Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, February 5, 2011

KAWAN PAKLONG, PERAJURIT TUA BERSEMANGAT WAJA

KAWAN PAKLONG, PERAJURIT TUA BERSEMANGAT WAJA
 
Di dalam pasukan Rejimen Ke-10, Kawan Pak Long tergolong kawan yang lanjut usia, berasal dari kelas buruh, menyertai revolusi dalam masa perang Dunia Kedua iaitu Perang Anti-Jepun. Selama puluhan tahun, beliau bekerja dan berjuang dengan penuh taat setia kepada usaha perjuangan untuk kemerdekaan dan pembebasan nasional.

Dalam memoirnya, Abdullah C.D. mengenang Kawan Pak Long sebagai Perajurit Tua Yang Bersemangat Waja:

“Kawan Pak Long, nama sebenarnya Hamzah berasal dari suku bangsa Banjar dari Sabah. Sebelum Perang Dunia Kedua beliau berpindah ke Semenanjung, menetap di Kelantan. Beliau adalah di antara ribuan pejuang kemerdekaan yang cintakan kemerdekaan bangsa dan tanah air. Apabila fasis Jepun mencerobohi Malaya, beliau menyertai Pasukan TAJRM, berkhidmat dalam satu platun Melayu di Gua Musang menjalankan tugas menyusun massa, membangkitkan kesedaran massa berjuang melawan fasis Jepun. Ketika puak-puak penyamun Kuomintang bermaharajalela di Ulu Kelantan, Pak Long menyertai kompeni TAJRM melakukan pertempuran yang gagah berani untuk menghapuskan puak-puak penyamun tersebut. Sehingga puak-puak penyamun itu ditumpaskan sepenuhnya.

Jun 1948, penjajah British mengisytiharkan undang-undang darurat, mengharamkan semua pertubuhan yang memperjuangkan kemerdekaan dan melakukan penindasan berdarah ke atas golongan patriotik demokratik. Pak Long dan keluarganya sekali lagi memanggul senjata untuk melawan penjajah British. Beliau berkhidmat dalam satu platun kawan-kawan Melayu di Gua Musang. Pada bulan Julai tahun 1948, Pak Long ikut serta dalam serangan besar-besaran menawan Pekan Gua Musang. Pasukan TPNM berjaya menduduki pekan itu selama 2 minggu.

Pada bulan Mac 1950, Pak Long ikut serta dalam Pertempuran Sungai Semur, anak Sungai Galas yang menang. Dalam pertempuran itu Kompeni Ke-7 dari Rejimen Ke-12 telah menewaskan satu pasukan tentera penjajah British, di antaranya 17 orang ditembak mati, termasuk seorang ketua polis dan seorang Koperal; 2 orang dicederakan; 14 orang ditawan hidup-hidup di antaranya termasuk seorang leftenan, seorang pegawai pelatih dan 2 orang sarjan; 7 orang lagi tentera penjajah berjaya melarikan diri. Kompeni tersebut berjaya merampas 34 pucuk senjata termasuk sepucuk meriam katak, 4 pucuk mesin gan ringan, 12 pucuk stengun, 14 pucuk raifel, sepucuk carbine, sepucuk pistol buatan Kanada dan berbagai jenis peluru serta alat kelengkapan militer lainnya.

Pak Long pernah berkhidmat dalam regu penyusun massa di Kampung Belum, sebuah kampung yang terletak di kawasan pendalaman hutan di kawasan Gerik, Ulu Sungai Perak. Kampung Belum adalah sebuah basis anti-British yang kukuh. Pada bulan Februari 1952, penjajah British dengan kejamnya menghantar askar dari beberapa jurusan dengan dikoordinasikan dengan pasukan payung terjun untuk memusnahkan kampung tersebut. Dalam operasi kejam penjajah itu, semua penduduk digiring keluar ke Gerik. Harta benda massa termasuk rumah dan lain-lain di bakar hangus, pokok tanaman ditebang dan binatang ternakan ditembak mati. Ketika peristiwa tersebut berlaku, pasukan TPNM berada di seberang bukit. Kerana kekuatan musuh beratus kali ganda lebih besar, mereka tidak dapat memberikan bantuan. Demikianlah Kampung Belum yang aman damai menjadi padang jarak padang tekukur.”


Pada penghujung tahun 1954, Kawan Pak Long ditugaskan ke dalam pasukan Rejimen Ke-10. Walaupun usianya sudah lanjut, tapi pendirian revolusionernya angat teguh, kepercayaannya kepada hari depan perjuangan tak pernah goyang walau dalam keadaan macam mana sulit sukar sekalipun – tak takut langit akan runtuh, tak takut bumi akan pecah.

Pada ketika gelombang revolusi menempuh pasang surut dalam tahun-tahun 1950-an, di dalam suatu rapat tentera Kawan Pak Long telah tampil ke depan dengan semangat heroism revolusioner mempelopori angkatan muda di dalam pasukan menyatakan keazaman pasti mempertahankan perjuangan bersenjata sampai akhir, selamanya tidak akan lemah semangat dalam perjuangan kaum penjajah dan kaum reaksioner yang mengkhianati bangsa dan tanah air biar dalam keadaan bagaimana sukar sekalipun.

Di dalam bukunya REJIMEN KE-10 DAN KEMERDEKAAN, Ibu Suriani Abdullah menulis:


“Selepas perundingan Baling, iaitu antara tahun 1956 – 1960, penjajah British telah memperhebatkan perang sarafnya di Malaya dan juga di kawasan sempadan. Revolusi negara kita mengalami masa surut. … “

“Akan tetapi keadaan di Rejimen Ke-10 agak berlainan. Kawan-kawan Rejimen Ke-10 tetap memegang kejat-kejat senapang di tangan, tetap mengibarkan panji merah perjuangan bersenjata dan tidak seorangpun yang mahu meninggalkan revolusi. Sampai-sampai kawan-kawan yang berusia dan lemah badan pun berazam meneruskan perjuangan bersenjata. Pak Long yang sudah berumur berkata: ‘biar hancur di dalam hutan tetap mempertahankan perjuangan bersenjata’”.


Dalam masa panjang, Kawan Pak Long pernah bertugas sebagai pengawal kawan-kawan pimpinan. Beliau menjalankan tugas dengan sepenuh hati, jujur dan ikhlas, membuat semua kerja-kerja revolusi dengan penuh semangat bertanggungjawab, bersungguh-sungguh dan teliti dan mencapai hasil-hasil yang memuaskan.

Pada tahun 1960, kerana keperluan kerja-kerja Parti, Kawan Pak Long pernah dihantar bekerja bawah tanah selama beberapa bulan. Kemudian pada tahun 1968, beliau sekali lagi dihantar ke front bawah tanah, pernah ditangkap pada tahun 1969 oleh kerajaan reaksioner dan dipenjarakan. Di dalam penjara, Kawan Pak Long terus berjuang dengan teguh tak berganjak, tidak terpengaruh oleh tipu helah musuh dan tidak tunduk pada kekejaman-kekejaman musuh. Pada tahun itu juga, beliau dibebaskan dan meneruskan kerja bawah tanah.

Pada 2 Januari 1971, Kawan Pak Long meninggal dunia kerana sakit dalam usia 70 tahun lebih.

Seperti yang diajarkan oleh guru agung revolusioner Mao Zedong:“Tentera ini mempunyai semangat majus terus pantang mundur. Ia akan menaklukkan semua musuh dan sekali-kali tidak akan ditundukkan oleh musuh. Baik dalam keadaan betapa sulit dan beratnya, selama masih ada seorang yang tinggal, ia akan terus bertempur”. Kawan Pak Long adalah seorang putera terpuji tanah air yang mempunyai cirri-ciri di atas. Beliau telah bertempur dan berjuang hingga akhir hayat demi usaha kemerdekaan dan pembebasan rakyat dan tanah air.

Hidup mu berjasa, matimu mulia!

Semoga Allah meletakkan roh Allahyarham di kalangan orang-orang yang dikasihi Allah.


---

lihat juga:

FAKTA-FAKTA: GEROMBOLAN PENYAMUN KUOMINTANG
CERITA SURIANI BERKENAAN PENYAMUN KUOMINTANG
ABDULLAH CD BERUNDING DENGAN PENYAMUN 
KAMPUNG BELUM MANGSA KEKEJAMAN 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular