Grab the widget  IWeb Gator

Friday, July 1, 2011

Anak Kecil Main Api.. Tiada sengketapun Tanah kita Tergadai..


Lihat Video ini.. hayati lirik dibawah.. dan baca berita diakhir entry..

Popout

Anak kecil main api
Terbakar hatinya yang sepi
Air mata darah bercampur keringat
Bumi dipijak milik orang


Nenek moyang kaya-raya
Tergadai seluruh harta benda
Akibat sengketa di antara kita
Cinta lenyap di arus zaman


Apa yang jelas kepada kita sekarang.. tanpa sebarang sengketa sesama kita, Kita telah kehilangan lagi sekeping tanah warisan nenek moyang kepada kita kerana lemahnya pentadbiran Negara..

Tanah milik Keretapi Tanah Melayu (KTMB) di Singapura adalah warisan terakhir milik Malaysia yang telah lama dipertahankan oleh Tun Mahathir tetapi gagal dipertahankan di bawah era pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.


Dinegara lain mereka sanggup berperang demi mempertahankan tanah milik Negara mereka apatah lagi jika tanah itu amat strategik dari sudut ketenteraan, tetapi kita dengan mudah melepaskannya begitu sahaja…


Hilang tanah KTMB, rakyat perlu ambil pengajaran- Salahuddin
KUALA LUMPUR: Rakyat Malaysia khususnya di Johor perlu menentukan sikap dalam memilih pemimpin pada masa akan datang, dengan menjadikan isu kehilangan Tanah Keretapi Tanah Melayu (KTMB) di Singapura sebagai pengajaran.



Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, tanah tersebut merupakan warisan terakhir milik Malaysia yang gagal dipertahankan di bawah era pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.


“Kita tak tahu apa apakah kita akan kehilangan lagi perkara-perkara berkaitan pertindihan yang masih tidak selesai. Ia tak
boleh dipertahan,” katanya kepada Keadilandaily.


Beliau memberikan reaksi kepada kehilangan tanah seluas 200 hektar atau 494 ekar termasuk laluan keretapi dan stesen di Tanjung Pagar mulai 1 Julai 2011.


Stesen KTMB akan dipindahkan dari Tanjong Pagar ke tempat pemeriksaan kereta api Woodlands (WTCP).


Menurut Salahuddin, tanah KTMB tidak sepatutnya hilang kerana ia melambangkan kedaulatan negara ini, yang sebelum ini terlepas Pulau Batu Puteh kepada republik negara itu.


“Sekarang, kita tak punya lagi warisan yang memberi erti yang besar dalam konsteks warisan negara.


“Seharusnya jika rundingan dibuat, pertimbangan tidak boleh merugikan negara, atau sekurang-kurang dalam keadaan ‘win-win situation‘,” jelasnya lagi.


Menurutnya lagi, masih banyak isu dan pertikaian yang tidak dapat diselesaikan kerajaan seperti isu air, pencerobohan ruang udara Malaysia, Tabung Perkerja Malaysia di Singapura (CPF) dan sebagainya.


“Kini kita kehilangan satu tanah warisan dan hak kedaulatan. Saya kesal dengan kehilangan itu. Dah sampai masanya rakyat untuk melihat sikap Barisan Nasional,” kata Salahuddin yang merupakan anak jati Johor.


Sementara itu, Ketua Pemuda Pas Johor, Suhaizan Kayat melalui paparan di laman sosial Facebook memaklumkan satu acara ‘Tangisan Tanjung Pagar’ dilakukan di stesen keretapi Johor Bahru jam 6 petang tadi.


Mereka memakai baju putih dan seluar gelap sebagai tanda simbolik kehilangan tanah milik KTMB.


http://www.keadilandaily.com/?p=16308

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular