat cemerlang dalam mengubah sedikit demi sedikit masyarakat kita sejak puluhan tahun lamanya. Idea Yahudi dan Nasrani telah mencorak luar dan dalam jiwa kita. Televisyen telah menjadi alat yang paling efisyen merubah tanggapan dan mengelirukan minda ummat. Yang salah pada pandangan agama diperdanakan lalu menjadi paradigma. Yang benar pada pandangan agama dituduh dengan pelbagai label negatif. Lalu, tersenyumlah si al-Masih ad-Dajjal. Fitnahnya semakin menjadi. Fitnahnya semakin tersebar. Memang dia pengeliru hebat akhir zaman. (Baca cara mengelakkan fitnah al-Masih ad-Dajjal di sini)

Mana rancangan televisyen yang apabila barat mengadakannya, televisyen kita tidak mengikutnya? Hampir semua program rancangan televisyen yang dicipta Yahudi dan Nasrani ditiru lalu dicorakkan dengan versi tempatan. Dari rancangan berita, dokumentari, hiburan, kanak-kanak dan program-program rancangan realiti memenuhi menu hidangan mata dan minda masyarakat kita.

Ya, sejengkal demi sejengkal, sehasta demi sehasta telah kita tiru mereka. Kini ramai sudah berada hampir dengan lubang sempit yang kotor, malah ada yang sudah bergelumang di dalamnya!!! Na`udzu billahi min dzalik!

Cuba fikir sejenak. Perlukah kita ummat ISLAM akan program-program seperti ini? Perlukah kita ambil nilai-nilai mereka, sedangkan nilai-nilai yang ditinggalkan Nabi sallAllahu `alaihi wasallam belum kita ambil sepenuhnya lagi?

Nabi sallAllahu `alaihi wasallam pernah mengingatkan tentang peri pentingnya mengikat diri dengan sunnah dan jangan lari darinya bagi terselamat dari ranjau kehidupan yang banyak dugaan, yang maksudnya:

“Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melihat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah al-Khulafa al-Rasyidin al-Mahdiyyin (mendapat petunjuk). Berpeganglah dengannya dan gigitlah ia dengan geraham.” (HR Abu Daud)

Ummat ISLAM mesti ada jati diri yang kuat dan tersendiri. Masalah hari ini ialah ummat ISLAM tidak kenal Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dan jauh dari mengamalkan sunnah-sunnah Baginda. Sebab itulah kekosongan itu telah diisi oleh bermacam-macam corak dan warna yang bukan dari Nabi dengan Syaitan berperanan utama di sebaliknya.

Sunnah-sunnah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam lah sepatutnya kita pegang sungguh-sungguh dan bersabar dengannya walaupun terpaksa berhadapan dengan situasi yang sangat mencabar di akhir zaman ini. Dengan berpegang kuat dengannya, insyaALLAH kita akan terselamat dari terperosok masuk ke dalam lubang dosa. Malah kita tidak akan mendekati sehasta malah sejengkal pun dengan cara orang-orang berdosa disebabkan jiwa kita sudah penuh dengan sunnah Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dengan izin ALLAH.

ISLAM itu tinggi, dan tiada yang lebih tinggi dari ISLAM. Tidak perlu kita terikut-ikut dengan cara orang bukan ISLAM. Berlepas dirilah dari terlibat dengan cara selain cara Nabi sallAllahu `alaihi wasallam dan para sahabatnya.

ALLAHU A`LAM. Jika saya salah dan silap, tegurlah.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular