Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, February 12, 2011

BIN @ BINTI bukan berasal dr masyarakat ISLAM??

Ada kawan yg kerja di Jab. Pendaftaran bilang, kita di Malaysia ramai yg tidak faham maksud sebenar perkataan "BIN" dan "BINTI" sepertimana yg terdapat pada Kad Pengenalan rakyat Malaysia. 

Menurutnya perkataan itu bukan berasal dari masyarakat Islam dan juga bukan melambangkan pemakainya seorang beragama Islam. 

Apa yg berlaku selama ini cuma tanggapan mesyarakat saja semata-mata, sedangkan hakikat sebenarnya BIN/BINTI itu adalah berasal dari singkatan bahasa English seperti berikut; BIN = Belong In Name (bagi lelaki kerana ianya selama-lamanya akan menjadi pewaris kpd nama keturunan/keluarga), dan bagi BINTI = Belong In Name Initially (yg bermaksud pada mula adalah dimiliki oleh nama keturunan/keluarga). 

Bagi kaum wanita mereka bukan pewaris kepada nama keluarga asalnya, menurut kebiasaan org barat para wanita akan menggunakan nama keluarga suaminya selapas berkhawin oleh itu dikatakan "INITIALLY". Menurut pegawai itu lagi, kerajaan Malaysia terpaksa melatakkan perkataan Islam pd KP warganegara ini yg benar2 beragama islam kerana BIN/BINTI itu bukan melambangkan seseorang itu beragama Islam. TQ!

Emmm kena tanya ni >> Sokong british jadi sebahagian daripada mereka 

SUMBER
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular