Grab the widget  IWeb Gator

Thursday, June 9, 2011

SUHAIZAN KAYAT SANGGUP MEMPERTIKAIKAN "NABI NABI"?.

Suhaizan Kaiyat si mamat Pas ni memang tak boleh pakai lansung. Tak ada kerja lain ka Pas nak buat, dok kira nak pertikai umno saja. Patut padanlah kalau nak pertikai pun, ini sampai patung nabi nabi umno pun sanggup dia kacau apa hal..

Patut sangatlah kalau Al ustaz Ibnu Baharom telah bersabda bahawasanya janganlah sapa2 antara kita umat Hendrey Gurney mempertikaikan Tugu Negara kerana mempertikaikan tugunegara umpamalah mempertikaikan perjuangan yang di bawa oleh nabi nabi umno seperti gambar di bawah ini :.


Oi Suhaizan Kaiyat..hang ni tak tau ka tugu negara tu adalah untuk mengenang jasa2 orang putih yan telah banyak membantu umno untuk membunuh para pejuang kemerdekaan negara ni, yang hang dok kalut pi kacau tu pasai apa. Cuba hang renung betui2 nama sapa yang di tulis kat tugu ni -
Cuba perhatikan nama2 pada tugu peringatan di bawah ini. Benarkah Tugu Negara itu adalah sebagai mengenang jasa perajurit (Askar Melayu) atau pun sebenarnya sebagai mengenang jasa penjajah membunuh para pejuang kemerdekaan.




Cuba hang tengok gambaq ni pulak muka sapa yang dok pijak para perajurit yang mati kerana memperjuangkan kebebasan negara ini -

Tu la hang Suhaizan.. hang kena ingat tugu tu di bina oleh umno sebab nak kenang jasa orang putih yang dah banyak membunuh orang melayu masa sebelum merdeka sebab orang melayu tu dok berjuang kemerdekaan negara ni.

Oleh itu umno sebagai pengikut nabi2 British kena la buat untuk depa sembah tiap2 tahun.

Hang nak tau dari mana depa dapat idea nak buat tugu ni.. cuba hang tengok kat bawah ni pulak.-


Tugu negara hampir menyerupai atau lebih tepat adalah kembar kepada USMC War Memorial di Arlington, Virginia, United States? Tugu USMC War Memorial juga dikenali sebagai Tugu Peringatan Iwo Jima.


USMC War Memorial siap dibina pada 1945 manakala Tugu Negara kita pula siap dibina pada 1966. Ini bermakna Tugu Peringatan Iwo Jima ini dibina dahulu sebelum tugu kita. Jadi, siapakah yang diberikan ilham untuk membuat tugu yang hampir serupa untuk negara kita?

Tidak lain tidak bukan, idea tersebut datang dari ilham Perdana Menteri pertama kita yang juga lebih dikenali sebagai Bapa Kemerdekaan, Tunku Abdul Rahman. Tunku mendapat ilham ketika lawatannya ke Amerika pada Oktober 1960.

Setelah melihat tugu tersebut, Tunku telah bertemu secara peribadi dengan pengukir tugu USMC War Memorial, Felix de Weldon untuk menyatakan hasratnya untuk membuat tugu yang hampir serupa di negara kita. Di atas kerjasama Felix, beliau kemudiaannya telah dianugerahi dengan gelaran 'Tan Sri'. Justeru tidak hairanlah terdapat persamaan antara Tugu Negara kita dan Tugu Iwo Jima kerana sebenarnya adalah dari pengukir yang sama.


Jika Tugu Negara kita mendapat ilham daripada Tugu Peringatan Iwo Jima, maka dari mana pula Tugu Peringatan Iwo Jima mendapat ilham pembinaannya?

Tugu Peringatan Iwo Jima dibina berinspirasikan sebuah gambar foto askar-askar Amerika yang mendirikan bendera mereka, The Stars and Stripes di Gunung Suribachi, Iwo Jima, Jepun. Tugu ini dibuat sempena foto berjudul 'Raising the Flag on Iwo Jima' yang memenangi Anugerah Pulitzer.
Haa.. amacam Suhaizan??? Tu la Al Ostad Ibnu Baharom marah kat hang pasai dok pertikai nabi nabi depa si penjajah tu... kah kah kah
Tapi aku ingat la nanti aku nak bikin tugu seorang Lebai kampung aku tengah dok sms lucah dengan bini orang la kah kah kah.. Suhaizan Kaiyat tentu kenai sapa lebai tu kan kah kah kah.

Baca lagi >>>>>>>>>>>>

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

TOP Ten Minggu INI

Paling Popular