Grab the widget  IWeb Gator

Saturday, February 5, 2011

Forum TV1 : BN tiada hujah tolak kandungan Buku Jingga


KUALA LUMPUR: Dua panel kerajaan gagal membentang hujah ekonomi bagi menyangkal kandungan Buku Jingga dalam forum Bicara Rakyat, sebaliknya terusa-terusan menolak agenda untuk rakyat itu.

Pengarah Strategi KEADILAN, Rafizi Ramli, berkata dua panel kerajaan itu seolah-olah enggan menerima hakikat kebaikan kandungan Buku Jingga kepada rakyat tetapi gagal membawa hujah bernas.
“Dua panel itu banyak menentang kandungan Buku Jingga itu dan tidak melihat secara dasar slogan PR yang ingin mengurangkan beban terhadap rakyat,” katanya kepada KeadilanDaily.com
Forum Bicara Rakyat disiar Radio Televisyen Malaysia (RTM1) dengan menampilkan Rafizi dan Ahli Parlimen Hulu Selangor, P Kamalanathan dan Ketua Eksekutif Institut Strategik dan Kajian Antarabangsa, Datuk Mahani Zainal Abidin.
Bagaimanapun, Rafizi berkata walaupun dua panel kerajaan itu menolak kandungan Buku Jingga tetapi beliau tidak terkilan kerana forum itu membantu mempromosi Buku Jingga kepada rakyat.
“Sekurang-kurangnya kita dapat mengemukakan kandungan Buku Jingga kepada rakyat sekaligus mempromosikannya kepada mereka,” katanya.
Mengulangi hujahnya pada forum itu, Rafizi berkata, penyelarasan dan penstrukturan semula membabitkan subsisdi gas tahunan melibatkan RM19 bilion boleh dikurangkan dengan kesanggupan drastik daripada kerajaan.
“Bebanan menanggung subsidi bukan isu yang baru dibangkitkan kerana melibatkan puluhan tahun sejak dahulu lagi. Sehingga kini cadangan untuk meminda perkara itu tidak dilaksanakan.
Beliau berkata, ia berlaku ekoran negara ini kekurangan gas dan terpaksa mengimport daripada Brunei dan Thailand dengan harga tiga kali ganda.
“Setiap tahun Petronas terpaksa membeli bagi mendapatkan bekalan gas sehingga melibatkan jumlah yang besar. Sebaliknya, jika pemansuhan subsidi gas dibuat, kerajaan akan memperoleh RM19 bilion dalam bentuk hasil,” katanya.
Rafizi menegaskan subsidi gas harus dihenti kerana pembiayaan itu bermakna kehilangan hasil negara meskipun pakar strategi kerajaan memberi alasan ia membantu menjana peluang pekerjaan.
Beliau berkata, kajian Prof Jeff Rector dari Universiti Stanford pada 2005 menunjukkan 81 peratus subsidi gas diberi kepada industri dan perniagaan dan hanya 19 peratus kesannya dirasai rakyat.
Pemansuhan subsidi gas adalah antara inisiatif yang disyor Pakatan Rakyat jika mengambil alih Putrajaya dalam pilihan raya umum kelak.
Norutul Ilham | 5 Feb 2011, 01:38 pm
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular